Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ruvningsskola önskas!  (läst 1389 gånger)

Tuve

• Skåne
Ruvningsskola önskas!
« skrivet: 02 mar-08 kl 02:19 »
Jag har dvärgkochin, och de sägs ju vara pålitliga ruvare. Min erfarenhet är lite blandad, så nu vill jag lära mig mer. Presenterar här min hönshistoria, och önskar råd inför kommande säsonger.

När vi först skaffade höns delade vi dem med en grannfamilj de första 4 åren.
2002: Köpte HönaPöna (ålder okänd) med sina månadsgamla kycklingar. Ingen mer kull det året. Grannen åt upp tuppkycklingarna.
2003: Hönapöna ruvvillig, men vi hade ingen tupp.
2004: Köpte tupp. HönaPöna drog upp en kull.
2005: Hanna (kläckt 2002) drog upp en kull. I december rovdjursattack :'(. Grannen hoppar av hönsprojektet.
De två lyckade kullarna sköttes helt av grannen, som sparade ägg, och la ut under lämplig höna, flyttade till separat kycklinghus etc.

2006: I januari ytterligare rovdjur :'(. Hanna och Doris enda överlevare. Köper 2 nya hönor och en tupp. Doris ruvvillig, men ligger i tomt rede. När jag la under henne ägg flyttade hon bara till ett annat tomt. Lyckades inte få till det.
2007: Rovdjur igen :'(. I april flyttade vi till landet, med våra tre överlevare. Kort efter flytten dör Dagny (coccidios?) och Edward (marek) :'( :'(. Endast Doris överlever. Köper ny tupp och 6 kycklingar. Nästan inga ägg, ingen ruvlust.

Så, i år har jag Doris, 4-årig enstöring som hellre bor ensam i ankhuset (ankorna sover under bar himmel) än hos hönsen i stallet. Och tre tuppar, och 4 ettåriga hönor. Jag vill verkligen lyckas med kycklingar i år. Jag har alltså hittills inte själv lyckats få fram några kycklingar, det var grannens (och hönans) förtjänst, de som lyckades. De värper redan 1-3 ägg per dag. Men de ignorerar mina reden, lägger antingen i egenfixat bo på golvet i ett hörn, eller hur slarvigt som helst mitt på betonggolvet!? Hjälp mig!

Jag vill ha råd om allt från ägghantering, till reden, till att få in äggen under hönan, till flyttning till säkrare plats med mor och de små. Tack!

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Ruvningsskola önskas!
« Svar #1 skrivet: 02 mar-08 kl 18:40 »
Första våren med höns tyckte jag det skulle vara trevligt med kycklingar, så jag bäddade fint i ett rede och lade in ett gäng ägg. Hönorna glodde oförstående på ägghögen. Till slut gick tuppen in och krafsade ut alltihop på golvet. Otack är världens lön och höns ruvar inte på kommando.

När en höna ligger stadigt tycker jag man skall låta den vara ifred. Istället för att stoppa in ägg under hönan är det bättre att lägga dem bredvid. Efter en stund puttar hönan in dem. Håller man på och bökar med hönan blir det bara kaos.

Förra årets bästa ruvställe var för övrigt utomhus under en kaninbur.

En del hönor är usla mödrar som kliver av äggen i förtid eller överger kycklingarna efter bara några dagar. Då är det bättre att låta någon annan höna ruva istället.

Nypålandet

« Svar #2 skrivet: 02 mar-08 kl 19:14 »
Förra året köpte jag ett 12-pack ägg i affären & lade i ett av favoritredena. Efter ett par-3 dagar kunde en av svarthönorna inte motså, så hon la sig & ruvade. När hon legat 2 dagar bytte jag till befruktade ägg (kostar lite tjuvnyp, dom blir ganska ilska), 3 veckor senare var det kycklingar.

Margit

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 02 mar-08 kl 19:57 »
Hej Tuve!

Jag har också dvärgkochin, redan vid 7 mån ville de ruva första gången. Jag märkte det på att de låg kvar längre och längre i redet för varje dag när de lade sitt ägg för att plötsligt en dag vägra gå ur redet.
De kastade spån och hö över ryggen och fräste irriterat så fort jag närmade mig.

Jag har reden på golvet, alltså ej upphängda på väggen.
Jag hade heller ingen tupp men en snäll forummedlem skickade ägg till mig på posten. Jag lyfte på hönans bröst och petade under äggen.

För att hon ska få lugn och ro samt få vara i fred för andra hönor så kan man skilja av henne med kompostgaller, de kan ju även som du säger helt plötsligt byta rede  ::) och det undviks om hon är avskild.

För att lusten att ruva ska vakna kan man göra som Ulric och Nypålandet skriver, men det brukar inte vara svårt med dvärgkochin  :)  Lycka till!

P.S Jag tror lusten att ruva kommer med våren och värmen  ;)

Tuve

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 02 mar-08 kl 20:31 »
Tack allihopa!
Jag vill minnas att någon sagt nåt om hur man skulle förvara äggen innan man la gem till ruvning, först stående, sen liggande, eller hur det var. Är det viktigt?

Skulle man kunna blåsa ur ett antal ägg och fylla med gips som låtsasägg till dvärghöns? De som finns att köpa är ju större.

Hoppas verkligen på nån ruvsugen dam i år. Det är väl bara att vänta och se. Men jag kan ju lägga dit lite fuskägg när våren tilltagit lite!

Kompostgaller runt blir nog bra, jag har gott om plats i mitt hönshus för att göra chambre separée åt en ruvare. Har dock inte tid att bygga nåt nytt rede just nu. Funderar på om en stadig kartong kan kännas inbjudande för en höna? Mina verkar ju gilla golvet i alla fall.

Åh, vad jag saknar de två tidigare ruvmammorna, det hade känts så bra om jag visste jag kunde lämna över till dem! Men de är sen länge rovjursmat...

sonja på slätten

• Halland
« Svar #5 skrivet: 02 mar-08 kl 21:04 »
Ett par små reflektioner;
Du har för många tuppar i förhållande till hönorna.  En räcker och möjligen en i reserv.
Det går att fylla ägg med gips, men det är svårt. Och onödigt. Det har ingen betydelse att rede-äggen är större än hönans egna.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Mossie

• Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
« Svar #6 skrivet: 03 mar-08 kl 09:04 »
Ett litet tips ;) koka äggen först, köpeäggen har ibland tunna skal och trampar dom runt på lite för stora ägg så blir det geggigt :o
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

Tuve

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 03 mar-08 kl 10:11 »
Ett par små reflektioner;
Du har för många tuppar i förhållande till hönorna. 

Ja, den tredje är bortllovad till grannen, när hon kommer till skott att skaffa hönor... ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

609 gäster, 2 användare
Hans Hultén, Wes Jr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser