Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninuppfödare för kött  (läst 23108 gånger)

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
Re:Kaninuppfödare för kött
« Svar #60 skrivet: 15 maj-06 kl 19:50 »
Holma,

pratar du genabnksbesättning eller vanliga slaktdjur?

Har du genbank så meddelar du bara till årets slut hur många friska kaniner du har slaktat.  För registrerade kaniner redovisar du var de har hamnat: såld, dött, slaktad.

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Holma_gord

• HolmaGården
« Svar #61 skrivet: 15 maj-06 kl 21:56 »
Vandliga slaktekaniner
men man måste ändå anmäla hur många som har kommet in och vilka som har gått ut?
« Senast ändrad: 15 maj-06 kl 21:57 av Holma_gord »
Ny uppfödare av limousiner.Tar tacksamt imot erfarenheter av Limousiner

Januschka

• Västmanland
« Svar #62 skrivet: 15 maj-06 kl 22:52 »
Robin,

jag har ingen aning :-)

Jag har genbanksbesättning och måste därmed anmäla hur många kaniner  av mina egna ungar jag slaktar för självförsörjningen.  Utanför genbank.. har jag ingen aning vem som skulle vara intresserad av sådana uppgifter?  Om du pratar f-skattesedel måste nog en professionell producent svarar.

Januschka
« Senast ändrad: 16 maj-06 kl 10:40 av Januschka »

Holma_gord

• HolmaGården
« Svar #63 skrivet: 16 maj-06 kl 09:20 »
Ok,för jag trode att det var lika dant som kor,får,grisar och liknande när tex dom fick ungar eller dom gick till slakt eller liknande
Ny uppfödare av limousiner.Tar tacksamt imot erfarenheter av Limousiner

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #64 skrivet: 17 maj-06 kl 21:37 »
måste man registrera varje kanin som födds och lämnar besetningen?

Nej, det måste du inte. Men om du säljer kaniner till slakteri måste du anmäla till kommunen, att du gör det. Djurskyddsinspektörer kan komma på besök för att se hur dina djur mår och bor.
Landsflykting i storstan...

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #65 skrivet: 18 maj-06 kl 18:23 »
Hej!

Produktionsuppfödning eller att sälja kaniner för slakt är ju en verksamhet som finns. Jag har köpt många slaktkaniner. Men det här med lagstiftning är knepigt. Tydligen har Potatisblomma hittat någon bestämmelse jag inte hade någon aning om, trots att jag försökt samla ihop det som gäller för min verksamhet. Vilken författning står det i?

Edgar

Querst

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 19 maj-06 kl 14:25 »
Fråga mig inte..

Jag tycker det är förfärligt att döda djur för kött..
men tur att endel som du gör det på ett kärleksfullt sätt elelr vad man ska säjja..

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #67 skrivet: 21 maj-06 kl 22:45 »
Hej!

Produktionsuppfödning eller att sälja kaniner för slakt är ju en verksamhet som finns. Jag har köpt många slaktkaniner. Men det här med lagstiftning är knepigt. Tydligen har Potatisblomma hittat någon bestämmelse jag inte hade någon aning om, trots att jag försökt samla ihop det som gäller för min verksamhet. Vilken författning står det i?

Edgar

Hej hej!
Det gäller yrkesverksamhet, när grunden i verksamheten är att hålla/sälja djur i vinstsyfte.
Djurskyddslagen § 16... och så finns det antagligen en mängd regler i miljöbalken också. Jag tog det säkra före det osäkra, och anmälde mina 10 avelskaniner. Miljögubben på kommunen hade lite svårt att veta i vilket "fack" han skulle stoppa min verksamhet, så jag blev registrerad bland "biodlare på hobbynivå".  ;) :P

Länk till hur djurskyddsmyndigheten tolkar § 16:
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=252
Det står om kaniner allra längst ned.
Landsflykting i storstan...

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #68 skrivet: 22 maj-06 kl 06:40 »
Så med andra ord:

Om jag föder upp kaniner för köttets skull/eget bruk men råkar sälja alla kaniner jag inte orkar äta upp så behöver jag inte registrera mig. Men om jag säljer många då?

Tycker lagar är luddiga, vem kan förklara för mig hur det funkar??
Måste man registrera om man har 10 vuxna avels djur eller måste man registrera sig så snart man har fler kaniner än 10, oavsett ålder??

Kimma ...novis som fött upp kaniner förr när det inte fanns en massa tillstånd. ::)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #69 skrivet: 22 maj-06 kl 08:57 »
Hej!

Luddiga lagar! Ja det är det! För kaniner som hålls för sällskap, hobby och som foderdjur finns det ett antal föreskrifter. Har man djuren för produktion, t. ex av livsmedel så är det tunt med föreskrifter. Jag förstår i princip inte varför det är föreskrivet en viss burstorlek för en sällskapskanin, men inte för en avelskanin, som används för slaktdjur. Myndigheterna anser tydligen i sin obegripliga vishet att det är skillnad på kanin och kanin.
Tillstånd enligt 16 § djurskyddslagen regleras i djurskyddsmyndighetens föreskrift DFS 2004:5. Som jag uppfattar det gäller alltihop sällskapsdjur. Produktionsdjur omfattas inte.
DFS 2004:5 är också illa skriven. Om man upplåter, förvarar eller utfordrar mer än 6 kaniner ska man ha tillstånd. Står inget om försäljning som det gör för häst, hund ock katt. Upplåter=hyra ut, förvar och utfordring = andras djur man har i sin anläggning. Man måste alltså ha tillstånd om man hyr ut 7 kaniner, men behöver inget om du säljer dem!!
Klarnar det???

Edgar

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #70 skrivet: 22 maj-06 kl 09:05 »
Hej igen!

Fick i går reda på att jag tydligen skall registrera mig hos jordbruksverket som fodertillverkare enligt någon ny bestämmelse som gäller dem som utfordrar djur som ska bli livsmedel. Hur blir det i förlängningen? Ska man kunna visa analyser på hö och gräs och annat?

Ibland känns det som om myndigheterna gör allt för att djurhållningen i Sverige skall kvävas. Tydligen vill man ha ett land som består av skog och golfbanor. När det blir så, undrar väl politikerna vad som hände?

Jag blir så sur när politiker och myndigheter håller på.

Edgar (glad igen)

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #71 skrivet: 22 maj-06 kl 09:08 »
Haha va rörigt  ;D

Så med andra ord om jag har 6 kaniner och säljer som sällskap behöver jag inget tillstånd, men om jag har 7 kaniner och slaktar för eget bruk behöver jag tillstånd. Och om jag har fler än 6 och säljer överskottet som livdjur eller sällskap behöver jag också tillstånd, rätt?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #72 skrivet: 22 maj-06 kl 09:25 »
Hej!

Jag tror mycket är definitionsfrågor. Enligt DFS 2004:5, så behövs tillstånd om det är sällskapsdjur som upplåtes, förvaras eller utfordras. Dessutom anges antalet till minst 6.

Slaktar du för eget bruk, så kan jag inte förstå att du behöver tillstånd enligt ovan, samma om du säljer dem. Men om du hyr ut mer än 6 kaniner behövs tillstånd!! Så tolkar jag det hela.

Jag förstår inte logiken i detta, jag vill ha begripliga regler.

Edgar

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #73 skrivet: 22 maj-06 kl 11:03 »
Edgar!

Det e nog inte meningen att vi "vanliga" ska förstå sånna regler.

Trött på dom blir man om inget annat  :(

sandra_nyman

• Gäst
« Svar #74 skrivet: 28 jun-06 kl 09:53 »
Läste runt här lite och ville bara skriva av mig lite.
Jag har börjat med kaninuppfödning för köttproduktion (visst låter det lite hemskt).
Jag som många andra här förredrar köttproduktion i liten skala, hemma på gåreden under så naturlga förhållande som går för djur i fångenskap. Jag älskar mina kaniner. Jag följer varje ny kull med spänning. Vad blir det för färger, teckningar, kön, temprament m.m.
Fidilie fick sin första kull i går, 8 ungar, va ilsken hon blev, andra honor blir mer kelna. Mina 14 franska vädursungar som nu är 5 veckor är bara för söta. De skuttar runt som yra hönns med sina söta öron hängande och slängande. Det blev faktislt två blå honor, trodde inte blått fanns i generna hos mina men under finns det gott om i kaninstallet.

Fick i dag frågan HUR jag kan slakta så söta djur när det finns så många andra man kan äta. Hur tänker endel??? Jag förstår och respekterar om man väljer att inte äta kött alls men att det skulle vara mer humant att slakta "fula" djur än söta kan jag inte förstå?!?! Jag äter hällre en fd. lycklig söt kanin än en fd. stressad gris (förresten tycker jag grisar är söta). Vad tycker ni?

Jag tycker att om man slaktar kaniner SJÄLV, är man inte som man ska. Ursäka mej, men Det är Fan  det värsta som finns ! Det Tycker Jag IallaFall ! Och du frågade vad vi tycker, så nu vet du ! >:( ???

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #75 skrivet: 28 jun-06 kl 10:33 »
Jag tycker att om man slaktar kaniner SJÄLV, är man inte som man ska. Ursäka mej, men Det är Fan  det värsta som finns ! Det Tycker Jag IallaFall ! Och du frågade vad vi tycker, så nu vet du ! >:( ???

En nyfiken fråga:

Varför är det värre om man slaktar själv, är det mindre hemskt om man låter nån annan göra det innan det hamnar på tallriken?

Nyfiken på hur du tänker?

Kimma

Suresh

• Gäst
« Svar #76 skrivet: 28 jun-06 kl 10:42 »
Gör som jainisterna som inte får döda något levande - hyr muslimer till allt obehagligt arbete...

Januschka

• Västmanland
« Svar #77 skrivet: 28 jun-06 kl 10:43 »
Tja Sandra,

om du avstår från att döda måste du nog leva av luften och kärleken...  och går naken, förstås...

Personligen tycker jag att den som äter kött måste kunna döda och inte överlåter det till andra 'hemska' människor. Har du någon gång dödat en kanin, höns, hund, vad som helst med flit och omtanke.. blir du antingen avtrubbad eller utveckla respekt.  Att lägga ifrån sig det som är svårt är nog inget sätt att utvecklar sig själv.

*ryckar på axlarna* Men sedan är jag en sådan hemsk person som döda för att leva.

Januschka

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #78 skrivet: 28 jun-06 kl 18:17 »
Sandra hur kan du tycka det är värre att ägaren till djuret slaktar det själv, som har sett det födas, sett den växa upp, som känner för djuret och bryr sig om det? De flesta vill nog att sina egna djur som man tycker om ska slaktas så snabbt och smärtfritt som möjligt. Djuren är lugna och trygga, de slipper stessande transporter, nya främmande miljöer och lukter från andra djur. Är det bättre att främmande människor slaktar djuren som inte har känslor för dem?

Dessutom är detta ett forum för människor som lever av självhushållning i varierande grad. Det innebär att man vill leva av eget kött, grönsaker etc. Många här är nog emot storproduktion av köttdjur men du tycker kanske det är bättre? Jag förstår inte hur du tänker. Är du vegetarian?

Anette
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Kerstin Linnea

« Svar #79 skrivet: 29 jun-06 kl 10:54 »
Jag håller helt med Anette.dom som äter korv och annat kött och sen säger att en som slaktar är så hemsk måste tro att köttbullar och korv växer på buskar eller kan odlas som potatis eller något, För dom kan väl inte på allvar tro att fabrksslaktat kött inte varit söta djur .Eller vad ???Och om man är vegetarian eller vegan av någon grad så kan man väl starta en egen tråd och låta bli och hacka på oss som äter både kött och vego... >:(.
Sen är det konstigt att köttätare ska anpassa sig och äta vegetariskt hemma hos vegetarianen men när vegetarianen går bort på middag så ska det självklart vara vego på bordet.. ???.
« Senast ändrad: 06 sep-06 kl 15:04 av Kerstin Linnea »

Dela detta:

* Inloggade just nu

589 gäster, 2 användare
Nataks, eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser