Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Så brukar man ju inte göra!  (läst 1049 gånger)

fröken

Så brukar man ju inte göra!
« skrivet: 30 mar-08 kl 22:58 »
Jag vill berätta om när vi inte gjorde "som man skall" men det blev bra ändå!
På min sons förskola hade vi för några veckor sedan 4 hönor och två tuppar. 1 höna och 1 tupp var förra årets kycklingar (som mest blev tuppar och har gått hädan). Två av de gamla hönorna och tuppen var sura och hackade på de andra.
Den förskollärare som sköter dem mest ansåg att den lilla tuppen skulle bort så att han slapp bli hackad på och att inavel förhindrades. Vi nackade honom och blev det jättedåligt, de tre sura började hacka jättemycket på "Snövit" som var den enda kycklingen som var kvar. "Guldfjäder" lade sig att ruva och stod utanför det hela. När jag skulle släppa ut hönsen förra helgen flög Snövit ut, alldeles blodig överallt. Jag tvättade såren och satte henne ensam i andra delen av hönshuset. Där satt hon till i torsdags (och värpte ett ägg om dagen i en vedkorg!). På torsdagen städade jag fint och släppte in Snövit bland de andra, som genast försökte döda henne. Då fångades mobbarna in och fick flytta hem till Ulrica och hennes höns och Ulrica kom med en ny tupp. Nu, tre dagar senare, har vi en lycklig ruverska (guldfjäder) en överlycklig tupp och en lycklig Snövit. Snövit har fått en helt annan kroppshållning och det kurras och pratas och gals för fullt. Hoppas att de nya kycklingarna blir lika trevliga!
Varför gjorde vi så?
1) Barnen älskar Snövit. 2)Det är inget synligt fel på henne. 3) Kändes mer pedagogiskt än att nacka hackkycklingen!
Jag blev väldigt glad av detta i alla fall :). Tycker ni att det var fel?
Nu är det invigning av hönshuset!!! Drottning Wyandotte och de andra 20 kan flytta in i Orusts snyggaste hönshus!
Har man ankor slipper man både ringklocka och sniglar!

Maria1xx

• En djurvän på Östgötaslätten.
    • Östergötland
SV: Så brukar man ju inte göra!
« Svar #1 skrivet: 31 mar-08 kl 00:53 »

Hmm grym som jag är så nackar vi alltid undan dom som hackar och är dumma.
Men ni gjorde helt  pedagogiskt rätt för lilla Snövit.
Hon hade absolut ingen anledning att träffa yxan ;D

Maria

Här på gården finns två hundar, en hankatt,   
en hamster och en massa dammråttor.
Vi har 3 barn födda -99,  -04, -10.

fröken

« Svar #2 skrivet: 31 mar-08 kl 14:28 »
Hmm grym som jag är så nackar vi alltid undan dom som hackar och är dumma.
Men ni gjorde helt  pedagogiskt rätt för lilla Snövit.
Hon hade absolut ingen anledning att träffa yxan ;D

Skönt att höra! Nackar ni de dumma? Jag trodde att man brukade nacka stackarna? (Nya tuppen är dvärgkochin förresten.)
Nu är det invigning av hönshuset!!! Drottning Wyandotte och de andra 20 kan flytta in i Orusts snyggaste hönshus!
Har man ankor slipper man både ringklocka och sniglar!

Prosit

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 31 mar-08 kl 21:34 »
Jag skulle också ta bort mobbarna! Självklart! Annars får man ju bara elaka hönor kvar om det börjar på det där sättet!
Sen är det ju en annan sak när man nackar den svagare tuppen av två tuppar. Då är det ju inte en knäpp tupp man behåller utan den mest livsdugliga och starkaste.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

652 gäster, 4 användare (1 dolda)
Gröfre Slissing, Odlargubben, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser