Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skada på klo ?  (läst 1848 gånger)

Elolinon

• Det är mycket nu...., men det är det ju jämt!
    • Bohuslän
    • Åseby Hage
skada på klo ?
« skrivet: 12 maj-08 kl 10:25 »
Vilken helg! Var bortrest i helgen och hade hönsvakter. Inget fel på vakterna, dock kanske de hade lite otur.  :(

När de kom och skulle titta till hönorna mitt på dagen så saknades det en kyckling, den hade antagligen lyckats ta sig ut ur hönsgården  ::). En vinglig råtta irrade omkring utanför som de kunde stampa ( :o) ihjäl, antagligen så hade den fått i sig råttgift. De gick för att hämta något att skyffla bort den döda råttan med och när de kom tillbaka såg de svansen på en räv  >:(, och råttan var borta...... Kycklingen, eller resterna av den, hittades sedan ute på gräsmattan  :'(. Några skator satt i träden och kraxade lyckligt-retsamt-elakt, eller i alla fall på skatvis....! Idag blir det till att kolla över hönsgården och täta varenda litet hål som en liten kyckling skulle kunna tänka sig att komma igenom.

Dessutom så upptäckte jag när jag kom hem att ena hönan inte gärna ville sätta ner sin fot. Jag plockade upp henne och undersökte foten och hela benet är helt varmt. Längst fram på "långtån" så var det uppsvullet som en kula och det var lite blod vid klon. Jag tryckte lite försiktigt och det kom lite var. Hon äter och dricker men är lite hängig. Vad ska jag göra nu? Jag försökte att tvätta med klorhexidin och kolla om det satt något där men det såg mer ut om om hon fläkt upp klon. Hon kanske har fastnat i något.  Behöver hon antibiotika tror ni, eller går det över av sig själv? Finns det antibiotika i mindre förpackningar till hönor?
Bor på en gård i Kållekärr på Tjörn. Har höns, hund och dammråttor.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: skada på klo ?
« Svar #1 skrivet: 12 maj-08 kl 10:30 »
Det finns, men generellt sett så tål hönsen antibiotika väldigt dåligt,
(dom kan dö av det).
Dom brukar få samma som katterna ofta får, dvs Terramycin.
(det dör dom naturligtvis inte av då)

Tvätta med Jodopax lösning istället för klorhexidin.

/Rosa

Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Elolinon

• Bohuslän
    • Åseby Hage
« Svar #2 skrivet: 12 maj-08 kl 10:36 »
Tvätta med Jodopax lösning istället för klorhexidin.

Tack för svar!
Jag ska köpa jodopax på vägen hem idag. Klorhexidin var det jag hade hemma.....

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #3 skrivet: 12 maj-08 kl 22:59 »
Vilken otur........................kan inte låta bli att undra hur räven mår ::)

Hur mår höna pöna nu då?
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #4 skrivet: 13 maj-08 kl 09:25 »
Jag har aldrig hört att höns inte tål antibiotika särkilt bra. Tvärtom säger min veterinär att man kan ge dem i stort sett vilket pencillin som helst fast då i uträknad dos efter deras kroppsvikt vilken ju är liten i jämförelse med doseringen till andra djur.

Men man ska väl vara aktsam med pencillin till höns, tror inte att veterinär får skriva ut det till höns.

Om man ändå väljer att behandla höns med antibiotika eller sulfa bör man inte avla på dem sen och man ska ju inte äta produkterna från dem heller som ägg och kött tills man är säker på att preparatet har gått ur kroppen.

Elolinon

• Bohuslän
    • Åseby Hage
« Svar #5 skrivet: 13 maj-08 kl 09:43 »
Idag mår hon bättre! Igår kväll fick hon en ordentlig rengöring av tån. Inlindad i en handduk fick hon för första gången bekanta sig med badrummet och tvål och vatten samt en jodopaxbehandling. Hon tog det förvånandsvärt lugnt!  :) Värmen i benet hade gått ner asevärt så det var väl redan mycket bättre redan då. Men svullnaden som känns riktigt hård är kvar.
Hon är fortfarande pigg och har god aptit, i alla fall på de majskorn de fick imorse. Men hon stöder inte gärna till fullo på benet än. Det går åt rätt håll ialla fall och jag får väl fortsätta med att rengöra tills det blir bra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 2 användare
Be, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser