Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tebuske  (läst 9607 gånger)

Elmi

• Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
Tebuske
« skrivet: 07 mar-08 kl 10:16 »
Någon som provat?

Jag är så nyfiken!!!
Det man vill är ibland något annat än det som är.

tonebender

• Västergötland
SV: Tebuske
« Svar #1 skrivet: 09 mar-08 kl 13:35 »
om tebusken
   http://www.odla.nu/artiklar/kamelia.shtml
   http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=51333
   http://www.omte.se/odling/

fröer
   http://www.froer.nu/product-view.asp?pid=15409275

blev oxå intresserad men jag tror inte att jag kan odla en sån här i studentlya. Snart kanske det
kommer att växa upp teplantager runtom i norden dock     :-(

Ganja_Souljah

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 30 mar-08 kl 16:39 »
En liten fundering.. Blir det svart eller grönt te av det där kinesiska téet på froer.nu?

Byracka

• -
« Svar #3 skrivet: 30 mar-08 kl 16:42 »
En liten fundering.. Blir det svart eller grönt te av det där kinesiska téet på froer.nu?
Det blir det du gör av det.
Svart eller grönt te handlar om beredning och inte om sortval på tebusken.

Ganja_Souljah

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 30 mar-08 kl 16:55 »
Okej, vad är det i beredningen som är avgörande? Hur kan man göra så att det blir koffein (tein) när man bereder på ett sätt, och utan koffein om man bereder på ett annat? Grönt te innehåller väl även anti-oxidanter, mineraler, etc, som inte svart te innehåller? Eller är jag helt ute och cyklar?

tonebender

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 31 mar-08 kl 17:42 »
http://www.omte.se/svart/

svart te är fermenterat... jag tror att det innehåller en hel del antioxidanter det med!

:) skar

koko

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 11 apr-08 kl 16:23 »
Åh, en tebuske, det har jag önskat mej länge, visste inte ens att man kunde köpa fröer, tack för tipset.
Om man orkar hålla på vill säga verkar minst sagt joxigt!

Om man skulle ha en teplanta och ta topskott och antingen torka eller brygga på färska blad blir det väl följdaktligen grönt te, och mycket nyttigare än svart, fermenterat. Och som vi grön-tenördar tycker; med mycket med förfinad smak!

tinaw

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 13 apr-08 kl 10:28 »
Det är koffein i både grönt och svart te. Mängden antioxidanter blir mindre i svart te pga beredningsprocessen. Mineralhalten vet jag inte om den egentligen ändras.

Bee

« Svar #8 skrivet: 28 nov-08 kl 23:57 »
Oh, äntligen hittade jag en tråd om te! Är det någon som med framgång odlat tebuske i norrlands inland? (zon 7 tror jag att det är)

mistel

• -
« Svar #9 skrivet: 29 nov-08 kl 09:13 »
Äkta tebuske kan man inte odla utomhus i Sverige den får man odla inomhus även i skåne så det pelar det inte så stor roll vilken zon du bor i men jag tror det dock är extra vilktigt med belysning, det är ju inte så många timmar dagsljus i norr under vintern. Under sommaren kan man dock ha växten utomhus.

Tonysson

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 29 nov-08 kl 16:35 »
Jag vet inte om detta tillför ngt, men jag själv plockade mitt te i Kina.
Grönt från början, naturlgtvis, men sedan rostades det försiktigt i en Wokpanna till svart Te som jag ville ha det.

Odligen var i en stad utanför Peking, och där blir det kallt på vintern, även snö.
Dock vet jag inte hur djup ev. tjäle blir, men jag tror nog att en Tebuske klarar mellersta Sverige i skyddat läge. Med ev. täckning på vintern.

Tony

Bee

« Svar #11 skrivet: 30 nov-08 kl 00:29 »
Aha, spännande! Då ska jag göra ett försök. :)

Jan lindgren

« Svar #12 skrivet: 02 dec-08 kl 09:45 »
Hej!
Vill man veta något om ätliga växter så är siten  www.pfaf.org  alldeles utmärkt. Kollar man Camellia thea så ser man att den tål -5 C.
MVH
Jan Lindgren

Åkerfräken

• Utbildad djurskötare och konstnär
    • Finland
« Svar #13 skrivet: 19 mar-12 kl 21:10 »
Intressant tråd! skulle så gärna odla eget te.

Men kamelia/tebuske verkar komplicerat att gro  ???

"Blötläggs i hett vatten 1 dygn före sådd. Låt
svalna. Sås inomhus i planteringsjord blandad med
1/4torv och 1/4 perlit eller finkornigt grus. Täck
med sand eller perlit. Vatten tillförs underifrån.
Om groning ej inträffat inom 1 månad placeras sådden
i kylskåp ca 1 månad, därefter rumstemperatur.
Övervintras i ca 15 gr. Använd kalkfritt vatten."

Info från Impecta fröhandel
Bor på landet och odlar kryddväxter. Jag har höns och skrattduvor.

pyromanen

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 19 mar-12 kl 21:16 »
Te är träd, så man får beskära den om den ska få buskform! (fast det är förstås ett senare problem  ;D). Finns sorter som tål lite mer kyla än det ursprungliga trädet (som inte tål frost alls), men utomhus i Sverige tror jag inte på.

Björno

« Svar #15 skrivet: 20 mar-12 kl 11:59 »
Hej!

Jag var och besökte The Eden Project i Cornwall, England. I Cornwall (sydligaste delen) har man teodling utomhus året runt. Engelsk-odlat te säljs på Harrods i London till fantasipriser (7oo pund/kg). Enligt mannen jag pratade med smakar den ganska äckligt men det är ju engelsk så alla köper det ändå. På Eden projekt kan man köpa teplantor (camelia sinensis) för 5 pund styck. Mina växer bra i vanlig blomjord./Björno

Dela detta:

* Inloggade just nu

675 gäster, 1 användare
JohannesE

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser