Jag har dvärgkochin, och de sägs ju vara pålitliga ruvare. Min erfarenhet är lite blandad, så nu vill jag lära mig mer. Presenterar här min hönshistoria, och önskar råd inför kommande säsonger.
När vi först skaffade höns delade vi dem med en grannfamilj de första 4 åren.
2002: Köpte HönaPöna (ålder okänd) med sina månadsgamla kycklingar. Ingen mer kull det året. Grannen åt upp tuppkycklingarna.
2003: Hönapöna ruvvillig, men vi hade ingen tupp.
2004: Köpte tupp. HönaPöna drog upp en kull.
2005: Hanna (kläckt 2002) drog upp en kull. I december rovdjursattack

. Grannen hoppar av hönsprojektet.
De två lyckade kullarna sköttes helt av grannen, som sparade ägg, och la ut under lämplig höna, flyttade till separat kycklinghus etc.
2006: I januari ytterligare rovdjur

. Hanna och Doris enda överlevare. Köper 2 nya hönor och en tupp. Doris ruvvillig, men ligger i tomt rede. När jag la under henne ägg flyttade hon bara till ett annat tomt. Lyckades inte få till det.
2007: Rovdjur igen

. I april flyttade vi till landet, med våra tre överlevare. Kort efter flytten dör Dagny (coccidios?) och Edward (marek)

. Endast Doris överlever. Köper ny tupp och 6 kycklingar. Nästan inga ägg, ingen ruvlust.
Så, i år har jag Doris, 4-årig enstöring som hellre bor ensam i ankhuset (ankorna sover under bar himmel) än hos hönsen i stallet. Och tre tuppar, och 4 ettåriga hönor. Jag vill verkligen lyckas med kycklingar i år. Jag har alltså hittills inte själv lyckats få fram några kycklingar, det var grannens (och hönans) förtjänst, de som lyckades. De värper redan 1-3 ägg per dag. Men de ignorerar mina reden, lägger antingen i egenfixat bo på golvet i ett hörn, eller hur slarvigt som helst mitt på betonggolvet!? Hjälp mig!
Jag vill ha råd om allt från ägghantering, till reden, till att få in äggen under hönan, till flyttning till säkrare plats med mor och de små. Tack!