Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur göra med burar och kycklingar?  (läst 6319 gånger)

Prosit

• Södermanland
Hur göra med burar och kycklingar?
« skrivet: 11 maj-08 kl 22:30 »
Hej!

Nu har jag ett problem!

Jag har mina två stycken treveckors kycklingar och en anka (tre veckor den också) i en bur. Den buren behöver jag till mina nykläckta vaktlar. Kan jag flytta kycklingarna till en utomhusbur med en värmelampa eller ett värmetak så jag kan ha vaktelbebisarna i den vanliga buren där ankan är nu? Eller är det för kallt för ankan och kycklingarna att vara ute? Det vore ju bra om de fick gå nära de vuxna hönsen men en höna ruvar och jag är rädd att hon ska lämna sina ägg för att ta hand om dessa halvstora om hon hör dem pipa. Finns den risken?  ???

Vet inte hur jag ska göra. Kanske en bur i kompostgaller i hönshuset är bäst så vänjer sig alla vid varandra. När brukar ni nu släppa ut maskinruvade kycklingar till resten av flocken?

Osäker på hur jag ska göra... :-\
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Lycka

• Ångermanland
SV: Hur göra med burar och kycklingar?
« Svar #1 skrivet: 12 maj-08 kl 19:00 »
Du bör nog ha dem åtskilda  ett bra tag till.
Vad menar du med utomhusbur.
Menar du inne eller ute.
Maskinkläckta behöver lampa 8 veckor
 om det inte är riktigt varmt.
Höns kan lätt hacka ihjäl kycklingar.
Maskinkläckta har ju ingen mamma som försvarar dem.
Jag har ett riktigt lejon ingen annan får komma i närheten
av hennes små.
Hedemorahöns

Prosit

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 12 maj-08 kl 20:01 »
Jo jag menar en bur att ställa på gräsmattan med tak. Och värmelampa såklart. Jag har bestämt mig för att sätta dem i hönshuset i en bur. Tror du risken finns att de stör den höna som ruvar där så hon lämnar sina ägg? De ska kläckas om en vecka.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 13 maj-08 kl 06:37 »
Ruvhönorna brukar ligga kvar.
Personligen så vill jag inte ha ngt spring i hönshuset då jag har ruvhönor.
Överhuvudtaget så släpper jag ogärna in människor i mitt hönshus.
De får umgås med dem på sommare då de är ute.
Mina stridisar är så tama att de kan gulla med dem ute.
Prosit man får prova sig fram och använda sunt förnuft.
Fråga på här det gör vi alla.
Hedemorahöns

Pippilutt

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 15 maj-08 kl 00:56 »
Det verkar som om ditt problem börjar med att du saknar en bur till dina vaktelbebisar. På Tradera får du lätt tag i bra burar som den du har i garaget för en spottstyver. Mitt liv som kycklingmamma blev avsevärt lättare sedan jag skaffat burar med marginal.
Inte heller en krasslig, skadad, spattig, hackad eller ruvhöna som lämnar sina ägg är inget stort problem längre. En egen bur och lugn och ro en tid löser det mesta.  :D
Att arbeta är kul - det har jag sett själv

Prosit

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 15 maj-08 kl 21:16 »
Aha! Det låter utmärkt! Jag byggde en här om dagen:

Margit

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 15 maj-08 kl 22:01 »
Prosit!
Den där lilla ankan är ju bedårande  :-*  vilken sort är det? (jag kan inget om ankor  :-[)

Prosit

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 16 maj-08 kl 23:12 »
Ja men visst är den! Det är en Mignon! Anka-Banka heter han enligt den 8-årige ägaren. Han kläcktes nämligen på 8-åringens födelsedag. Här kan du se hans första dopp:

Den ankan är nog det sötaste jag sett! Rekomenderas!
« Senast ändrad: 16 maj-08 kl 23:17 av Prosit »

Margit

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 17 maj-08 kl 08:26 »
Ursöt  :-*
Ska han med till landet i sommar?  ;D Har ni kläckt fram honom själv? Har ni fler?

Åhhhh...sådana vill jag också ha  :-[

Prosit

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 17 maj-08 kl 09:20 »
Det blev bara en anka och två kycklingar. Vill också ha fler!!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

613 gäster, 3 användare (1 dolda)
pragmatic, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser