Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Projekt Elbil  (läst 11171 gånger)

qualmos

  • Inlägg: 43
Projekt Elbil
« skrivet: 20 maj-05 kl 11:57 »
Jag har tänkt att inleda ett el-projekt.

När jag till hösten har skaffat mitt körkort skall jag köpa en lätt, liten bil.

Sedan hade jag tänkt att lyfta ur motorn, avgassystem, bensintank, kylare, generator med mera. och ersätta med en El-motor.

Den kommer inte vara så stark och topphastigheten kommer att förvandlas  till "låghastighet"   ;).

Men det kommer nog vara kul.

Jag håller just nu på att kontakta www.sfro.com
För att undersöka hur man får igenom en sådan ombyggnad på bilprovningen

/Q

Mikael Perman

  • Gäst
Re:Projekt Elbil
« Svar #1 skrivet: 20 maj-05 kl 22:25 »

Hej.
Det är rätt. Erfarenhet är det som räknas. och det får man genom att prova sig fram.
Mikael P.

qualmos

  • Inlägg: 43
Re:Projekt Elbil
« Svar #2 skrivet: 28 jun-05 kl 16:07 »
Tjena..

Vart kan man köpa/ärva starka 12, 24 ,48 volts motorer?

/Fredrik

sprithitler

  • Inlägg: 1058
    • Swedish survivalist.
Re:Projekt Elbil
« Svar #3 skrivet: 28 jun-05 kl 23:59 »
Köpa en gammal eldriven truck med döda batterier och i övrigt nära skrotfärdig?
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

qualmos

  • Inlägg: 43
Re:Projekt Elbil
« Svar #4 skrivet: 15 jul-05 kl 11:23 »
Hej spritte.

Tack för tipset. Nu öppnades en dörr. Jag kom ju på att vi hade en truck( lift ) på jobbet.

Jag ringde till företaget som levererar dem, och de kan fixa fram en 24 volts motor( ny ) för

ca 10 000 + moms. den är då på 3000 watt.

Jag har ju sökt en massa på nätet men det är skitsvårt att hitta, men nu känns det som att man har tagit ett steg.

Nu ska jag börja leta efter skrotar.

Over and out / Fresh

qualmos

  • Inlägg: 43
Re:Projekt Elbil
« Svar #5 skrivet: 22 jul-05 kl 13:08 »
En problemfråga:

När man kör med en elmotor i nerförsbacke och bilen trycker på, då agerar väl en motor som en generator om jag har förstått saken rätt?

Fråga: om man då har en converter imellan batteriet och motorn. Kan den då ta skada utav strömmen som genereras tillbaka mot batteriet?

Det finns kanske ingen som har testat detta, men ni kanske kan hjälpa mig att spekulera i frågan?

Jag har valt att hålla mig till likströmsmotorer just p.g.a det här "fysiska fenomenet" men de är väldigt svåra att hitta. Särskilt med höga effekter.

Över and out / Fresh
« Senast ändrad: 22 jul-05 kl 13:10 av qualm »

skipper

  • Inlägg: 76
Re:Projekt Elbil
« Svar #6 skrivet: 25 jul-05 kl 07:09 »
curtis instruments säljer styrningar till elmotorer, finns på nätet! 3Kw är för litet för en elbil (om den inte är väldigt liten förstås)

Min Clio är på 16Kw. Ett tipps, kolla på blocket. Ofta finns det beg elbilar där.
Se till att du har en bra laddare bara, annars så kommer det inte att fungera. Du måste upp högre i spänning än 24V med, moderna elbilar ligger ofta över 100V i spänning.

// lasse

Grumphy

  • Gäst
Re:Projekt Elbil
« Svar #7 skrivet: 28 jul-05 kl 10:20 »
Hej !

Likströmsmotorer med stora effekter blir väldigt tunga och klumpiga, där av att man använder assynkronmotorer och pulsar likspänningen.

Anledningen till att man går upp i spänning är för att mna på så sätt kan minska stömen genom den elektronik som sköter styrningen av effekten till motorn/batteriet. Idag ligger framspänningsfallet på runt 2-4V vilket leder till en vädig värmeutvekling, se här..

om vi vill köra fordonet med 1kW och använder oss av en 24V motor innebär detta att det går en tröm på ca 42A om vi då har en framspänningsförlust på 3V blir effektutveklingen i elektroniken 3x42=126W, det blir väldans varmt och måste kylas bort, komponenten som ska klara detta blir stor och dyr.

Har vi istället en motor på 100V så blir strömmen 10A i stället framspänningsfölusten är den samma 3V, 3x10=30W inte fullt så varmt och komponenterna blir mindre och avsevärt billigare.

Nu så håller man på att ta fram halvledare men kiselkarbidtecknik vilket innebär att man b.la kan sänka framspänninsförlusten till 0,7-1V så om några år kommer det antagligen att hända en hel del på el fordonsfronten efter som at komponenterna kommer att bli mindre och billigare med mindre effektförluster.

Med alla el fordon följer en inte helt okomplicerad elektronisk styrning just för att hantera utförsbackar, laddströmmar m.m.

Men se inte detta som ett hinder ! ta bara och studera hur andra gjort och hur det kan komma sig att det gjort som de gjort så kommer du att slippa göra en himmla massa misstag och spara en faslig massa pengar.

Lycka till !

Nedan finns ett litet länktips till fler länkar

http://www.kewet.com/modules.php?name=News_ElbilNorge&file=article&sid=35

skipper

  • Inlägg: 76
Re:Projekt Elbil
« Svar #8 skrivet: 29 jul-05 kl 20:22 »
Nja, en modern likströms motor är inte så stor och klumpig, däremot så har en AC motor bättre verknings grad.

Akilles hälen i ett elfordon är batteriernt , styrningar finns det att köpa som standard, Curtis instrument  har bra dylika.

Ett batteripaket uppgår ofta till ca halva fordons vikten, med ca 20Kwh energi lagring, vilket motsvarar 20l bensin..

Verknings graden på en primitiv DC motor med styrning är oftast bättre är 80% att gämföra med en bensin motor som kommer upp till 30% vid bästa driftsfall.

Mitt tips är att läsa lite litratur om elbilar, finns mycket på engelska, http://www.evworld.com/
Kewet tycker jag är en rätt primitiv el bil..

// lasse

sprithitler

  • Inlägg: 1058
    • Swedish survivalist.
Re:Projekt Elbil
« Svar #9 skrivet: 01 aug-05 kl 00:28 »
http://home.swipnet.se/renault4ever/ELlen.html

Är en Renault 4 som är ombyggd till Elbil. Det är en "farmor anka bil", alltså inte ett dugg mer sofistikerad än de Detroit Electrics som byggdes i förra seklets början. Den fungerar dock.
Läs och inspireras.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

qualmos

  • Inlägg: 43
Re:Projekt Elbil
« Svar #10 skrivet: 23 aug-05 kl 12:29 »
Uppdatering:  

Nu har jag hittat ett ställe som säljer motorer.
Begagnade och nya.

De hade sjyssta priser tycker jag (jämfört med det jag hitills hört).  och ganska bra sortiment.

Truckservice i borås
http://www.borastruckservice.se/

Jag skall åka ner för att kolla upp dem om ett par veckor.

/ F

skipper

  • Inlägg: 76
Re:Projekt Elbil
« Svar #11 skrivet: 07 sep-05 kl 14:04 »

qualmos

  • Inlägg: 43
Re:Projekt Elbil
« Svar #12 skrivet: 25 sep-05 kl 18:20 »
Nu har jag köpt en Peugeot 205 xr

Den är relativt lätt. Jag tror att utväxlingen är bra på just den här. Den kan passa eftersom jag sätter in en mindre stark elmotor.

Det bästa av allt. Jag gav 500:- och den är ändå i ett bra skick. Välidgt lite rost. Skälet til priset var att kamremmen var av, plus lite andra goa grejer.

Jag tänker göra en hemsida så småningom där allt ska dokumenteras.

Humle_o_Dumle

  • Gäst
Re:Projekt Elbil
« Svar #13 skrivet: 25 sep-05 kl 22:37 »
Är inte en 205:a för ny? Det jag främst tänker på är bromsarna. Har den inte bromsservo etc som gör bromsarna helt odugliga utan (bensin)motorn?

En annan sak jag funderat på sedan jag började följa denna tråden är växellådan. Det är väl önskvärt att koppla på elmotorn på växellådan precis som sprithitler gjort med "Ellen". Men vad jag har hört av kamrater så har alla bilar med tvärställda motorer växellådan inbyggd i motorn. Hur löser ni/man sådant?   ???

Qualm, har du fått tag på motor? Köpte du av truckservice? Kostad? Modell? Köpt några andra delar?

Någon som kommit över någon schysst bok i ämnet? Jag hittade hänvisning till 2 stycken på http://www.asahi-net.or.jp/~MR5T-OKB/2ev-e.html men har inte lyckats hitta någon trevlig elektronisk kopia att tanka ned.

//Jens

sprithitler

  • Inlägg: 1058
    • Swedish survivalist.
Re:Projekt Elbil
« Svar #14 skrivet: 26 sep-05 kl 12:34 »
1. Det är inte jag som gjort "Ellen", jag är bara fascinerad av den.
2. Inte alla tvärställda instalationer har motorn hopbyggd med lådan och i vilket fall som helst har oftast lådan stänksmörjning så att man bara behöver sätta igen hopkopplingen till motorn med en plåt.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

skipper

  • Inlägg: 76
Re:Projekt Elbil
« Svar #15 skrivet: 26 sep-05 kl 12:51 »
Ofta så har man en vacuumpump till broms servot, med en liten tank på...

Min el clio är framhjuls driven, med elmotor inopererad i orginal slutväxlen.

Ett tipps, kolla om du inte kan hitta en el clio motor, då har du ju det mesta.

Lycka till, låter som ett kul projekt! Hur löser du värme frågan? Jag har byggt en el värmare till kupén.

Gå upp så mycket du kan i spänning, så kan du använda klenare kablar, ca 4A per Kvmm är lagomt.

// lasse

skipper

  • Inlägg: 76
Re:Projekt Elbil
« Svar #16 skrivet: 26 sep-05 kl 14:37 »
Hej,

Hittede en trevlig länk på en el pegga, en 206;a

http://www.austinev.org/evalbum/632.html

Humle_o_Dumle

  • Gäst
Re:Projekt Elbil
« Svar #17 skrivet: 26 sep-05 kl 20:23 »
Schysst bil.

Enda nackdelen var väl priset   :)


Någon som av er som har erfarenhet av vägverket/bilprovningen vad gäller inregistrering av hemmabyggen? Byter man motor på en bil räknas det ju som en helt ny bil (även om det rör sig om liknande motor) och måste typgodkännas etc på nytt. Någon av er som har erfarenhet?

//Jens

sprithitler

  • Inlägg: 1058
    • Swedish survivalist.
Re:Projekt Elbil
« Svar #18 skrivet: 27 sep-05 kl 01:03 »
Byter man motor så räknas det som ombyggt fordon, fodrar registreringsbeesiktning (vilket alla signifikanta modifikationer gör (såsom att montera dragkrok), vilket är en operation på typ 500 kr.
Det är ett av problemen med att bygga om bilar, amatörbyggen har i vissa fall lägre krav på sig än ombyggen.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

skipper

  • Inlägg: 76
Re:Projekt Elbil
« Svar #19 skrivet: 27 sep-05 kl 15:27 »
jo, men det dom är rabiata på är utsläppen, och det slipper man med en elkärra!

Sen kan man ju hitta elbilar med dåliga batterier till rätt förmånliga priser, jag gav 15Kkr för min el clio som har gårr 1000mil.

Em kompis betalade 10Kkr för sin el clio som har gått 3000mil (ca)

// lasse

Humle_o_Dumle

  • Gäst
Re:Projekt Elbil
« Svar #20 skrivet: 30 sep-05 kl 12:57 »
Sen kan man ju hitta elbilar med dåliga batterier till rätt förmånliga priser, jag gav 15Kkr för min el clio som har gårr 1000mil.

Em kompis betalade 10Kkr för sin el clio som har gått 3000mil (ca)

// lasse

Får man fråga vart ni hittade dem? Den enda el-clio jag hittat var på blocket och kostade 49.000 och hade gått betydligt mer (inom kommunaltjänsten).

Hur mycket kostade batteribytet? Var det vanliga standard bilbatterier eller var det renault special med dyr prislapp?

//Jens

skipper

  • Inlägg: 76
Re:Projekt Elbil
« Svar #21 skrivet: 02 okt-05 kl 18:33 »
min hittade jag på kvarndammens bilauktioner, kompisen hittade sin på blocket, satte ut en annons under köpes!

Eftersom jag jobbar med batterier, och energisystem, så vart priset för batterierna rätt så överkommligt...

annars så är ju batterierna det dyraste i en el bil.

Clio batterierna (saft celler) är kända för att explodera, tror att dom fixade det i dom senare modellerna, efter 1998.

// lasse

skipper

  • Inlägg: 76
Re:Projekt Elbil
« Svar #22 skrivet: 04 okt-05 kl 08:25 »

qualmos

  • Inlägg: 43
Re:Projekt Elbil
« Svar #23 skrivet: 29 nov-05 kl 20:22 »
Hej. Det var länge sedan jag skrev. Bilen har totalt slukat upp min tid.
Jag har gått från ett motorhaveri till godkänd besiktning (0 förkunskaper). Som ni säkert förstår har det tagit en massa tid.

Dessutom har jag ändrat inriktning. Jag har tänkt att det måste vara mer ekologskt att tillföra så lite resurser till den gamla bilen som möjligt. Jag har därför beslutat att den skall bli en etanolbil(just nu kör jag 30% blandning).

Längre fram så har jag även tänkt att jag skall praktisera i att framställa etanol.
Det är ju inte tillåtet i sverige att göra detta(inte ens att inneha delarna.), så det kommer även bli ett projekt att lyckas med all formalia.

Men fortsätt skriv för tusan. Det var intressant att se den norska modellen av 205an. Det är ju dessutom intressant att följa edra el-projekt.

humle ---->>>. Jag vet inte vilken modell du tänkte på, men jag har en xr 89:a (jag såg senare att någon hade svaret på bromsfrågan.)

Jag tänkte däremot bygga en massa elektriska moment som drivs av solfångare i bilen. Som larm, motorvärmare m.m. Detta kommer då kanske att dyka som nya ämnen i forumet.

Tips för eder som vill bygga elbil och funderar på en peugeot 205 (890kg i tjänstevikt)
http://www.peugeot-sport-club.com/

klart slut / Fresh
« Senast ändrad: 29 nov-05 kl 20:31 av qualm »

nad

  • Inlägg: 91
Re:Projekt Elbil
« Svar #24 skrivet: 25 jan-06 kl 09:53 »
Enligt Vissa elbilstillverkare får man längre räckvidd med 6 volts batterier än med 12 vots (6volts används tydligen i golfbilar). Någon som vill förklars varför.  Självklart med samma spänning på båda batteripaketen. Tar gärna emot tips om var 6 voltsbatterier till golfbilar kan köpas i Sverige.
Vänl Nad

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:Projekt Elbil
« Svar #25 skrivet: 25 jan-06 kl 11:04 »
Pannkaksmotorer/generatorer med permanentmagneter direkt på hjulen, sådana man använder till vindkraftverk, skulle inte det funka?

Curt Jonsson

  • Inlägg: 151
    • Jämtland
SV: Projekt Elbil
« Svar #26 skrivet: 26 jan-20 kl 00:06 »
Kul ide med eltruckar. Skulle vara kul att montera elbilshjul på en släpvagn lastad med batterier.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 2 användare
Klibba, Nicklas_gbg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser