Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mördarsniglar i ensilage  (läst 2219 gånger)

Nina W

• Värmland
Mördarsniglar i ensilage
« skrivet: 14 mar-08 kl 15:36 »
Idag kom Land-tidningen. I del två står det att bönder i sydsverige har fått jättestora problem med
mördarsniglar. Dom hamnar i ensilaget så att många balar blir förstörda och måste kasseras.
I andra blir bara tussar dåliga, men det är svårt att sortera bort allt dåligt för både bönderna och korna.
Det har blivit problem med att få dem dräktiga, och en del kalvar föds små och svaga och dör.
Antagligen är sniglarnas slem giftigt för korna.
Det stod inget om hästar, men det måste ha blivit problem för hästarna också än om dom inte har samma sätt att beta och kanske kan sortera bort en del slem och sådär.
Har någon hört något om det?
Än har jag varken mördarsniglar hemma eller på stallet men det är väl troligen bara en tidsfråga.

Filip Skräplund

SV: Mördarsniglar i ensilage
« Svar #1 skrivet: 14 mar-08 kl 16:06 »
Betyder det slutet på ensilering av grovfoder?
Eller kan man "torka ut" dom genom att salta med något vid inläggningen, så att dom konserveras utan att ruttna?
Bara höskörd i fortsättningen kanske?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

sivan48

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 14 mar-08 kl 18:00 »
Såg  i juli detta avsnitt på SVT.Tänkte i mitt stilla sinne,detta lär bli ett elände...

http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=860233

texten till:
Agronomvarning efter larm från Horredsbonde
Mördarsniglar i fodret kan döda hästar och göra korna sjuka
Stora mängder mördarsniglar i fodret kan döda hästar och göra korna allvarligt sjuka i botulism. Lantbrukarna bör låta analysera fodret innan de ger det till djuren, säger Gunnar Pettersson, agronom vid Sveriges lantbruksuniversitet, till SVT Rapport.
Det är lantbrukaren Bengt Johansson i Horred utanför Kungsbacka som larmat om den stora mängden mördarsniglar som följer med fodret in i plastbalarna när han slår fodervallen.
- När jag slog första skörden hamnade det runt 250 mördarsniglar i varje bal!
Snigelinvasionen är i år värre än någonsin och de flesta lantbrukare i Götaland och delar av Svealand upplever liknande problem. Eftersom Bengt Johansson är ordförande för LRF i Horredsorten känner han ansvar för att ta reda på hur den stora mängden sniglar påverkar kvaliteten på vinterfodret och svaret från agronom Gunnar Pettersson på Sveriges lantbruksuniversitet i Uppsala är oroande:
- Det är risk för att korna får botulism och blir sjuka. Och fodret får absolut inte säljas till hästägare för då kommer risken för döda hästar att öka dramatiskt, för häst är mycket känsligare än nötkreatur!
Mördarsniglarna är i sig inte farliga att äta men när de kapslas in i plast tillsammans med fodret så dör de och när ensilaget jäser kan botulismbakterier utvecklas i de döda sniglarna.
Agronom Gunnar Pettersson ger lantbrukarna rådet att låta analysera fodret vid Statens veterinärmedicinska anstalt, SVA, i Uppsala, innan det ges till korna. Han säger också att man kan göra hö av vallen i ställer för att rulla det som ensilage om man vill minska risken för oätligt foder. Men det innebär förstås en ekonomisk förlust för lantbrukaren.
SVT 1juli 2007
(så det är botulism-bakterierna som är farliga...)
« Senast ändrad: 14 mar-08 kl 18:05 av sivan48 »

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 14 mar-08 kl 18:05 »
Men vad sjutton! Omöjligt att analysera varenda bal ju!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Körven

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 17 mar-08 kl 10:22 »

Den som inte lider av Allshemmer eller va fan det heter,och har varit i hästeriet några år,kommer möjligen i håg att det var samma snack när det började bli vanligt med ensilage till hästar.Då kom domedags profeterna med att det kunde komma in sorkar och råttor mm och orsaka "korvsjuka",och ta död på hästarna.Men det är väll något man skrämmer medborgarna med så dom inte ska känna sig glada och lyckliga.
Jag kommer ihåg atombombssprängningarna i Novaja Semja och det radioaktiva nedfallet,det var ett hot mot mänskligheten,men konstigt nog lever jag änn.När man överlevt det så var det surt nedfall från Rorområdet,det skulle åtminstonet ta död på allt levande tyckte experterna,men icke.Gud ske lov så sprang kärnkraftverket i Kjellnobel i luften,men resultatet blev lika nedslående.
Men nu jädrar så kommer den globala uppvärmeningen,med nya arter och alle handa kryp somm hotar den innhemska naturen.Skulle man även klara av det så kommer man att drunkna,så det så.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

chika

• Glad Mamma!!
    • Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 21 mar-08 kl 23:18 »
Vad jag hörde av en bonde här i Göteborg så var hans "lösning" att slå ensilaget lite högre än vanligt,
sniglarna håller sej närmare marken.Mördarsnigeln klättar ju inte upp på grässtrån....
Så han har inga direkta problem med dessa  :D
Här finns:får,hästar,kaniner,marsvin,hamstrar,råttor och
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

443 gäster, 3 användare
HenÃ¥anne Sweden, Själv är bäste dräng, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser