Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fundering kring grupphållning av ungdjur  (läst 2265 gånger)

Dandelia

• Gäst
Fundering kring grupphållning av ungdjur
« skrivet: 02 apr-08 kl 11:00 »
Hej!
Vi har en stoor rastgård åt kaninerna. Jag planerar att släppa ut ungdjuren på tillväxt därinne. Går det att sammanföra flera kullar som inte känner varandra sen förut? I ungefär samma ålder, alltså. Kan jag  ha en vuxen kanin bland dom som fosterförälder eller är det onödigt? Med mina marsvinsungar har jag lärt mej att dom mår bäst av att ha vuxna runt sej efter avvänjningen. Det blir mindre bråk om rang och mer ordning då. Fungerar det likadant med kaniner?

Skulle jag isf kunna ha min fv-hane med ungdjuren tills dom är 12 v eller försöker han sätta på dom då? Dom är ju inte i brunst ännu men han kanske vill ha sej lite ändå :P :-[ Han är genomsnäll och avskyr att vara ensam. Med sina egna (små) ungar har han visat sej vara en ängel. Men det är han alltid, förstås :-[

/Dandelia

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
SV: Fundering kring grupphållning av ungdjur
« Svar #1 skrivet: 02 apr-08 kl 11:40 »
Hej!
Jag släppte ihop 5 kullar i samma golvhage/box, det var inga problem.
Sedan får man ju dela dem efter kön vecka 12-13 förståss.

Beekeepern
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Gösta

« Svar #2 skrivet: 02 apr-08 kl 16:32 »
Grupphållning av kaniner går utmärkt. De ska vara lika gamla vid insättandet. Skall ske samtidigt. Går inte att fylla på efteråt.
Blanda inte in några vuxna djur!!!
Inse att det är kaniner så för inte över några tankar eller känslor från människan.
Hopsättningen kan ske från tidigast 6 veckors ålder. Dock inte senare än 10 veckors ålder.
Hanar skall bort från gruppen senast vid 12 veckors ålder. ;D

Dandelia

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 03 apr-08 kl 12:04 »
Ok, där föll den utmärkta idén att ge Mårten MASSOR av sällskap ;D
Aja, bara ungdjur, således. Men *varning för dum fråga nu* vet djuren själva hur gamla dom är?! Varför spelar en eller två veckors skillnad på djuren vid hopsättningen så stor roll? Har det att göra med konkurrenskraftighet vid maten? ???

/Dandelia

kaninkattohöns

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 03 apr-08 kl 12:31 »
Dum fråga till  ;D : behöver man en bolåda åt varje kanin? Vad säger lagen? Annars gäller ju säkert 0,35 kvm/djur om jag förstod lagtexten riktig.

NorCec

• Myosotis Kaninstall
« Svar #5 skrivet: 03 apr-08 kl 13:13 »
Citera
Men *varning för dum fråga nu* vet djuren själva hur gamla dom är?! Varför spelar en eller två veckors skillnad på djuren vid hopsättningen så stor roll? Har det att göra med konkurrenskraftighet vid maten?

Hei!
Det har med revirhevding og kjønnsdrift å gjøre. Jo eldre unger, jo sterkere drifter, og jo større sjans for bråk.

Jeg ville satt honor og hanar separat fra starten av, om du har flere kull samtidig. Så kan du la honorna gå sammen til de er slaktemodne (16-20uker pleier det være), og hannene, som pleier bråka tidligere, kan slaktes ut ved lavere alder ved behov (da jeg hadde kanin ble det ved 12-14ukers alder). Hannene kan da fôres hardere enn honorna, så de er slaktemodne tidligere (siden de bråkar tidligere). Honorna kan jo gå lenger sammen, så om du vill kan de fôres mer sparsamt (mer ekologiskt alltså, med større andel grovfoder og mindre kraftfoder).

Dette er hva jeg gjør da :) Ikke noen fasit.

Mvh Cecilie
Norsk jente med drøm om et torp/småbruk med selvberging!
Har enn så lenge kun kaniner

Gösta

« Svar #6 skrivet: 03 apr-08 kl 13:36 »
Blanda inte ihop lagtexterna mellan sällskapsdjur och produktionsdjur!
Produktionsdjur behöver inte bolådor!
Åldern har betydelse i revirsammanhang

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #7 skrivet: 03 apr-08 kl 13:45 »
Blanda inte ihop lagtexterna mellan sällskapsdjur och produktionsdjur!
Produktionsdjur behöver inte bolådor!
Åldern har betydelse i revirsammanhang

Det är ju inte helt säkert att alla har produktionsdjur eller?  ;)
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Dandelia

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 03 apr-08 kl 13:55 »
Hei!
Det har med revirhevding og kjønnsdrift å gjøre.
Mvh Cecilie

Åhå :-[ Tack!

/Dandelia

kaninkattohöns

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 03 apr-08 kl 14:16 »
men skulle inte lagtexten för sällskapsdjur gäller tills vidare för att det inte finns lagtext för produktions-djur/kaniner ?
Om jag har fyra gotlandshonor och två hanar och slaktar alla ungar själva och äta upp alla själva med -är dom då produktionsdjur ?
Ungarna klappar dom ju ibland  ;D  och jag säljer bara nån enstaka vid liv ibland.

Gräbban

• -
« Svar #10 skrivet: 03 apr-08 kl 16:51 »
Jag släpper ihop alla hanar i en stor box och alla honor i en allt eftersom de små kommer freån sina mammor! Då finns det redan vuxna honor i varierande ålder i buren., Inga problem.Ett tips är att röra till det en aning genom att ställa in någon stol, ett rör, en låda och mat på flera olika ställen. Då får de redan bofasta kaninerna något mer att tänka på. De jagar varann och slåss lite, men än har inget större inträffat.
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Våmhuskullan

• -
« Svar #11 skrivet: 08 apr-08 kl 10:24 »
jag har unghonorna i ett stort bås tillsammans till de är slaktklara. Hanarna har jag för sig efter att de har könsbestämts. Flera olika kullar honor alltså i samma bås. Hanar brukar jag slakta lite innan honor eftersom de busar runt mer...som igår så smet en unghane...in t honorna=12 st slaktklara...och han e könsmogen ja...förstod inte först var han var men såg sen att det var en för mycket hos honorna :-) fast jag hade glömt lägga gallret riktigt över så felet var ju mitt.

så idag ska vi slakta lite honor för att få kullar från 12 honor är inget jag önskat just nu!

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 08 apr-08 kl 11:15 »
förstod inte först var han var men såg sen att det var en för mycket hos honorna

...been there, done that....
 :-[  :P
Landsflykting i storstan...

Ranni

• Drömtorpet´s Kennel och Stuteri
« Svar #13 skrivet: 10 apr-08 kl 13:02 »
Hur många kaniner kan/får man ha per m3 i samma hage/box? ???

Gösta

« Svar #14 skrivet: 10 apr-08 kl 14:50 »
Finns ingen "lagtext" på grupphållning. En praktisk regel däremot är att ha max 7 kaniner per kvadrat upp till 5 kvadrat (5 kvadrat x 7 kaniner = 35 kaniner) Vikt upp till 3,5 kg
Vid större box (över 5 kvadrat) = 10 st/kvadrat.

matterik

• http://kaniner.matterik.com
« Svar #15 skrivet: 18 aug-09 kl 10:58 »
När det gäller grupphållning av ungkaniner undrar jag om man kan ha dem i en kompostgallergård med till exempel ett jordgubbsnät ovanpå. Jag menar ungkaniner brukar väl inte gräva sig ut. Borde alltså gå att ha en typ rasthage för dem som de är i dygnet runt. Som ni räknar med 35 kaniner per 5 kvadrat skulle det bli en billig lösning för alla kullarna. Till exempel kan man då ha två sådana kompostgaller hagar. En för hanar och en för honor. Är detta en genomfördbar ide ?

Visserligen blir det problem här med att ungar kan ta sig igenom kompostgaller men det kan lösas genom att fästa ett kycklinggaller på kompostgallret med ståltråd till exempel.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 18 aug-09 kl 12:47 »
Mina ungdjur gräver, om dom får chansen. Och det får dom i stora boxen. Nu såg jag att dom grävt en liten minigång under höhäcken som står mitt i boxen. Skitkul tycker dom! ;)
/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #17 skrivet: 18 aug-09 kl 14:43 »
men hönsnät i botten mot gräsmattan bör väl funka för at hålla dem i hägnet?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Dela detta:

* Inloggade just nu

491 gäster, 2 användare (1 dolda)
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser