Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kaninstall  (läst 8068 gånger)

mistrall

kaninstall
« skrivet: 02 maj-08 kl 19:18 »
Hej!
håller på o bygga färigt vårat kaninstall just nu. Men är lite nyfiken på hur era kaninstall ser ut. Tips på burbuggen o sådär...
Lägg gärna in bilder så man får se  ;D
Kan lägga in lite bilder när det börjar hända lite mer med vårat  :-[

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
SV: kaninstall
« Svar #1 skrivet: 02 maj-08 kl 20:34 »
Hej!

Bygger du 6-fackare eller?

Hur stor produktion planerar du för?

Beekeepern
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #2 skrivet: 02 maj-08 kl 20:55 »
Vi har ännu så länge ställt upp en bursida för tolv burar varav 9 är klara.. det ska bli en fyrkantig gård med två fönster och en dörr.. plasttak över och rastgård i mitten.. den blir 5,40x5,40x2,20meter (tre på höjden)
Totalt när man räknar bort två burar till fönster och tre till dörr så blir det 43 burar.. bilden är på 6 burar..

Vi ska ha 20 honor och 4 hanar ungefär o sen burar till deras avkommor då  ;D
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

mistrall

« Svar #3 skrivet: 04 maj-08 kl 09:11 »
Hej!

Bygger du 6-fackare eller?

Hur stor produktion planerar du för?

Beekeepern

Det är egentligen inte mna kaniner utan jag hjälper en uppfödare för att jag tycker det är kul  :) Därför kan det vara lite svårt att veta exakt hur många jag kommer ha. Just nu har jag 1 hankanin, 1 honkanin utan ungar,  3 dräktiga honor, och en med ungar alltså 6 stycken. Men lite tidigare i vår så hade jag 15 st. så det varierar lite... Hur som helst, så har jag aldrig byggt sådana där burar med fack o så, utan kaninerna har bara bott i boxar, men nu börjar det bli lite småkrångligt o skärma av dem från varandra, när de ska ha ungar o så...
Hur djupa burar rekomenderar ni? Kan man ha galler mellan urarna så de kan se varandra? Tycker så synd om dem när de sitter själva...Fast man kan ju försöka fixa nåt bo eller så där de kan komma undan iaf så de slipper o se varandra hela tiden  ;)^Måste man ha en stängd del? eller kan man sätta in nåt litet hus istället? fast det kanske inte är lika bra?
Hm, ja som ni märker har jag inte så stor koll  :P Tacksam för all hjälp iaf!!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 04 maj-08 kl 09:29 »
Om man sätter en höhäck mellan burarna kan de se varandra genom gallret. Är man lite fiffig gör man dessutom en öppning så att höet kan stoppas in utifrån.

Mera bilder

mistrall

« Svar #5 skrivet: 04 maj-08 kl 12:32 »
ooh, va smart   :) nu riktigt kliar de i fingrarna till att börja bygga! Men det är fortfarande en del kvar på huset först...*suck*  :( Har ni "lösa" burar eller bygger ni likom fast dem i väggen? vad är bäst? // Linda

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 04 maj-08 kl 13:44 »
ooh, va smart   :) nu riktigt kliar de i fingrarna till att börja bygga! Men det är fortfarande en del kvar på huset först...*suck*  :( Har ni "lösa" burar eller bygger ni likom fast dem i väggen? vad är bäst? // Linda

Det blir ju billigare att bygga fast dem i väggen, du slipper köpa baksidevirke  ;)
Å andra sidan beror det ju på hur och var burarna ska stå...
Landsflykting i storstan...

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #7 skrivet: 04 maj-08 kl 18:48 »
Vi byggde våran kaninlänga utifrån engångspallar, företagen brukar vara jätteglada om man hämtar pallar för de måste annars betala för att bli av med dem. Vi valde såna med hel skiva eller tätt mellan bräderna, annars kan man ju hämta hem fler än vad sojm går åt och bryta loss bräderna för att sen spika dit dem i mellanrummen på pallarna man använder, ja du hajjar nog. Till sidor och baksida köpte vi råspont just för täthetens skull, men vill man anstränga sig kan man ju använda pallvirke där med =gratis. Så gjorde vi med vårat utedass
Vi har nät längst upp mellan burarna för att de ska kunna se varandra om de vill, men inte hela tiden.. Som höhäckar har vi nätkorgar från IKEA, billiga och bra!

Skickar med en bild men vill påtala att bygget är INTE snett som bilden säger, den är tagen lite från sidan/uppifrån. Ska ta om bilden en annan dag..
« Senast ändrad: 04 maj-08 kl 18:53 av humleblomster »
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Attes matte

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 04 maj-08 kl 23:52 »
Här kommer en bild på mina sprillans nya burar. Dom är inte målade än, dom ska bli röda för att passa in med huset.
Tre nyinskaffade kaniner har precis flyttat in, och dom verkar trivas och må bra. Måste dock iväg och införskaffa vattenflaskor imorgon, för det hade jag alldeles glömt bort...  ;D Vattenskålar är ju inte det mest praktiska direkt...  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

mistrall

« Svar #9 skrivet: 05 maj-08 kl 19:30 »
här kommer bilder! Inte precis nya så har kommit lite längre än vad som sns men...  ;D Tror ni föresten att man kan bygga burar mot muren eller blir det för kallt för ninisarna?

mistrall

« Svar #10 skrivet: 05 maj-08 kl 19:31 »
oo.. vad stökigt det ser ut ser jag nu...*skäms*  :-[ men det kommer bli såå fint sen jag lovar  :)

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #11 skrivet: 05 maj-08 kl 22:20 »
här kommer bilder! Inte precis nya så har kommit lite längre än vad som sns men...  ;D Tror ni föresten att man kan bygga burar mot muren eller blir det för kallt för ninisarna?

Blir inte muren fuktig tror du.. vad är det bakom den?
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #12 skrivet: 06 maj-08 kl 08:48 »
Det blir knappast för kallt. De ligger ju inte emot den hela tiden, däremot kan den nog vara svalkande skön under varma sommardagar. Jag har mina burar mot en putsad stallvägg och det fungerar alldeles utmärkt. Dock får man ju kalka om en gång om året eftersom väggen blir urinstänkt men det är ju igen nackdel.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

mistrall

« Svar #13 skrivet: 06 maj-08 kl 17:45 »
okej, va bra att det inte blir för kallt iaf då...men vad tror ni om fukten? vad kan jag göra åt det? ???

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #14 skrivet: 06 maj-08 kl 19:59 »
Om du kalkar den som Kimma säger håller du fukten borta bättre oxå.. :)

farmen

« Svar #15 skrivet: 07 maj-08 kl 20:59 »
 Gå in på vår hemsida www.kaninfarmen.se och klicka dig till bilder
Där finns bilder som togs under byggtiden av vårt innomhusstall
Lena

mistrall

« Svar #16 skrivet: 09 maj-08 kl 09:41 »
vilken fin sida, och jättefina burar!
Har ni mer tips på sådana hemsidor med "kaningårdsbygge" så är det mer än välkommet!

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #17 skrivet: 24 sep-09 kl 13:47 »
putt
Gotlandskaniner, genbank.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #18 skrivet: 25 sep-09 kl 13:21 »
putt

men varför puttar du upp alla gamla kaninsidor ???
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #19 skrivet: 25 sep-09 kl 14:28 »
Citera
men varför puttar du upp alla gamla kaninsidor
Alla?
Jag har puttat upp två sidor om burbygge för att några av mina bekanta som är intresserade ska ha lättare att hitta dom.
Gotlandskaniner, genbank.

Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 2 användare (1 dolda)
RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser