Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kan man göra med balsnören?  (läst 16169 gånger)

imze

• Brors
Vad kan man göra med balsnören?
« skrivet: 17 feb-08 kl 21:43 »
Vi har hur mycket balsnören som helst som bara ligger och skräpar eftersom jag är så dålig på att slänga saker... ;D

Kan någon hjälpa mig med tips och idéer om vad man kan göra med dem?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Vad kan man göra med balsnören?
« Svar #1 skrivet: 17 feb-08 kl 22:55 »
Ett tips är att du eldar upp dem  ;D
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Torparen 221

• Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 17 feb-08 kl 23:13 »
Jag får en del halmbalar (småbal) med vad vi kallar blåsnöre det är väldigt använbart bara det inte traslar ihop sig ;), lider några gånger av ordnings noja  så när jag går in med två balar för att strö tar jag och knyter upp balsnörena i "smådockor" på ett rep så att de är lätta att få tag i när de behövs till att knyta samman grindar, laga stängsel temporärt, hänga upp något med, nödkoppel till grannens hund eller vad som helst, nästan lika använbart som ståltråd.  ;D
Ensamstående med, hundar, och ardenner.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #3 skrivet: 18 feb-08 kl 15:45 »
Jag kände en gammal man som flätade kalv grimmor av balsnören... sisalgarn... ;D
ni vet man fick lära sig i skolan att göra nyckelringar... man flätar i handen genom att trä banden ... hur de nu var...

ni vet väl vad BONDSVETS är?!! fixar ju allt..
ståltråd, eltejp o balsnören!!!! ;D

alltid bra att ha...
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

imze

• Brors
« Svar #4 skrivet: 18 feb-08 kl 16:38 »
bra att ha...det håller jag med om...men kassvis av dem? :-[

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 19 feb-08 kl 11:18 »
Silvertejp är också en räddningsplanka i många fall...
Exakt! Att laga bilar tex...
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #6 skrivet: 21 feb-08 kl 00:45 »
Hej

Förra sommaren gick alla mina balsnören åt till att knyta lövruskor och nässelknippen. Vintergodis till får, getter, hästar och kaniner.

Mvh Anette
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

imze

• Brors
« Svar #7 skrivet: 23 feb-08 kl 14:52 »
Det är ju en idé (som jag visserligen har varje år) :-[

Torparen 221

• Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 23 feb-08 kl 15:11 »
Förra sommaren gick alla mina balsnören åt till att knyta lövruskor och nässelknippen. Vintergodis till får, getter, hästar och kaniner.

Provade det också i sommras till lövet, mycket enklare än vidjor
men oroar mig lite för att någon ska snärja sig,
det har dock inte skett än så länge... 
 :-\
Ensamstående med, hundar, och ardenner.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #9 skrivet: 24 feb-08 kl 19:44 »
Hej

Mvh Anette

Det där sparar jag mina balsnören till också!  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

leifhh

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 05 mar-08 kl 21:20 »
Som lövfoderentusiast blev jag jätteglad av denna tråd. Kul att se att folk plockar in lite lövkärvar. Och ja, jag knyter också mina kärvar med gamla balsnören. De torrra avätna kärvarna är perfekta att tända stora eldar med, eller bränna bort grästorv för att etablera nyodling. Alltså, som 3:e användning bränns balsnörena hos oss.

Sia

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 12 mar-08 kl 19:29 »
Häpp! det är ju miiin tråd 8)
Läs mer här: http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=16484.0
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Lars Pers Maria

• -
« Svar #12 skrivet: 10 apr-08 kl 22:32 »
Kassvis - hos mig pratar vi säckvis med balsnören! Synd att de oftast är blå. Det är vackert i och för sig men inte alltid.
Jag sätter också ihop dem så att det är lätt att dra ur ett snöre. Har några i bilen, i traktorn, i källaren utifallomatt.

Tänk på att skära av precis bredvid knuten så den inte stoppar upp hanteringen.

Fläta bindslen har jag tänkt på men inte gjort. Ska prova.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Hällmansro

« Svar #13 skrivet: 16 apr-08 kl 14:42 »
Jag har använt det till att fläta med när jag gjort vassmatta för att täcka odlingsglas, skärma av solen i växthuset.

Fungerar bra tycker jag - om det inte är det blåa ni menar.

Det har jag använt till att binda upp tomaterna med.
"Jag har aldrig träffat någon som  på dödsbädden önskat att han tillbringat mer tid på jobbet"

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #14 skrivet: 11 jul-08 kl 22:14 »
varför inte fläta en stolsits ...
har aldrig gjort det själv, men fick genast den idén när jag såg den här sidan: http://www.anderslindberg.com/
har precis som alla andra högvis med sisalsnören.
det går utmärkt att använda sisal till att slå rep med, har ett par utmärkta sisaltömmar som jag själv slagit (väldigt stolt   :-[) samt lite grimskaft och hopprep av olika slag. dock har jag inte gjort dem av begagnade balsnören utan direkt från rullen.
de blåa snörena ger jag bort till svärmors boyfriend som drar dem kors och tvärs över jordgubbslandet för att hålla fåglarna borta (alla sätt är bra utom de dåliga ...  ;)).

leifhh

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 30 jul-08 kl 21:41 »
Jag buntade mina hässjestörar med balsnören, då fick man prydliga buntar med lagom många (11 säger di gamle här i bôggda) och jämnlånga störar till varje hässja....

norris

• Norrbotten
    • Sirpa & Hantverket
« Svar #16 skrivet: 13 aug-08 kl 21:19 »
Jag vävde ett par dörrmattor av balsnören förra året. Lite skräpigt och ett evigt skarvande, men fina blev de! :)

S KVATTRAM

• Skvattram
« Svar #17 skrivet: 18 sep-08 kl 00:48 »
Jag har flätat dem och använt som tvättlinor, blir väldigt hållbara och ser snyggt ut och de blir hållbara och kan användas som rep :)

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #18 skrivet: 11 okt-08 kl 19:08 »
när jag städade i sadelkammarn så hittade jag ett flugskydd som jag gjort av balsnören. ta ett pannband och knyt fast balsnören. klipp till önskad längd och voilá så har vi ett flugskydd som skyddar hästens ömtåliga ögon. mycket billigare än de man köper.

Vildjäntan

• Värmland
    • StallSylvas hästgård
« Svar #19 skrivet: 02 nov-08 kl 22:11 »
vi brukar fläta dem och ha dem till spilt bindslen för hästarna, eller att binda ihop grindarna till hagen med etc. fläta 6 snören så har du ett rep som håller en evighet. (De blåa snörena) finns inget som är så omöjligt att ha av   ;D
Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får

Dela detta:

* Inloggade just nu

500 gäster, 2 användare (1 dolda)
Broccolie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser