Vilken helg! Var bortrest i helgen och hade hönsvakter. Inget fel på vakterna, dock kanske de hade lite otur.

När de kom och skulle titta till hönorna mitt på dagen så saknades det en kyckling, den hade antagligen lyckats ta sig ut ur hönsgården

. En vinglig råtta irrade omkring utanför som de kunde stampa (

) ihjäl, antagligen så hade den fått i sig råttgift. De gick för att hämta något att skyffla bort den döda råttan med och när de kom tillbaka såg de svansen på en räv

, och råttan var borta...... Kycklingen, eller resterna av den, hittades sedan ute på gräsmattan

. Några skator satt i träden och kraxade lyckligt-retsamt-elakt, eller i alla fall på skatvis....! Idag blir det till att kolla över hönsgården och täta varenda litet hål som en liten kyckling skulle kunna tänka sig att komma igenom.
Dessutom så upptäckte jag när jag kom hem att ena hönan inte gärna ville sätta ner sin fot. Jag plockade upp henne och undersökte foten och hela benet är helt varmt. Längst fram på "långtån" så var det uppsvullet som en kula och det var lite blod vid klon. Jag tryckte lite försiktigt och det kom lite var. Hon äter och dricker men är lite hängig. Vad ska jag göra nu? Jag försökte att tvätta med klorhexidin och kolla om det satt något där men det såg mer ut om om hon fläkt upp klon. Hon kanske har fastnat i något. Behöver hon antibiotika tror ni, eller går det över av sig själv? Finns det antibiotika i mindre förpackningar till hönor?