Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vit dv kochin - färg genetik  (läst 7742 gånger)

Tedarix

• Uppland
SV: vit dv kochin - färg genetik
« Svar #20 skrivet: 26 sep-08 kl 08:35 »
Men om vitt är recessivt så kan det väl inte finnas några andra färger djuret skulle ha haft, om det inte var vitt ???

Just det!
En vit dvärgkochinhöna har inte anlag för några andra färger.. Den är vit. :P

/Tedarix
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

Lenka

« Svar #21 skrivet: 26 sep-08 kl 13:45 »
Jag har avlat på en vit höna och blå tuppe och det blev blå kycklingar. HUr får man helt vita kycklingar? Ska man testa fram sig eller?

BK

• Västmanland
« Svar #22 skrivet: 26 sep-08 kl 13:50 »
Om jag fattat rätt, så bör det bli vita om du parar den blå avkomman med en vit tupp/höna.
Men det bästa är ju om man får tag på vita djur från början, för då kan man nog inte få ngt annat än vitt.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #23 skrivet: 26 sep-08 kl 21:26 »

En vit individ ger vitt bara om den paras med en som har anlag för vitt, vare sig den är vit eller inte.
Annars fungerar den som en helt normal t.ex. svart. Det gjorde den vita hönan jag skrev om innan. En  vit son till henne nedärvde precis som om han varit blå.
Det vita anlaget sitter på annan plats i arvsmassan och de andra färgerna finns där och interagerar för sig oberoende av det vita.
De liksom kör sina race på olika banor, eller hur man nu ska uttrycka det.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Ugglans

• Småland
    • dixietown
Färger -vita dv.kochin
« Svar #24 skrivet: 02 maj-11 kl 22:23 »
Snart är mitt lilla hönshus med tillhörande hönsgård färdigt och då ska jag äääntligen skaffa mina första höns!  :D

Efter mycket velande fram och tillbaka ang ras har jag slutligen landat på dv.kochin och den färg som lockar mig mest är vitt. Även gul, svart och blå är fint.

Att man kan ha blått och svart ihop vet jag, men hur är det med vitt resp gult? Finns det några färger man kan ha ihop med någon av dessa och få färgrena kycklingar?
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Anna

• -
SV: Färger -vita dv.kochin
« Svar #25 skrivet: 03 maj-11 kl 20:11 »
Det finns ganska många färgtrådar på just dvkochin om du letar bakåt. Svarta och vita kan man väl också ha tillsammans. Gula kan du inte blanda med nå'n annan färg om du vill ha färgrena.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
« Svar #26 skrivet: 03 maj-11 kl 20:14 »
Fick höra av en man som avlat på dv kochin att om man tar vit x svart så får man perfekta svarta kycklingar, vet dock inte om detta stämmer:)
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #27 skrivet: 04 maj-11 kl 18:29 »
Tack för svaren! Jag letade mig bakåt och hittade den info jag sökte.

Nu har jag bokat tre små vita dvärgkochin som jag ska hämta näste helg eller helgen därpå!

tranicos

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 04 maj-11 kl 20:31 »
Tack för svaren! Jag letade mig bakåt och hittade den info jag sökte.

Nu har jag bokat tre små vita dvärgkochin som jag ska hämta näste helg eller helgen därpå!

Grattis! De är urmysiga! :)

sonja på slätten

• Halland
« Svar #29 skrivet: 04 maj-11 kl 21:58 »
Huruvida man kan blanda vita med andra färger beror på¨vilken färg som döljs bakom det vita.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #30 skrivet: 04 maj-11 kl 22:11 »
Tack Sonja!

Det var ungefär så jag förstod det när jag sökte vidare. Nu blir det vita små fluffisar här och vill jag ha nån annan färg sen får det bli ett senare problem!  :D

JonasWess

• En konstnärssjäl, djurälskare & drömmare i livet.
    • Närke
« Svar #31 skrivet: 09 jul-11 kl 17:02 »
Ja det där med färggenetik är intressant. Jag har ju inte gjort det på höns, men på katter. Då jag födde upp Devon Rex katter ett tag med eget stamnamn, men tillbaka till hönsen. Verkar väldigt intressant det där med genetik & färglära. Skulle gärna vilja lära mig mer.
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #32 skrivet: 11 jul-11 kl 22:55 »
Som det funkar på kaniner (kan ingen hönsgenetik, ännu) så kan en vit kanin i princip vara vilken färg som helst "under" det vita. Det finns två olika varianter, albino (och då kan kaninen inte bära någon av de andra mutationerna på a-locus men i övrigt vad som helst) och vit blåögd (som ligger på ett eget locus och kan bära anlag för alla färger, enda undantaget är dubbla ryss eller albino eftersom den då blir rödögd).

Principen är väl samma för höns, det är ju inte bara på ett locus (= plats) som färgmutationerna finns, utan flera, och därför kan det finnas kombinationer av färger =).

Jag vill verkligen lära mig hönsgenetiken, för kaningenetiken kan jag utantill... Men har mycket svårt att hitta bra sidor att lära mig från.
//Lina

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #33 skrivet: 12 jul-11 kl 09:54 »
Vitt är inte så enkelt på höns...
 För det första så finns det flera olika genetisla kombinationer som ger vitt.

Först Locus är platsen på genen där ett bestämt anlag sitter (loci i plural) Alleler är olika gener som har samma plats på genen, dvs sitter på samma locus.

Dominant vit  I med allelerna ISsmokey (som ger blå fåglar tillsammans med E/E och vitt i vissa andra kombinationer) och ID Dun som är en vit med partieltgenomslag. (i+den recessiva viltformen ej vit finns ju också)

Sedan finns det recessiv vit c med allelerna cre recessiv vit tillåter röda ögon, ca albinism. (C+den dominanta viltformen ej vit finns ju också)

Alla andra alleler som bär anlag för färg och mönster har ju hönan oavsett vilka anlag hon har på I och C locus. Dvs vitt maskerar alla andra färger hönan har.

På vissa raser finns flera av dessa "vit" gener på vissa raser finns bara en utöver viltformen och på vissa finns bara viltformen.

Det är därför det inte är solklart att blanda vita och färgade fåglar och säkert få färgren avkomma på alla raser. Det kan till och med bli så att du parar två vita fåglar och inte får vit avkomma!
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

JonasWess

• En konstnärssjäl, djurälskare & drömmare i livet.
    • Närke
« Svar #34 skrivet: 15 aug-11 kl 19:41 »
Väldigt intressant läsning från er alla.

Bild på vita med 2 olika fjäderlag.
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

682 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser