Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Distans?!  (läst 5049 gånger)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
Distans?!
« skrivet: 10 apr-08 kl 08:10 »
Börjar bli lite nyfiken på distansritt, det känns ju också som en bruksform av ridning.

Är det någon här som är aktiv? Tänk att kunna rida 5 mil på sin lilla pålle, vilka oändliga möjligheter att ta härliga utflykter och hälsa på kompisar etc.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Nina W

• Värmland
SV: Distans?!
« Svar #1 skrivet: 10 apr-08 kl 13:31 »
Ej aktiv själv...

Jag har en granne som rider distans med sina araber, oftast längre lopp än fem mil.
Hon heter Eva Mårgård och hennes pappa är också aktiv. (eller har i alla fall varit.
Om du skickar ett mail till mig så kan jag svara och ge dig hennes tele nr, känns inte riktigt ok att skriva det
helt öppet här...
För länge sedan hade jag Blesa inhyrd i Bibbi Ljosdals stall utanför Arvika. Hon tävlade med sin bruksarab Turbo
och tog till och med guld i SM ett år.
Grundprinsipen är att bygga upp hästen väl med långa, lugna turer. Dom tar med sig stetoskop och kollar hästens
puls med jämna mellanrum, är pulsen hög så måste hästen få vila. Det gäller att även ryttaren har bra kondis för
på tävlingarna så hoppar ryttaren av i uppförsbackarna och tar tag i hästens svans för att få lite draghjälp.
Då hästen väl har riktigt bra kondis så behövs inte så mycket träning för att den ska behålla den, en tuff tur i veckan
ska räcka.

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #2 skrivet: 10 apr-08 kl 19:18 »
Nyfiken.... är det mest araber och sådana ädla raser? Jag har ju bara ardenner...
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 10 apr-08 kl 19:32 »
Förmodligen får jag en traktorskopa ovett som vanligt.. Men en vältränad travhäst är det en kakbit att ta en tur på 5 mil. Har undrat varför dom inte används mer till distans?
En vet jag var över i nåt arabland i deltog i den tuffaste av alla distansritter, minns ej placeringen, men hyggligt gick det iallafall!

Och till Bondelinda, i Finland använder man mycket kallblod till distans, har även deltagit i VM, bland allsköns fullblod ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #4 skrivet: 10 apr-08 kl 19:40 »
Förmodligen får jag en traktorskopa ovett som vanligt.. Men en vältränad travhäst är det en kakbit att ta en tur på 5 mil. Har undrat varför dom inte används mer till distans?
En vet jag var över i nåt arabland i deltog i den tuffaste av alla distansritter, minns ej placeringen, men hyggligt gick det iallafall!

Och till Bondelinda, i Finland använder man mycket kallblod till distans, har även deltagit i VM, bland allsköns fullblod ;)

Härligt! Ovett för vad? Jag trodde varmblod användes ganska flitigt i distans?

Frances

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 10 apr-08 kl 19:44 »
Äh, men så fort jag nämner nåt om att hästar bör vara tränade brukar det komma.. ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Falin

• -
« Svar #6 skrivet: 10 apr-08 kl 20:20 »
Äh, men så fort jag nämner nåt om att hästar bör vara tränade brukar det komma.. ;)

Det är bara för att vi andra har så dåligt samvete över våra otränade halvblod.  ;)

Frances

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 10 apr-08 kl 21:12 »
Citera
Det är bara för att vi andra har så dåligt samvete över våra otränade halvblod. 
:-*

Körven

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 11 apr-08 kl 09:51 »
Nyfiken.... är det mest araber och sådana ädla raser? Jag har ju bara ardenner...

Det är nog en av dom sämsta tänkbara raser man kan andvända sig av till distans.Det naturliga skälet att dom är inte avlade till det,eller till ridning över huvudtaget.
Problemet med Travare som distanshäst är att dom brukar hetsauppsig vid galopp samt att svårigheten att kunna gå i lugn galopp. Då förbrukar dom massor av energi på det,och får hög pulls mm.Det fungerar inte på en distanshäst då den skall ha så låg puls och andhämtning som möjligt vid kontrollerna.
Men det finns korsningar mellan travare och Arab som visat sig vara mycket bra.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Frances

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 11 apr-08 kl 10:00 »
Citera
Problemet med Travare som distanshäst är att dom brukar hetsauppsig vid galopp samt att svårigheten att kunna gå i lugn galopp.

Det är nog inte hästen som har svårigheter med det.. ;) Nej, det är rent baktaleri och påhitt. Sanna mina ord!

Frances

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 11 apr-08 kl 10:03 »
Annars måste det vara så att jag är ovanligt skicklig på hästryggen, har nämligen aldrig haft problem med vare sig galoppfattning, lugn galopp eller nån annan sorts galopp med travhästar. Och då har jag ridit MÅNGA och bara aktiva travhästar, som alltså tränas för trav och startar.

Ber att observera att många travhästar galopptränas! Dom är ingalunda ovana vid galopp under sadel!

Nina W

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 11 apr-08 kl 11:56 »
Bruksaraben är en frisk ras...

Det finns flera olika typer av araber. Engelsk bruksarab, som den där Turbo jag nämde, är en stark och
uthållig ridhäst. Inte särskilt lik fjomsiga utställnigsaraber...
En travare har stark tävlinginstinkt och vill vara först... Det funkar ju på kortare distanser men inte på
distanstävlingar. Att ha kontroll över den då man rider själv, eller tillsammans med några få andra
är en annan sak än att ha det på en stor distanstävling...
Bibbi sa att till "korta" distanser, som 5 mil så kommer alla möjliga raser, även min ras -islänningar.
Turbos bästa kompis var en förvuxen New Forest ponny! Linda var nästan lika bra som honom och tog
placeringar på 8 mil. Lindas ryttare var liten och kurvig och såg inte direkt tuff och sportig ut
-men dom lyckades! Man ska inte döma efter ytan.

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #12 skrivet: 11 apr-08 kl 13:05 »
Men hallå... jag vill inte bli världsmästare i distans... utan mer som en träningsryttare som ser en chans att träna sin häst efter något mål... t ex som en vanlig motionär kan delta i maraton med enda mål att komma runt!

Jag själv är förvånad när jag sprungit lopp och man stöter på personer som man inte alls kunde tro skulle orka springa och visst tar de sig runt!

Frances

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 11 apr-08 kl 13:07 »
Citera
Att ha kontroll över den då man rider själv, eller tillsammans med några få andra
är en annan sak än att ha det på en stor distanstävling...

Jag tror jag smäller AV! Vad tror ni folk om travhästar egentligen! ;D

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #14 skrivet: 11 apr-08 kl 13:27 »

Har själv travare som ridhäst och det är tydligen vår lott här i livet att utstå spott och spe lite då och då!
Allt handlar om TRÄNING!
Det är väl för 17 ingen som tar en travare av banan och till en distanstävling direkt??
Först ligger det månader, år av träning bakom! Likaså innan man tävlar ett halvblod i dressyr eller hoppning.
Det är träning, träning, träning som leder till bra distanshäst! Travarna har ju i alla fall lungor för den typen av tävling.
Bondelinda: det är väl självklart att du kan TRÄNA din häst i distans. För det var väl frågan!? Bor ju i andra ändan av Mark så har du vägarna förbi bjuder jag på kaffe och friskt gräs ;)
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Frances

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 11 apr-08 kl 13:32 »
Jo  :-[ Jag har tänkt att ta min travhäst och rida distans mellan loppen  :) Varför skulle inte det gå!

Travhästen är väl den hästen av alla som är mest van vid att springa i flock! Är det nån därute som på allvar tror att man släpper iväg en massa galna hästar med galna kuskar bakom och sedan den som rusar fortast vinner??  ???

Nåja, nu är det bäst för mig att  :-X Innan jag blir tillrättavisad  ;)

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #16 skrivet: 11 apr-08 kl 13:35 »
Jasså....jag som trodde det är så det gick till...... ::) ::) ::)
Bor på min lilla gård med min stora familj!

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #17 skrivet: 11 apr-08 kl 14:32 »
Jo  :-[ Jag har tänkt att ta min travhäst och rida distans mellan loppen  :) Varför skulle inte det gå!

Travhästen är väl den hästen av alla som är mest van vid att springa i flock! Är det nån därute som på allvar tror att man släpper iväg en massa galna hästar med galna kuskar bakom och sedan den som rusar fortast vinner??  ???

Nåja, nu är det bäst för mig att  :-X Innan jag blir tillrättavisad  ;)

Go for it!  ;D

Gräbban

• -
« Svar #18 skrivet: 11 apr-08 kl 17:28 »
Angående ardenner till distans.. Jag tror att man ska ta det en aning försiktigt med så tunga raser eftersom det sliter väldigt hårt på leder och sånt. Har själv ardenner, och man kan jämföra det med mycket stora hundraser, de ska inte heller tränas på samma sätt som lättare hundar. Jag använder min ardenner som ridhäst (eftersom jag är kass som kusk.. :P) och man kan rida långt och galoppera och sånt, men man ska nog tänka lite innan man kör hårt längre sträckor på hårda vägar.
Jag vet ju att ardennern förr användes i arbete hela dagarna, men inte var det i hård trav eller galopp på hårda vägar. Hovbroskförbeningen som är ett problem med tunga raser kan också ställa till det.
Men att rida i varierat tempo på olika underlag är ju inga problem! ;D
Men det är ju inte distansridning. ;)
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Falin

• -
« Svar #19 skrivet: 11 apr-08 kl 18:54 »

Kära Frances, vill du verkligen veta det?  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 1 användare
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser