Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  nya kycklingar  (läst 1570 gånger)

Tundra Man

nya kycklingar
« skrivet: 24 feb-08 kl 19:06 »
Hejsan nästa helg ska vi hämta våra nykläckta kycklingar av rasen Skånsk blommehöna  :) ska ställa med värme lampa o försöka få till en temp som dom kan gilla , förutsättningar = lagårn med underhållsvärme 7-8 grader men får väl öka det till ca 10 , vad tror ni ?kan man få opp värmen i en låda med värme lampan ovanför så att det funkar eller måste grundvärmen i lagårn vara högre 15 G ?  ???
T. man

Nypålandet

SV: nya kycklingar
« Svar #1 skrivet: 24 feb-08 kl 19:11 »
Värmelampa, sedan går dom ut & in ur värmen allt efter vadsom passar.

Tundra Man

« Svar #2 skrivet: 24 feb-08 kl 20:27 »
Värmelampa, sedan går dom ut & in ur värmen allt efter vadsom passar.

Jo men vad tror ni är min grundvärme i lagårn för låg eller kan jag få opp till behövliga 35 med lampan ?
T. man

Torry

« Svar #3 skrivet: 24 feb-08 kl 20:32 »
Testa innan kycklingarna kommer, sätt upp lampan och lägg en termometer under och se om det blir tillräckligt varmt, vilket jag tror att det blir, gäller bara att ha lampan på rätt höjd.
//Torry

Tundra Man

« Svar #4 skrivet: 24 feb-08 kl 20:41 »
Testa innan kycklingarna kommer, sätt upp lampan och lägg en termometer under och se om det blir tillräckligt varmt, vilket jag tror att det blir, gäller bara att ha lampan på rätt höjd.
//Torry
Jo får labba lite med lamphöjd o så och se om jag får till de innan dom små liven kommer  :D
T. man

Nypålandet

« Svar #5 skrivet: 24 feb-08 kl 20:42 »

Jo men vad tror ni är min grundvärme i lagårn för låg eller kan jag få opp till behövliga 35 med lampan ?

Jag tror att det kan vara minusgrader utanför värmelampsområdet. Dom kommer gå dit det behagar för ögonblicket. Fast det får ju inte vara så många kycklingar att de inte får plats i värmen.

Tundra Man

« Svar #6 skrivet: 03 mar-08 kl 10:40 »

I går hämtade vi kycklingarna  :D 21 st o de är nåra pigga rackare ,men fick klä in hönsdelen av lagårn med plast för att få opp tempen till 20 g för att få till en vettig värmezon under lampan, funkade dåligt med 10 g som grundvärme . Men som sagt ser bra ut hittills, dom ser friska o ivriga ut  :)
T. man

Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser