Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ang. att köpa startfoder  (läst 1419 gånger)

Knopparp

• Halland
Ang. att köpa startfoder
« skrivet: 29 mar-08 kl 09:36 »
När/om ( :-[ ) man får kycklingar senare i år, så bör man väl som nybörjare skaffa färdigt startfoder till de små dunbollarna antar jag (till nästa år när vi kommit in det hela lite bättre kanske man kan börja tillverka själv), men måste man köpa säckvis??? Eller finns det startfoder på mindre mängd? Var köper man det i så fall?   ???
Vi har ju inte så många hönor så det känns lite onödigt om det bara säljs säckvis om 25kg, för det lär vi nog inte göra av med på många år och då har det väl redan härsknat...    :-\
Bor med make, frigående blandrashöns och Myskankor. Har även katten Sigge och en schäfertik.

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Ang. att köpa startfoder
« Svar #1 skrivet: 29 mar-08 kl 10:07 »
Ämnet var uppe för några veckor sedan. I den tråden finns en hel del tips.

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=35908.0

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 29 mar-08 kl 10:28 »
När/om ( :-[ ) man får kycklingar senare i år, så bör man väl som nybörjare skaffa färdigt startfoder till de små dunbollarna antar jag (till nästa år när vi kommit in det hela lite bättre kanske man kan börja tillverka själv), men måste man köpa säckvis??? Eller finns det startfoder på mindre mängd? Var köper man det i så fall?   ???
Vi har ju inte så många hönor så det känns lite onödigt om det bara säljs säckvis om 25kg, för det lär vi nog inte göra av med på många år och då har det väl redan härsknat...    :-\
Mina småttingar har fått vanligt "värp hel veg" från början., och de växer och frodas. Ev. får man krossa fodret något, men om de går med hönan så sprätter hon och trampar sönder kornen.

Om du väljer att köpa startfoder så kan de andra hönsen äta det som blir över när kycklingarna fått sitt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 29 mar-08 kl 10:31 »
Våra får också "vanligt" foder. Det blöts och krossas allteftersom de små växer.
Våra 6 maskinkläckta växer o frods och de två bastarderna som är naturruvade
är också fina o alerta.
Tror säkert man kan börja m starfoder men vi har valt att göra så här.
Lycka till! :)

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #4 skrivet: 29 mar-08 kl 12:07 »
Citera
Vi har ju inte så många hönor så det känns lite onödigt om det bara säljs säckvis om 25kg, för det lär vi nog inte göra av med på många år och då har det väl redan härsknat...
Det går åt!
Särskilt om de naturruvar då äter också mödrarna och de andra av fodret. Vi har aldrig haft problem att göra av med startfodret, inte ens då vi bara haft tre små kullar på ett år.
Låt de äta tills det tar slut.
Gotlandskaniner, genbank.

Dela detta:

* Inloggade just nu

693 gäster, 1 användare
lawnboy

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser