Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

Vad skulle ni använda? Frontline eller Etotal?

Frontline
3 (21.4%)
Etotal
11 (78.6%)

Antal personer som röstat: 13

Författare Ämne:  Frontline eller Etotal  (läst 7903 gånger)

Prosit

• Södermanland
Frontline eller Etotal
« skrivet: 12 maj-08 kl 20:46 »
Motivera gärna! Vad är bäst egentligen?

EDIT: Hm 17 läst ingen svarat. OK jag får modifiera frågan lite: Vad skulle du föredra om dina djur fick ohyra idag?
« Senast ändrad: 12 maj-08 kl 22:45 av Prosit »
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Nettis

• Smörblommans Siv
SV: Frontline eller Etotal
« Svar #1 skrivet: 13 maj-08 kl 09:26 »
Radar brukar jag köra med. Är inte lika allergiframkallande på skötaren som Etotal. Har fått missbildade kattungar av Frontline så det medlet undviker jag på alla mina djur.
« Senast ändrad: 13 maj-08 kl 09:27 av Nettis »

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #2 skrivet: 13 maj-08 kl 09:37 »
Har bara använt Etotal på höns och jag har stått ute då för det är lite obehagligt..
Håller dom upponer i benen och pudrar och har en medhjälpare som håller för huvudet på hönan..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Maria1xx

• En djurvän på Östgötaslätten.
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 13 maj-08 kl 15:35 »
Frontline...............dyrt, dyrt, dyrt!!!!

Etotal.................billigt  ;D (och smidigt)  Har detta hemma ifall angriparen skulle komma på att den är välkommern ;D
Här på gården finns två hundar, en hankatt,   
en hamster och en massa dammråttor.
Vi har 3 barn födda -99,  -04, -10.

Prosit

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 13 maj-08 kl 19:27 »
Radar brukar jag köra med. Är inte lika allergiframkallande på skötaren som Etotal. Har fått missbildade kattungar av Frontline så det medlet undviker jag på alla mina djur.
Sprutar du radar PÅ hönan?
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Prosit

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 13 maj-08 kl 19:28 »
Frontline är ju till för katter som folk har inne och i sina sängar. Det borde ju inte vara så farligt?

johe71

« Svar #6 skrivet: 13 maj-08 kl 22:04 »
Det borde ju inte vara så farligt?

fass för djurläkemedel skriver bland annat det här om frontline "Använd inte kaniner eftersom biverkningar inklusive dödsfall har rapporterats", så helt ofarligt verkar det ju inte vara heller...

det är inte godkänt för användning på livsmedelsproducerande djur, alltså vet man inte hur/om det påverkar äggen, alltså om du får i något när du äter ägget... så det minsta man ska göra när man använder det är att ha rimligt lång karenstid (tid då man slänger alla ägg)...

fass för djukläkemedel skriver att tre veckor är att rekomendera om preparatet inte är testat/godkänt för det djurslag man använder det på (sedan så sitter ju en frontline-behandling i ca 3 veckor på en hund/katt, så 4 veckor är väl kanske minimum karens man borde ha för äggen (eller köttet om man nu ska äta upp hönan/tuppen))

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #7 skrivet: 14 maj-08 kl 08:17 »
Jag gav min katt Frontline när hon precis hade varit ute och blivit parad vilket jag inte hade en missat. Den katten smyger alltid... Hon fick 4 ungar och 3 av dem hade felvända leder på alla 4 benen och de dog i samband med födelsen. Min veterinär hade aldrig sett nåt liknande och frågade vad jag hade gett henne som jag inte brukade för annars får hon jättefina ungar. Räkande då ut att hon hade varit parad nån dag innan att jag behandlade henne med Fronline, det gjorde att han trodde att det var Frontline som hade gjort missbildningarna. Foster är ju känsliga i början när allt ska komma på plats så att säga.

Radar pyser jag 3 korta pys, 1 i rumpan och 1 under var vinge. Har jag gjort i många år och det dödar effektivt ohyran. Men jag äter inte äggen sen på ett tag, även om jag tror att Radar inte tas upp av kroppen på samma vis som Frontlie.

Cissiluria

• "Det var det värsta!!!"
    • Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #8 skrivet: 16 maj-08 kl 13:30 »
Köper man Etotal på apotek eller? Radar verkar effektivt, men är det vettigt?
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Blogg finns på: http://akullakadorranfunderar.blogspot.co

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #9 skrivet: 16 maj-08 kl 13:41 »
Köper man Etotal på apotek eller? Radar verkar effektivt, men är det vettigt?

Etotal köper du på granngården..jag skulle inte ge mig på Radar iaf / Ewa
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #10 skrivet: 16 maj-08 kl 15:40 »
Radar :o :o :o
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

bea

« Svar #11 skrivet: 16 maj-08 kl 16:43 »
Har alltid kört med etotal.....är nog ovillig att byta något som jag vet fungerar ;)

Anders Plogen

• -
« Svar #12 skrivet: 16 maj-08 kl 16:55 »

Etotal är väl inte heller godkänt för höns?
Läs produktinformationen på www.pharmaxim.com. Inga trevliga grejjer. Blev rekommenderad Etotal på Granngården när vi hade problem med ohyra. När jag mejlade jordbruksverket så rekommenderade de inte etotal om man äter äggen. Karenstiden skulle vara mycket lång eftersom giftet är stabilt och inte bryts ner så fort. Jag kan inte förstå hur Granngården helt öppet kan rekommendera ett bekämpningsmedel som inte är godkänt för djurslaget.

amarantus

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 16 maj-08 kl 17:23 »
Etotal är väl inte heller godkänt för höns?
Läs produktinformationen på www.pharmaxim.com. Inga trevliga grejjer. Blev rekommenderad Etotal på Granngården när vi hade problem med ohyra. När jag mejlade jordbruksverket så rekommenderade de inte etotal om man äter äggen. Karenstiden skulle vara mycket lång eftersom giftet är stabilt och inte bryts ner så fort. Jag kan inte förstå hur Granngården helt öppet kan rekommendera ett bekämpningsmedel som inte är godkänt för djurslaget.

Nä inte tjatet om att Etotal inte är godkänt igen ;D

Det är inte godkänt för att det inte sker någon större forskning i huvudtaget på höns=medicin vad det gäller hobby.
Utan bara för att det är testat på ett annat djur så kan de därmed alltså inte heller rekommendera det. Finns jättemycket olika mediciner som är på det viset.
Mina höns avmaskas med kattmedel
Antibiotica till en höna innebär inte att det heller är testat på en höna utan det är beviserligen ett bra preparat och används till olika djurslag.
Nu är det så att Etotal är det medlet som tar bort ohyra och de allra flesta använder det och affärerna handhar det för oss.
Om man behöver ex salva till ögonen till en anka med infektion så köper man en salva till människor och det är det en veterinären rek med.
Så länge ingen forskning sker så finns det iallafall medicin för våra höns som tur är ändå.
Inte vill vi låta de lida ::)

Anders Plogen

• -
« Svar #14 skrivet: 16 maj-08 kl 17:36 »
Självklart ska vi inte låta dem lida. Men att konstant behandla sina höns med gift (har blivit rekommenderad att ha etotal i sandbadet) och samtidigt äta massor av ägg känns väl inget vidare? Vi får hoppas att det kommer något preparat.

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #15 skrivet: 16 maj-08 kl 20:00 »
Har hört att man ska hälla spisaska i sandbadet och att det håller ohyran borta :)

amarantus

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 16 maj-08 kl 21:23 »
Självklart ska vi inte låta dem lida. Men att konstant behandla sina höns med gift (har blivit rekommenderad att ha etotal i sandbadet) och samtidigt äta massor av ägg känns väl inget vidare? Vi får hoppas att det kommer något preparat.

Vem har sagt att vi konstant behandlar med Etotal :o nä byta ut sanden gör jag. man får städa ut allt och städa och pudra pinnar och i springor,redena och jag äter äggen efter en vecka efter en behandling.

De flesta mediciner på fä o folk har ju någon biverkan så det får man ta om man vill få en snabb verkan vilket jag föredra.

Cissiluria

• "Det var det värsta!!!"
    • Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #17 skrivet: 17 maj-08 kl 18:55 »
Hur ofta skall man behandla med Etotal? Är det endast vid angrepp eller förebyggande, typ en gång i halvåret? ???
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Blogg finns på: http://akullakadorranfunderar.blogspot.co

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #18 skrivet: 17 maj-08 kl 19:02 »
Jag tycker inte man ska göra det i förebyggande syfte.. titta igenom nån höna då o då.. ju oftare desto bättre så de slipper gå nån längre tid med ohyra..
Behandla när någon har löss o behandla då alla.. / Ewa

Lycka

• Ångermanland
« Svar #19 skrivet: 17 maj-08 kl 19:04 »
Håller med Oaskarsgården.
Behandlar vi i tid och otid får vi resistenta löss.
Tänk också på att det är ett GIFT !!!!!!!!!!!!!!!!
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser