Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dräktighets längd?!  (läst 6314 gånger)

Anette Ö

• Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
Dräktighets längd?!
« skrivet: 13 mar-08 kl 09:48 »
Hej.

För mig är det första gången jag har ett sto som ska föla och jag är som en svamp och suger i mig allt om fölning och dräktighet både på gott och ont  :P .
En sak som förbryllar mig är det här med dräktighetens längd. Jag har hört att allt från 320 till 365 beräknas som normalt men det är ju en jätte skillnad på antal dygn :o 
Om det stämmer så innebär det att min Saga kan föla om bara 15 dagar och det gör mig supernervös, det vore bättre om hon kniper till maj :-\  .

Hur har det varit för er andra som fått föl tidigare?
På vilket dygn i dräktigheten har fölet kommit?
Snälla berätta också vilket som varit ert säkraste tecken på att nu är det på G. Visserligen har jag läst om vaxproppar och dylikt men det är alltid bättre att få höra det av någon som verkligen varit med om det  .

Tacksam för många svar  .

Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: Dräktighets längd?!
« Svar #1 skrivet: 13 mar-08 kl 11:30 »
Jag är lika nybörjare dom du inom avelsvärden men har förstått att släppta bäckenband, utfyllt juver så att skåran fär bak knappt syns, trycka rumpan mot väggen med svansen upp, inte ligga ner natten före fölning, vaxproppar etc. kan vara tecken. Det finns tycligen också ett mjölktest som kan visa om det snart är dags (även för ögat kan mjölken bli gulaktig och klibbig). Jag hoppas du får lite mer svar av "de som kan", jag väntar också med spänning på svaren! :)

Falin

• -
« Svar #2 skrivet: 13 mar-08 kl 12:48 »
Senast gick mitt sto exakt 365 dygn... Men så kom det ut ett stort föl också!
På henne var det vaxpropparna som avgjorde det hela, de fanns där på morgonen när jag släppte ut henne, och hon fölade några timmar senare. Hennes juver gick fram och tillbaks i utfyllnad ungefär en månad innan fölning.

Norrsken

• -
« Svar #3 skrivet: 13 mar-08 kl 19:27 »
Har bara haft ett föl, och han är 13 nu, så jag minns inte alls hur lång dräktigheten var, bara att han kom fyra eller fem dar innan beräknat datum! Dock minns jag att vårt sto hade vaxproppar ett tag innan han föddes. MInns inte exakt hur långt innan, men kanske två veckor. Hon läckte även mjölk, och då fångade vi upp den i en kopp för att se hur den såg ut. Vi fick absolut inte röra spenarna, så att mjölka ur var itne att tala om! Sista veckorna var hon väldigt kontaktsökande, och visade att hon ville ha oss  nära, vilket var ovanligt för denna dominanta dam. Hon var extra kontaktsökande samma dag han föddes (han föddes på kvällen). Jag och min mor sov i stallet i en och en halv vecka. Jag gick i nian då, och åkte moped till skolan, men mor min stannade hos hästen på dan. Så hon var aldrig ensam!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Anette Ö

• Närke
« Svar #4 skrivet: 15 mar-08 kl 09:05 »
Hmm, det verkar som om det finns en miljon olika tecken på att det närmar sig fölning. Det verkar också olika från sto till sto. Saga har fått två föl tidigare men hon har gått ute jämt så förra ägaren hade ingen koll på hur hon brukar vara dagarna innan :-\.
Jaja, nervöst är det hur som helst men ändå skönt då Saga själv vet vad som ska göras.
Saga är jätterädd om sitt juver o gud nåde den som försöker peta på dem men jag ser ju om de växer nått men jag får ju inte känna på dem...

Jag funderar på en sak......Det ska ju halmas i boxen inför fölning men vad skulle kunna hända OM hon fölar medans det är spån i boxen, kanske en dum fråga men ändå ???
Jag hade tänkt låta henne gå ute och föla där men vi har lo som stryker runt gården och vi har hittat tre rivna o halvätna rådjur i hagen brevid vår. Nu törs jag inte låta hästarna gå ute i fall att, liksom. En nyfödd fölis är ju en munsbit för en lokatt :o

Vi har hästarna i vinter hagen för att inte sommarhagen ska bli helt nedtrampad. I vinterhagen är enbart lera vad kan hända om Saga fölar i leran, bortsett från att hon o fölis blir skitiga? I sommar hagen är det vattenpölar och det är lite läskigt om fölis skulle ramla/födas i en av dem, man har ju läst om föl som drunknat o så.....

Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #5 skrivet: 15 mar-08 kl 13:36 »
Nu verkar det ju ha gått bra för hennes tidigare föl att dia men jag har alltid hört (från stuteriuppfödare) att stoet måste lära sig att man får ta på juvret och på de som inte accepterar det så tränar man under hela dräktigheten.
Det sker nog inget speciellt om hon fölar i spånet förutom att fölisen blir full av spån. Däremot är det bra att nyta så fort som möjligt, min hovslagare hade en gång en fölis på spån och den blev förstoppad eftersom den behagade äta spånet.....

Problemet med att föla i leran är att fölisen snabbt kan bli nedkyld om man inte hittar dem snabbt. Den får antagligen problem att ta sig upp. Sedan beror ju allt på hur lerigt det är. Du får väl ta ett beslut när det närmar sig beräknat datum om du hellre ska flytta henne till sommarhagen., kanske du kan lägga ut lite halm på något torrare ställe så det blir inbjudande?
Jag tror er fölning kommer att gå utmärkt! :)

Falin

• -
« Svar #6 skrivet: 15 mar-08 kl 13:57 »
Det kommer säkert att gå bra, men jag hade flyttat till sommarhagen nu för säkerhets skull. Det kanske går att stängsla bort vattenpölarna där?

Det argument jag har hört mot att föla i spån är att fölet skulle kunna få spån i andningsvägarna på något vis. Det kanske beror på om det är råspån eller kutter, jag vet inte. Med den som gick en månad över började jag halma ett par veckor innan, och hann bli så vansinnigt less på det att jag slutade igen efter 3-4 veckor... Nu fölade hon ju ute, så jag halmade bara litegrann innan jag tog in dem. Det var dessutom ganska nära betessläpp, så de var aldrig inne så mycket.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 15 mar-08 kl 14:09 »
Jag måste bara undra vad som är felet med halm..och vad som skulle vara viktigare just i den frågan..? Fölet och mammans välmående eller något annat....?

" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Norrsken

• -
« Svar #8 skrivet: 15 mar-08 kl 15:34 »
Nu verkar det ju ha gått bra för hennes tidigare föl att dia men jag har alltid hört (från stuteriuppfödare) att stoet måste lära sig att man får ta på juvret och på de som inte accepterar det så tränar man under hela dräktigheten.

Haha! Vårt sto lyckades sparka trots att vi höll upp bakbenet på motsatt sida, och trots att vi tränade tålmodigt! Enligt boken "att bli med föl" så var det visst viktigt att få tvätta juvret.. Vi provade att muta med godis (hon är väldigt matglad), att smyga och småblaska när hon minst anade, men utan vidare franmång.. Det var dock det enda hon vägrade låta oss göra! Allt annat gick helt perfekt, trots att det är en mycket dominant dam! Och fölis blev inte förgiftad av smutsiga spenar som tur var! :D

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 15 mar-08 kl 20:01 »
Aaaahh vad jag älskar travhästar  :-* Dom är vana från början att bli tvättade här och var från början..flera gånger i veckan :-*
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Norrsken

• -
« Svar #10 skrivet: 15 mar-08 kl 21:05 »
Aaaahh vad jag älskar travhästar  :-* Dom är vana från början att bli tvättade här och var från början..flera gånger i veckan :-*

Jösses, va jobbigt :o ;D (ja, det kommer från en som inte tror på att det är bra att tvätta för mycket :-X) Å andra sidan aldrig några som helst problem att tvätta sår.. Fasen heller, man vet väl hur tuttsen känns när man är gravid, jag har viss förståelse för våra ston!

Anette Ö

• Närke
« Svar #11 skrivet: 18 mar-08 kl 10:00 »
Hej.

Jag tror nu att jag löst problemet med leriga/blöta hagar låt höra vad ni tycker.
Vi har tänkt att hägna in en bit av trädgården bakom stallet där vi hade getterna förut. Den hagen blir inte jättestor utan ungefär som 1/3 dels fobollsplan ca. Det finns ingen lera utan enbart gräs och även vårt gamla gethus. Vi tänkte ta bort dörrarna i huset så Saga kan gå ut o in som hon vill. Get huset är ca 13-15 kvm och där tänkte jag lägga ordentligt med halm.
Vad tror ni, är hagen aldelses för liten eller duger den åt Saga och ev fölis om h*n kommer innan de andra hagarna torkat upp? Det bästa med den hagen är att när vi hade getterna där så såg vi spår efter lo utanför men aldrig inne i hagen elelr runt gethuset fast getterna killade. Det innebär att jag skulle kunna låta Saga vara ute även på nätterna. Ska jag låta russet gå tillsammans med Saga eller blir det för lite plats för dem båda där?

Kom med alla synpunkter ni har både för o nackdelar med min ide.

För övrigt så har Saga nu gått 318 dygn men ännu har inte juvret blivit större. Hon har gått på frigång förut och är väl inte så van vid att bli hanterad överhuvudtaget så jag får inte röra juvret. Men viss borde det väl synas när juvret växer och vaxpropparna kommer?

Anette

Norrsken

• -
« Svar #12 skrivet: 18 mar-08 kl 13:25 »
Men viss borde det väl synas när juvret växer och vaxpropparna kommer?

Anette

Definitivt! Känn även när de sk bäckenbanden släpper, dvs stoet blir lite sladdrig på var sida om svansen. Dessa tecket tyder ju på att det är nära. Hur nära tycks vara idividuellt!

Ang hagen du beskrev. Jag tror inte att det är lika livsviktigt att ha en stor hage när fölis är liten. De har ju fullt upp med varandra. Tids nog blir det ju bete i alla fall! Frågan är snarare om den räcker till för henne innan hon har föl att tänka på... Vi hägnade in ett mindre område aldeles i anslutning till de andra hästarnas hage där vårt sto gick ett tag innan fölning, och sen när fölis var född... Det var mark som inte använts som hage tidigare, och således itne var upptrampad alls. Hon stod ju i och för sig på stall om nätterna, men vi lade ändå ut halm på nåt ställe i hagen, just med tanke på att små föl kan få lunginflammation. Dock var det i början svårt att få fölet att fatta var han skulle lägga sig, han somnade liksom oftast där han stod när han blev trött, och mor min sprang och flyttade runt den där halmen titt som tätt ;D

Anette Ö

• Närke
« Svar #13 skrivet: 19 mar-08 kl 09:56 »
Vad bra att du tycker hagen duger :D.
Jag tänkte släpp in henne där nästa vecka nån gång eller blir de för tidigt tycker du? Jag kanske ska vänta tills det närmar sig mer eller?
Vad tycker du om ruset då, ska han gå i hop med Saga i nya hagen eller ska de gå i olika hagar?
Jag har en lite fundering om att Saga känner sig tryggare med russet i närheten och att de ska ju ändå gå ihop sedan så det kanske är lika bra att de får gå ihop från början.

Angående ett torrt ställe att ligga på så tänkte jag halma i gamla gethuset, där är det både torrt och dragfritt.

Anette

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #14 skrivet: 19 mar-08 kl 10:30 »
Jag hade nog väntat med att släppa över henne tills jag började se lite tecken på att det antagligen inte är så länge kvar. De flesta ston går undan och vill föla ifred. Sto och föl bör också gå själva första tiden (jag kommer att ha mina själv åtminstone en månad).
Jag skulle vara väldigt försiktig med att släppa in en valack till sto och föl. Det kan gå bra men jag har hört om flera tillfällen där valacker jagat fölen och de blivit skadade eller dött. Jag kommer att vänta till efter sommaren innan jag möjligtvis släpper in en valack (däremot får de förhoppningsvis sällskap av andra ston och föl).

Norrsken

• -
« Svar #15 skrivet: 19 mar-08 kl 11:34 »
Jag tänkte släpp in henne där nästa vecka nån gång eller blir de för tidigt tycker du? Jag kanske ska vänta tills det närmar sig mer eller?
Vad tycker du om ruset då, ska han gå i hop med Saga i nya hagen eller ska de gå i olika hagar?
Jag har en lite fundering om att Saga känner sig tryggare med russet i närheten och att de ska ju ändå gå ihop sedan så det kanske är lika bra att de får gå ihop från början.

Angående ett torrt ställe att ligga på så tänkte jag halma i gamla gethuset, där är det både torrt och dragfritt.

Om du är det minsta osäker så sätt russet i egen hage i anslutning till fölhagen.. Nu är det så länge sen det begav sig för mig, så jag minns inte riktigt hur långt i förväg vårt sto fick byta hage. Men där gick de ett tiotal hästar i samma hage, så det var inte mycket att välja på annat än att bygga en ny hage bredvid. Det hade inte gått att ha henne ensam i befintlig hage på andra sidan stallet! Som sagt, jag minns inte alla detaljer, och har bara varit med en gång, och vet hur vi gjorde, men minns inte exakt hur det sägs att det ska vara! Har du långt mellan hagen där hästarna går nu, och den som sto och föl ska gå i sen? I så fall så är det nog värt att fundera ut en lösning så att de får gå så att de åtminstone ser varandra!

Ang gethuset så är det ju bara att halma och hoppas att fölis väljer att vara där!

Anette Ö

• Närke
« Svar #16 skrivet: 20 mar-08 kl 09:14 »
Sar Men fy vad läskigt :o Inte trodde jag att sånt kunde hända! Jag trodde att stoet skyddar sitt föl från angrepp av andra hästar.
Nu blir jag jätte förvirrad ju. Jag trodde i min enfald att alla tre kunde gå ihop senare i sommar. Russet är visserligen otroligt snäll mot alla andra hästar och han går alltid undan om det skulle bli bråk o han är väldigt låg i rang.

Fru Jansson Nya hagen som jag håller på med kommer bli på  andra sidan stallet från "lerhagen" räknat. Stallet ligger alltså mellan hagarna. De kan se varandra om de står på "rätt" plats bägge två men de har ju inte ögonkontakt hela tiden :-\

Kanske ska jag göra som så att jag släpper in bägge hästarna i nya hagen nästa vecka och sedan när det börjar närma sig för Saga så tar jag bort russet, bra eller dålig ide´?

Anette

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #17 skrivet: 20 mar-08 kl 11:52 »
Det finns säkert fall när det går/har gått jättebra men också många dokumenterade fall när det gått riktigt dåligt....När fölet blivit lite äldre går det troligtvis bra. Jag hade dock inte haft nerv att våga prova tror jag...

Norrsken

• -
« Svar #18 skrivet: 21 mar-08 kl 20:20 »
Nu blir jag jätte förvirrad ju. Jag trodde i min enfald att alla tre kunde gå ihop senare i sommar. Russet är visserligen otroligt snäll mot alla andra hästar och han går alltid undan om det skulle bli bråk o han är väldigt låg i rang.

Är han låg i rang skulle jag ta det säkra före det osäkra! Nu gäller det ju inte automatiskt alla hästar bara för att de är llåga i rang, men jag har varit med om lågrangade, snälla, trevliga lätthanterade hästar som när det fått nån som var lägre i rang blivit riktigt elaka mot den... Så har du inte sett hur hästen beter sig med nån som är lägre i rang så skulle jag tycka det var säkrast att avvakta. Fast normalt sett så borde ju stoet vakta på vilka som får komma nära avkomman... Fast kanske hon inte är lika försiktig när hon känner honom? Svårt att veta i förväg... Vissa ston vaktar ju till och med på ägaren!

Anette Ö

• Närke
« Svar #19 skrivet: 25 mar-08 kl 09:15 »
Hej.

På påskaftons morgon så släppte jag ut Saga o Russet i den nya "lilla" hagen. De stormtrivs bägge två o lullar runt o njuter av att vara ifrån leran.
De går ute på nätterna också o jag har halmat i gamla gethuset åt dem.

Min tanke är nu att jag ska låta dem gå ihop tills fölis kommer o sedan tar jag russet därifrån till en egen hage. Vad tror ni om det?
Saga blir jätte orolig när hon blir själv så att ta bort russet redan nu är ingen bra ide för jag tycker inte alls att hon ska behöva oroa sig just nu.
Jag har ingen aning om ifall det är det bästa att göra för det kan ju vara så att Saga fölar på natten när man inte ser dem :-\ Jag håller koll på henne hela tiden o när jag ser att det är på gång så tänkte jag bort russet på en gång.
OM jag skulle ta in russet på nätterna istället, tror ni då att det skulle vara skadligt för Saga att bli så orolig?

Usch, är det nån som påstått att det är lättt att vara hästaägare :P ::)

Anette

Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 2 användare (1 dolda)
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser