Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla Vitlök!  (läst 5685 gånger)

alfredsson

• Västergötland
Odla Vitlök!
« skrivet: 15 apr-08 kl 17:37 »
Hej 

Precis flyttat in i ett torp. Ingen större vana av "livet på landet".
Skall börja odla (persilja och vitlök)

Någon som har några tips?

P.S. På hisingen utanför Gbg D.S.

Leif

nyalantbrukare

SV: Odla Vitlök!
« Svar #1 skrivet: 15 apr-08 kl 20:53 »
Hej att odla vitlök är det hur lätt som helst och den kan hjälpa att hålla sorken bort från odlingen och det är bara att ta vitlök klyfta och trycka ner den i jorden ca 3cm och ska vara från varandra ca 10cm .  :D      :)att odla persilja sk du blande kalk med jorden först sen strö bara med persilja frön och och vattna ordentligt  ;) ;) ;) lyka till....

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #2 skrivet: 15 apr-08 kl 21:55 »
Ska du så och sätta i vår så är det hög tid. Vitlök är bäst att sätta på hösten, men under goda betingelser kan den ge hyfsat vid tidig vårsättning (=så snart som möjligt). Persilja bör sås nu. Förgro (stöp) gärna fröet. Eller förkultivera (=dra upp plantor ... eller köp plantor). Persiljefrö kan annars ta flera veckor på sig att komma upp (sisådär 2-4?).

Vitlök kräver väldränerad jord och gillar kompost och kalk. Persilja vill ha bra mullrik jord.

Persiljans kalkbehov var en nyhet för mig. Ska testa.

Anders

mistel

• -
« Svar #3 skrivet: 17 apr-08 kl 08:54 »
Man bör köpa bra utsäde av vitlök det är en engångskostnad har man växtföljd och dyl. så grödan håller sig frisk kan man ta eget utsäde sedan.

Ex. på ställen man kan köpa bra utsäde Törnviks frö
(verkar inte ha någon hemsida längre men man kan hitta tel + adress via ex. eniro, säljer främst till företag men vitlöksutsäde brukar de sälja till privatpersoner.

Åke T. han med tomatklubben säljer också roliga sorter vitlök men man får vara ute i god tid annars tar det slut framåt hösten, han har även ett bra odlingshäfte att köpa om vitlök (www.tomatklubben.se)

Själv brukar jag plantera vitlök i november.

Johan1

« Svar #4 skrivet: 18 apr-08 kl 15:34 »
Jag plantera vitlök i slutet av Oktober och under den milda vintern har de växt och är nu ca 25 cm höga. Sorten är Thermidrome.

koko

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 21 apr-08 kl 21:27 »
Kul för dej Johan1 ;), jag satte oxå vitlök i oktober men det är bara stubb kvar. Inte trodde jag kaninerna år så starka saker...
Min erfarenhet är i alla fall att vitlök är en bra och lätt nybörjargröda!
Persilja tar tid. Gäsp.
Vill rekomendera att testa ruccola, funkar oxå mycket bra i kruka i soligt köksfönster, det växer som...ogräs, och funkar varje gång, sen har man hela sommaren och hösten. Enkelt och gott i wokar och sallader.
Lycka till!

Dela detta:

* Inloggade just nu

447 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser