Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inavel???  (läst 1163 gånger)

Stavern

• Norge
Inavel???
« skrivet: 31 mar-08 kl 15:51 »
har en fråga som jag funderar lite på.

När jag nu ska skaffa höns....Hvad händer om jag får kycklingar och dom växer upp o parar seg med sin far feks??....eller syskonen parar sej med varandra?
Är det ok eller ska man undvika det i det längsta?? Om det går fint utan några men...i hur många generationer kan man låta inavel pågå???

Er helt novis på dette område....men menar jag har hört att det inte gör något i 1 eller 2 generationer.....

Hoppas någon kan ge meg ett svar på detta.....o att frågan inte är heeeelt korkad  :-\

Rickard
Svensk kille i Norge... Bor på småbruk söder om Oslo. Bor tillsammans med mannen, Jack Russel tiken Vera, Isbarhöns, Skånsk Blomme och ett dvärg Kochin par

amarantus

• Gäst
SV: Inavel???
« Svar #1 skrivet: 31 mar-08 kl 16:23 »
Bäst är att ha en tupp från ett ställe och hönor från ett annat. Sen kan du spara en hönskyckling då o då.
Alltså blir det uppblandat och köp in efter ett par år en höna utifrån osv...

Skulle du köpa 10 kycklingar så använd tuppen en till två säsonger och byt ut honom så fort du kan.
Har inte sett inavelsproblem bland lantraserna. Vet inte ens om vilka problem det kan uppstå utan det måste gå väldigt långt med att avla på dåliga egenskaper mer än släktskap vad jag har förstått.

Prosit

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 31 mar-08 kl 21:22 »
Har tidigare läst här på forumet att fåglar klarar inavel längre än däggdjur. Det är bättre att ha tupp-far kvar än att de parar sig med syskon. Det första som märks vid inavel är att äggen inte är befruktade och kycklingarna kläcks inte. - det är alltså lite självreglerande! Sen har jag för mig att det kan bli fler tår mm om det finns det i släkten tillbaka i tiden.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

amarantus

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 31 mar-08 kl 21:59 »
Har tidigare läst här på forumet att fåglar klarar inavel längre än däggdjur. Det är bättre att ha tupp-far kvar än att de parar sig med syskon. Det första som märks vid inavel är att äggen inte är befruktade och kycklingarna kläcks inte. - det är alltså lite självreglerande! Sen har jag för mig att det kan bli fler tår mm om det finns det i släkten tillbaka i tiden.

Va bra info!

Stavern

• Norge
« Svar #4 skrivet: 03 apr-08 kl 19:47 »
Ok....tusen takk for svar =)
 :P
Svensk kille i Norge... Bor på småbruk söder om Oslo. Bor tillsammans med mannen, Jack Russel tiken Vera, Isbarhöns, Skånsk Blomme och ett dvärg Kochin par

Dela detta:

* Inloggade just nu

645 gäster, 3 användare (1 dolda)
Nina W, Paradisgården

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser