Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninuppfödare för kött  (läst 23098 gånger)

Gille

• -
Re:Kaninuppfödare för kött
« Svar #80 skrivet: 29 jun-06 kl 13:35 »

Citera
Efter som det är så dåliga och illa kontrolerade (ej verklighetsförankrade) lagar i Sverige när det gäller kaninproduktion så är det mycket svårt att få fram den mängd kött som finns efterfrågan på.

Dels det (många felaktiga paragrafer för kanin!) men också att priset är för lågt för producenten. Jag skulle tjäna mer på att sälja kaniner som ormföda än till slakteri  :-\
Kaninuppfödare och pelargontant.

Mela

• Gäst
« Svar #81 skrivet: 08 maj-07 kl 22:03 »
Jag som har en egen kanin till sällskap skulle aldrig kunna tänka mig att äta kanin. Jag älskar hästar och vill inte äta hamburgerkött. Men jag accepterar att det finns andra som äter det och tycker det är gott. Jag säger så här; Kaninen ses som ett sällskapsdjur, ja nära på ett gosedjur, i Sverige. Om man tittar på kossor till exempel så, hur många har en kossa i trädgården? Jag Förstår ändå inte hur man kan se kaniner växa upp, Älska dem och sedan tänka: Jag ska äta upp dom. Jag kan inte förstå. Ush! Jag står för vad jag tyker och respekterar andras tankar! Ville bara säga mitt.

Mela

• Gäst
« Svar #82 skrivet: 08 maj-07 kl 22:06 »
Ville bara säga: Jag äter mest "färdigpackat" kött i skolan, hemma äter vi renkött, och lamm från vänner som föder upp dem. Jag vet att de har haft ett bra liv och har däför inte dåligt samvete när jag äter det.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #83 skrivet: 08 maj-07 kl 23:50 »
Hur har det "färdigpackade" köttet mått när det var i livet tror du? Tror du att det hoppade ner i påsen själv eller tillverkats på något sätt? Under vilka förhållanden och hur långt fick det åka innan det dog och blev mat? Vilket slut fick det?

Just därför, äter jag kanin, fjäderfä och getkött från egen uppfödning. Jag har total inblick och slipper ställa dom frågorna.
« Senast ändrad: 08 maj-07 kl 23:52 av Gruff »

tessiem

« Svar #84 skrivet: 09 maj-07 kl 20:22 »
Jag blir allvarligt CHOCKERAD över att det finns så naiva människor här på alternativ..
VARFÖR skulle kaniner vara mer värda än kor eller grisar  ::)?
Om man äter kött så borde man tamejfan vara TVUNGEN att få se kort på det djuret man äter..då skulle fler bli vegetarianer & färre djur "industriproduceras".
Om man som jag gillar kött men mår illa vid tanken på stressade transporterade djur, ja då försöker man föda upp egna djur eller köpa från bönder där man vet hur djuren haft det.

Slatade våran kära anka stygg-Lars i Måndags. Åt honom igår. Att inte äta honom vore ju hemskt! Då skulle han ha dött i "onödan" + att ett djur till behövt att offra livet för vår middag....

Väntar nu ivrigt på att mina kaniner ska bli stora & producera slAktkaniner...
« Senast ändrad: 09 maj-07 kl 20:23 av tessiem »

klorofyll

• Gäst
« Svar #85 skrivet: 09 maj-07 kl 21:26 »
Ja, jag håller allt med dej Tessiem... Men jag tror vi alla har våra egna gränser för vad vi vill/kan tänka oss att äta. Det är ju både kulturellt och religiöst grundat för många. Det viktiga är ju att ha respekt för varandras gränser.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #86 skrivet: 09 maj-07 kl 21:46 »
Dels det (många felaktiga paragrafer för kanin!) men också att priset är för lågt för producenten. Jag skulle tjäna mer på att sälja kaniner som ormföda än till slakteri  :-\

Så många ormar finns inte i Sverige.

Edgar

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #87 skrivet: 09 maj-07 kl 22:49 »

Lite pengar till producenten blir det väl vilken djurnäring du än ger dig på (och för all del tex spannmål också).
Ju mer du jobbar/förädlar produkten, desto mer pengar kan du stoppa i egen ficka. Att sälja kanin till ormföda är ju i praktiken att sälja en färdig produkt  ;)
Landsflykting i storstan...

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #88 skrivet: 09 maj-07 kl 23:13 »
Om man tittar på kossor till exempel så, hur många har en kossa i trädgården?

Varenda kobonde, typ  ;) Och de älskar med all säkerhet sina djur också....

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #89 skrivet: 10 maj-07 kl 02:33 »
Så många ormar finns inte i Sverige

Som ex. medlem i två herpetologiska föreningar och fd. uppfödare av reptilmat, håller jag nog inte med. Folk anar inte vad grannen har vägg i vägg.

tessiem

« Svar #90 skrivet: 10 maj-07 kl 10:24 »
Ja det har du rätt i. Äter tex själv inte hästkött (känns för nära..) & har själv svårt att förstå att hästar föds upp "bara" till slakt. Skulle nog aldrig äta hund, katt heller. Och slaktar inte mina marsvin.

Men jag moraliserar inte över att andra äter häst. Eller hund & katt. Eller marsvin.

Tycker nog att de flesta djur har ett lika värde.

Ja, jag håller allt med dej Tessiem... Men jag tror vi alla har våra egna gränser för vad vi vill/kan tänka oss att äta. Det är ju både kulturellt och religiöst grundat för många. Det viktiga är ju att ha respekt för varandras gränser.

Gille

• -
« Svar #91 skrivet: 14 maj-07 kl 13:17 »
Citera
De flesta hanar sitter t o m tillsammans med honor den mesta av tiden förutom några dagar före födelse och medans ungarna är små och diar.
Hos mig med.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Sia

• Dalarna
« Svar #92 skrivet: 16 maj-07 kl 01:37 »
Jag som har en egen kanin till sällskap skulle aldrig kunna tänka mig att äta kanin. Jag älskar hästar och vill inte äta hamburgerkött. Men jag accepterar att det finns andra som äter det och tycker det är gott. Jag säger så här; Kaninen ses som ett sällskapsdjur, ja nära på ett gosedjur, i Sverige. Om man tittar på kossor till exempel så, hur många har en kossa i trädgården? Jag Förstår ändå inte hur man kan se kaniner växa upp, Älska dem och sedan tänka: Jag ska äta upp dom. Jag kan inte förstå. Ush! Jag står för vad jag tyker och respekterar andras tankar! Ville bara säga mitt.

De flesta bönder har namn på sina kor och tycker mycket om dom, det är mycket trevliga, personliga och keliga djur.
Att säga att kaniner har ett högre värde än kor, grisar och höns och därför inte bör ätas är rena hitlerfasoner i mina ögon.
Alla djur har lika värde tycker jag, sen om man äter dom eller inte är en annan bedömningsfråga, om man behöver eller om det är gott.
Alternativ är ett självhushållarforum och föder man upp djur för eget hushåll så har man rätt att slippa bli ifrågasatt i den frågan, iallafall i det här forumet.
Det här forumet grundar sig inte på sällskapsdjur i första hand utan produktionsdjur, till den här disskussionen finns andra forum.
Tex. på Forumet på Zoonen så raderas inlägg som handlar om åsikter om sånnahär "matvanor" för dom anser att det inte har med djur att göra utan snarare människor läs:    http://www.zoonen.com/perzoonen/forum/visadiskussion.asp?oid=915716
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Ohadi

SV: Re:Kaninuppfödare för kött
« Svar #93 skrivet: 23 maj-08 kl 18:44 »
Jag undrar om man kan ha kaninens päls till något om man har slaktkaniner?

ThinaA

• Västergötland
    • HjulTantens hemsida
« Svar #94 skrivet: 23 maj-08 kl 19:36 »
Jag som har en egen kanin till sällskap skulle aldrig kunna tänka mig att äta kanin. Jag älskar hästar och vill inte äta hamburgerkött.

jag älskar också hästar och vill äta hästkött just av den anledningen!
Den som har sett en slaktransport till italien glömmer aldirg den synen!
Och vi skal inet inbilla oss en sekund att alla dessa fd travare kommer till goda kärleksfulla hem...eller att planksteken eller filén vi äter int e är häst i viss afall....

jag tycker personligen att tex doggy skulel blanda inmer hästkött i sina produkter av rent etiska skäl.
för tat inte tala om miljövänlighet-hur mkt resurser gör inte dessa hobbydjur åt?!
Det talas det tyst om,men gnälls på bilismen(och aningens lite på korna,men dte är inet mycket det)

Jag är å andta sidan ingen vän av att slå ut för försäkringspengar heller-jag har en 18 årig sv klass dressyrhäst som jag rehabiliterat efter en skada 03 och som kommer att få gå här o dö här hemma.Jag ser till att de har  det de behöver för att kunna leva så naturligt som mäjligt-men även för att kuna ha roligt,vilket innebär tex att min unghäst  står på ett större stall där han yrivdes bättre(vilket inet jag fattar ,som gillar lösdrift,men..)

Mina djur skal ha ett fullgott liv med den livskvaliteten -de-tycker de behöver,och de avlivas hemma,även kaninerna.
för mig är det (fast jagvet inte så mycket om kaniner än) en större plåga att  ha en kanin i en liten bur i tex köket o ta ut den o kela med(den kan inte ens springa iväg-snacka om att bli utnyttjad för någon annans behov?) o så får den leva sitt liv i en mindre bur,o kanske  komma ut lite på sommaren.

Jag -tror-(men jag vet int eså mkt än alltså) att gräv o flockbeteende kan vara viktigt för kaniner,likaså att kunan hoppa över något större ytor,kunan gömma sig osv.
det vill jag att mina skall ha i vart fall,o döden kommer att vara bra mycket snabbare  än för de flesta slaktdjur.

Som tur är har vi ju människor som Temple grandin som tagit tag i slaktinsdustrin o förändrar den.
Men jag har varit med om at slakta häst på et dåligt slakteri o det gör jag -inte-om.

Bara min åsikt.
Disability is an attitude

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #95 skrivet: 23 maj-08 kl 21:47 »
Jag undrar om man kan ha kaninens päls till något om man har slaktkaniner?

Ja, den går att använda till allt möjligt! Själv har jag inte gjort något mer än provsytt än. Tänkte göra allt från lapptäcken till bebistossor.

Kolla under skinntavlan, så kanske du får mer ideer.

matterik

• http://kaniner.matterik.com
SV: Kaninuppfödare för kött
« Svar #96 skrivet: 15 aug-09 kl 19:04 »
Jag undrar om ni har råd om hur slaktklubban ska vara utformad. Storlek, tjocklek, material etc.

hälsningar MAtterik

Gösta

SV: Kaninuppfödare för kött
« Svar #97 skrivet: 15 aug-09 kl 21:42 »
Går i stort sett att använda vad som helst, faktiskt. Beror ju på hur mycket du ska slakta. Är det bara några enstaka så ta en 2x2 tums regel ca 35 cm lång. Karva till ett handtag i ena änden och du har en klubba.
Annars finns det att köpa på Vreta kaningård. Material syrafast rostfritt stål (2333) 300:- + frakt.
Gösta

Dela detta:

* Inloggade just nu

459 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser