Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stressmage???!  (läst 1427 gånger)

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
Stressmage???!
« skrivet: 06 maj-08 kl 14:42 »
Jag har någon - vet ej vilken - i vardera av mina två hönshus som verkar ha diarre trots att jag alltid har kolpulver framme. En skiter en svart kletig massa och den andra rinniga grönaktiga. Det har pågått i ca en vecka nu.
Det enda jag vet är att det inte är en ruvhöna... så de är uteslutna.

Men ingen annan höna eller tupp verkar sjuk eller hängig.

Min enda teori hittills är att det kan vara tupparna som är stressade nu när de fått en konkurrent i reviret som de måste hantera. (Och en matte som försöker vara "topptupp" a la Dog Whisperer... se annan tråd!)
Jag kan se att det skulle kunna vara stressigt.
Men kan hönor verkligen få stressmage??!

Bör jag oroa mig eller bara se detta som en tillfällig förändring?

Finns det någonting annat jag kan göra för att kontrollera om det finns något fel eller sjukdom bakom detta?
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Stressmage???!
« Svar #1 skrivet: 12 maj-08 kl 00:17 »
Om hönsen ätit nått giftigt hjälper kol men det måste då vara "rätt sorts kol".

"Förr trodde man att kol var bra mot diarre, men nu vet man att det är verkningslöst både på djur o människor.

Däremot är "medicinskt kol"* bra, om man ätit i sig något giftigt ämne som kol kan binda!

Man ska inte äta grillkol (innehåller kemikalier) eller träkol (innehåller tjära/lut)...
vare sig man är höna eller människa ;)
*Utan det är aktivt kol man ska använda vid förgiftningar (t.ex procol)
aktivt kol är renat från lut."

Mvh Grimla
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

rina

• Gäst
SV: Stressmage???!
« Svar #2 skrivet: 15 maj-08 kl 22:16 »
Man kan ge dofilus samma som man själv dricker eller äter i bland när man mår dåligt i magen. Fick lära mig av en hönsgubbe att så fort man köpte höns och när man fick hem dom skulle man ge detta. Lycka till

Dela detta:

* Inloggade just nu

477 gäster, 1 användare
eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser