Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mask??????  (läst 1353 gånger)

moaoliver

• Norrbotten
    • vanacals
Mask??????
« skrivet: 29 feb-08 kl 10:49 »
Halloj alla fårkunniga ;)

Jag har en liten fundering...kanske någon har nåt förslag. Vi har en Tacka som jag är lite bekymmrad över. Hon är vansinnigt mager.... och har nu tappat ullen på sidorna. Det konstiga är att hon äter mkt bra, dock ger jag henne lite extra med kraftfoder samt havre. Men hon mår inte dåligt...inte till synes iallafall. Är pigg och inte utanför i gruppen. Så hon får i sig hö, men det verkar inte som hon tillgodogör sig näringen. Inget annat får ser ut sådär. Hon är runt 8 år tror jag. Var även dräktig när vi tog henne i höstas men kastade i ett rätt tidigt skede, vilket jag inte tycker verkar konstigt då hon är så mager. Hon är rent benig men verkar ha hull på buken, där är hon rund. Kan det vara nån sorts ohyra????  men skulle inte de andra också ha fått det isåfall :-\  ska idag avmaska hela bunten..... men törs man avmaska då dom är dräktiga eller ska man hoppa över dom tackorna :-\

Kramar från en "bekymmrad" fårtös!!!
Försöker ha tro... tro på livets alla goda sidor. Tar del av allt vad naturen har att ge oss. Självhushåll är vårt motto. Djuren, naturen och själen förenat i ett.
  Väver, spinner, syr, stickar och virkar.... växtfärgar och trollar med det vi har.

Henning

SV: Mask??????
« Svar #1 skrivet: 29 feb-08 kl 11:11 »
Det finns individuella variationer på hur väl olika djur tillgodogör sig fodret. Det du beskriver verkar dock lite väl extremt för att vara naturlig variation.
Övervintrande parasiter i tackorna kommer du åt bäst med Ivomec. 
Enda risken att avmaska dräktiga tackor är precis i början på dräktigheten. Då är det vissa medel som kan ge fosterskador.
Hon kan inte vara fet undertill och mager över ryggen. Det du känner nertill är en spänd buk som inte har ngt med hullet att göra. Om tackan blev dräktig snart efter kastningen i höstas kan hon kanske vara högdräktig och har hon flera lamm kan det ta henne ganska hårt. Hur mycket kraftfoder ger du?

Falin

• -
« Svar #2 skrivet: 29 feb-08 kl 11:32 »
På hästar kan man ganska tydligt se proteinbrist, och då blir de tunna över ryggen men ändå bukiga. Jag antar att får kan drabbas av samma sak? Fast då borde de andra fåren se likadana ut, kan man ju tycka. Om det inte är så att de gamar åt sig maten på hennes bekostnad?

agge

« Svar #3 skrivet: 29 feb-08 kl 12:08 »
Kan mask o parasiter smitta inomhus?
Vid avmaskning under betesgång ska man ju byta bete vid avmaskning,
om man avmaskar när djuren står inne ska man byta fålla då också.
Har aldrig behövt avmaska på vintern men frågan poppade upp en kväll.

moaoliver

• Norrbotten
    • vanacals
« Svar #4 skrivet: 29 feb-08 kl 13:59 »
Nu sista månaden så har hon fått en skopa kraftfoder+ havre varje dag samt fritt till hö. Nu har jag separerat henne från de andra för att hålla koll. Det jag inte fattar är varför hon tappar ullen. Jag ska ut och kolla henne. Tyckte att så länge hon verkar pigg och äter/dricker och bajsar normalt så väntar jag med att kontakta veterinären. Vad jag vet så var det två lamm då hon kastade. Det var i början på januari.
Försöker ha tro... tro på livets alla goda sidor. Tar del av allt vad naturen har att ge oss. Självhushåll är vårt motto. Djuren, naturen och själen förenat i ett.
  Väver, spinner, syr, stickar och virkar.... växtfärgar och trollar med det vi har.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #5 skrivet: 29 feb-08 kl 14:09 »
Vi har en Tacka som jag är lite bekymmrad över. Hon är vansinnigt mager.... och har nu tappat ullen på sidorna,

När testades hon för Maedi-Visna senast ?

Är det länge sedan skulle jag göra ett test på henne nu.

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 29 feb-08 kl 14:17 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

moaoliver

• Norrbotten
    • vanacals
« Svar #6 skrivet: 29 feb-08 kl 14:18 »
ja... jag har faktiskt också haft det tanken. Hon kom nämligen till oss i höstas eftersom han som hade henne inte kunde ha kvar henne. Så jag vet faktiskt inte om hon alls är testad nån gång. Ska prata med den tidigare ägaren. Men en fråga bara... OM det skulle vara MV.... smittar det???? Tänkte till dom andra fåren!!!

birgit

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 29 feb-08 kl 14:41 »
Beroende på ras osv. Vet att vissa av mina finull kunde bli tunna över ryggen vid högrdäktighet. De tappade också ullen. Allt gick till lammen. Men de fick fina lamm och mjölkade bra och åt upp sig under sommaren.
Får är ju också individer precis som vi.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #8 skrivet: 29 feb-08 kl 15:27 »
ja... jag har faktiskt också haft det tanken. Men en fråga bara... OM det skulle vara MV.... smittar det???? Tänkte till dom andra fåren!!!

Säkraste svaret om din tacka får du ju om du testar henne nu (ett gammalt svar säger ju inte så myket)

Den vanligaste smittvägen för maedi visna sker genom infekterad råmjölk/mjölk från tackor till de diande lammen.
En annan spridningsväg är genom noskontakt eller liknande droppinfektion. Smittspridningen underlättas om fåren trängs samman i utrymmen, t ex i en varm, fuktig lada eller ligghall och vid trängseln kring vattenhoar och saltstenar

Jag skulle ta kontakt med svdh och göra ett förenklat MV-test på alla fåren.
Eftersom du inte gjort det tidigare.

http://www.svdhv.org/Artiklar/070320anmälanfmv.pdf

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 29 feb-08 kl 15:31 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

moaoliver

• Norrbotten
    • vanacals
« Svar #9 skrivet: 29 feb-08 kl 16:09 »
Tack snälla för info... ska genast fixa det! Men ska jag bara fylla i papperet.... hur tas proverna. Trodde man gjorde det hos veterinär :-[

klorofyll

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 29 feb-08 kl 16:42 »
Du får en bunt papper och provrör på posten, och sedan ringer du veterinären
och ber henne/honom komma ut och ta proverna. Man rakar och tar ett blodprov på halsen.
Men om jag inte minns fel så ska man inte göra det månaderna runt lamning? Kolla det.

moaoliver

• Norrbotten
    • vanacals
« Svar #11 skrivet: 29 feb-08 kl 16:47 »
super ska fixa det! hoppas natuligtvis på det bästa :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 4 användare
Toothpaste, Galaxie, Ljunghonung, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser