Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur gör jag nu då?  (läst 1205 gånger)

ewaldz

hur gör jag nu då?
« skrivet: 27 feb-08 kl 22:27 »
min höna vill ruva nu igen, o hon ligger på en hög med ägg.
men min fråga är, blir hon störd av dom andra som går förbi hela tiden o så o om jag ska sätta henne i en egen bur eller så?

Nypålandet

SV: hur gör jag nu då?
« Svar #1 skrivet: 27 feb-08 kl 22:33 »
Jag brukar låta mina ligga. Det kan vara en bra idé att märka äggen hon ligger på (blyerts)... Dom är lite listiga på att dumpa sina ägg hos varandra (senast idag hade vi en svarthöna med ett wyandotteägg på ryggen  ;D, skitsur blev hon  ;D ;D ;D ) så att man kan plocka bort dom som inte hör hemma.

bea

« Svar #2 skrivet: 27 feb-08 kl 23:08 »
Jag brukar flytta mina till egen bur .Har haft problem med hönor som kört iväg den stackaren som försökt ruva och lagt ägg i hennes rede. Varpå en del ägg blir halvgågna foster och hönan i detta fallet skallig ,då de andra pickade henne på huvudet tills hon flyttade sig.
Har även varit med om andra typer av missöde då jag låtit hönan vara kvar(orkar inte skriva allt nu)
Tror dock att det kanske beror en del på ras samt naturligtvis individer.
Men som sagt flyttar mina till egen liten bur av typ mark kanin bur med ute samt inne del.
Det har fungerat bäst för mig iaf

Lycka till å glöm inte berätta hur det gick ;)

Nypålandet

« Svar #3 skrivet: 28 feb-08 kl 00:20 »
 ;D :o

Du kan alltså göra som du vill!  :P

Du märker om dom jäklas med henne & då kan du ju flytta på henne. Jag lade ett litet tak över redet för att dom andra inte skulle sitta på kanten & skita på ruvhönan, annars var det inga större problem.
Så, som bea skriver, det beror nog mest på dina höns hur du ska göra.

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 28 feb-08 kl 08:01 »
Jag satte kompostgaller utanför, så hon fick en egen "bur".Glöm ej att sätta hönsnät längst ner innan kycklingarna kläcks bara, annars kommer dom igenom kompostgallret :)
Lycka till!!!
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #5 skrivet: 28 feb-08 kl 09:23 »
Jag låter alltid mina vara kvar i flocken hela tiden , jag märker äggen och kollar under hönan på kvällen och plockar då bort ev. nytillkommna ägg.
Detta funkar utan problem med mina höns men alla hönsflockar fungerar ju inte likadant så
mitt råd är att vänta och se hur det fungerar, blir det problem så avskärma henne.
Gotlandskaniner, genbank.

Boström

• Småland
« Svar #6 skrivet: 28 feb-08 kl 22:27 »
Nypålandet, jag kan se svarthönan framför mej ;D. (med ett leende på läpparna)
Har hästar,kaniner & fjäderfä, bor på landet med sambo o barn.

Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser