Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hästen till nytta eller nöje?  (läst 1034 gånger)

Norrsken

• -
Hästen till nytta eller nöje?
« skrivet: 05 apr-08 kl 08:49 »
Jag måste bara skriva av mig lite frustration! När jag jobbar kör jag ofta förbi ett sälle där det står en massa hästar i små leriga fyrkantshagar, med tjocka täcken även vid gassande sol.  De flesta står dessutom en och en. Ibland ser man nån som leder en häst med dressyrsadel och ländtäcke till eller från ridhuset. Och, jag börjar bli mer och mer illamående över hela grejen! Känns som höjden av egoism att hålla dessa magnifika stolta djur under såna förnedrande omständigheter, bara för att människan har lust att rida omkring i ett ridhus och göra sig märkvärdig!

I och för sig tycker jag inte att det är lämplig hästhållning nån gång, men det känns extra sjukt när de hålls på detta vis bara för människans höga nöjes skull.. Med det inte sagt att det är fel att ha häst för nöjes skull, men, jag tycker faktiskt att man bör ge hästarna liiiite mer naturligt liv! Lite större hagar, lite mer stimulerande miljö och framförallt kompisar! De är ju flockdjur för bövelen!

Och, jag menar naturligtvis inte att bristfällig hästhållning är mer okej om man behöver hästen till sin försörjning...

Och så reagerar jag på de signaler denna hästhållning sänder ut, att det är okej att hålla djur hur som helst bara för att man tycker det är skoj?
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

februaribarn

• Gäst
SV: Hästen till nytta eller nöje?
« Svar #1 skrivet: 05 apr-08 kl 13:40 »
Kan inte annat en instämma... det gör ont i mig när man ser dessa påklädda hästar i små "frimärkshagar" som försöker busa med varandra på varsin sida staketen... det är väl inget hästliv? :(

ThinaA

• Västergötland
    • HjulTantens hemsida
« Svar #2 skrivet: 06 apr-08 kl 13:22 »
jag är av samma åsikt,så dressyrryttare jag är..Har mina tävlingshästar på lösdrift,o täcke vid behov oinget annat.Grovfoder 24/7,ingen kolik,hältor eller annat.
2 ha bete,kuperat,stor utebox,drömtillvaron för hästar.använder dem både till rent jobbonöje.
Dock så har min unghäst,7 år iår en anan åsikt.stallad eupp honom över vintern i en stad i närheten,bland just dessa hästar ni beskriver.
dock är hagarna 4 ggr så stora,de kan dra rejäla repor o övrigt är också mycket metr hästvänligt,men annars är dte matchande benlindor o ländtäcken de 20 m upp till ridhuset osv.

Min står otäckad(de byter inet täcken så de får ha på dem hela tiden o det vill inte jag) i en utebox utanförstallet.utegång 8-16,fodring 4 ggr/dag,fina ridvägar.

unghästen villinte hem!
så han fickstanna....

Ridhuset är dte -roligaste-han vet!
Oavsett vad mangör så är dte fortfarande lika roligt,och hanälskar  att det rörsig mycket folk ohästar på gården.

Ibland får man böja sig för vad -hästen -tycker är ett bra liv ockås,ävenomd et går tvärtemot vad man själv tycker... :)
Disability is an attitude

februaribarn

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 apr-08 kl 16:47 »
Naturligtvis, vi ska inte glömma att det också finns hästar som pga. sjukdom och annat faktiskt behöver täckas och lindas också :). Lösdrift är inte för alla. Men jag tror att många av dom hästar som lever i småhagar, står inne mer än halva dygnet och lite till, och i regel oftast bara rids på ridbanor skulle kunna ha det bättre :-\.

Hade min på lösdrift tidigare, men pga. flytt är han numera installad nattetid (vinterhalvåret dvs) i början var han bra otålig när jag kom för att ta ut honom på morgonen, men nu verkar han t.o.m tycka att det är riktigt skönt att bli hämtad på kvällen. Men det kan ju vara ensilaget som lockar också ::).

Vad kul att din häst fick stanna när han trivdes så bra :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

421 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser