Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var är de riktigt bensinsnåla bilarna?  (läst 21479 gånger)

vattuvarg

  • Inlägg: 1507
  • Sandaler, kläder, bostad och bin.
    • Lappland
    • vattuvargs blog
Citroën C-Cactus
« Svar #80 skrivet: 13 nov-07 kl 17:21 »
Är den här konceptbilen ett litet steg i rätt riktning?  0,34L/mil skulle vara rätt trevligt.

http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=58631
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

kackelmann

  • Inlägg: 450
    • Skåne
Re:Var är de riktigt bensinsnåla bilarna?
« Svar #81 skrivet: 04 dec-07 kl 20:49 »
Hittade två till konceptbilar som ser hyffsat "normala" ut (dvs. inga space-age-fantasifoster),

en VW roadster med en turboladdad diesel-fyra (1,5L, 134Hk) som drar 0.28L/mil,
samt en Fiat med diesel-fyra även den (1.2L, 61Hk), 0.25L/mil

Nyckeln till bränsleförbrukningen är som de flest verkar ha förstått efter lite skumläsning i andra trådar just låg vikt och liten, effektiv dieselmotor.

Om det finns nån framtid för fossila bränslen så är det såna här kärror tror jag.

http://www.autobloggreen.com/2007/12/04/videos-83-mpg-vw-ecoracer-94-mpg-fiat-ecobasic/
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

PRIUS

  • Inlägg: 25
Re:Var är de riktigt bensinsnåla bilarna?
« Svar #82 skrivet: 04 dec-07 kl 22:50 »
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article47149.ece

http://www.lysator.liu.se/upplysning/fa/phevs-public.pdf

Jag tror att det blir laddbara hybrider snart som kommer att dra minst bränsle!
Se första länken!

Den andra länken om hur hybriden fungerar.

http://www.google.org/recharge/

Här provas laddhybrider av google.

1997 kunde man bara köra 19 mil med en ren elbil med nickelhydridbatterier, så fanns bara viljan hos våra bilfabrikanter så körde vi nog elbilar idag,se denna länk.

http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_RAV4_EV

Den fick kupevärmen  från en luftvärmepump,en sådan som många förser sitt hus med.

kackelmann

  • Inlägg: 450
    • Skåne
Re:Var är de riktigt bensinsnåla bilarna?
« Svar #83 skrivet: 04 dec-07 kl 23:32 »
Det som gör mig lite pessimistisk när det gäller laddbara hybrider eller rena elbilar som en allmän transportlösning i framtiden är - var ska vi få elen ifrån?

En bra rapport att skumma igenom är "På väg mot ett oljefritt sverige" som finns här http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/66280

Man kan där läsa bland annat att transportsektorn förbrukar 95TWh energi i form av olja, om då den genomsnittliga förbränningsmotorn utnyttjar, säg 30% av energin till rörelse, så betyder det i runda slängar ett rörelseenergibehov av 30TWh. Elmotorn är betydligt effektivare (95%?) så vi skulle då ha ett behov av ca 33TWh elenergi för transportsektorn. Allting höftat. Det skulle då betyda en 30-faldig ökning av vindkraften (som inte ger energi hela tiden), eller ett helt nytt Ringhals. Kanske ingenting som är så realistiskt att tänka sig.

Hoppas du inte tar detta som att jag klankar ner på eldrivna fordon, de är fantastiskt bra, vill mest väcka frågan huruvida det är realistiskt eller inte att ersätta bensin/dieselbilar med elbilar.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Var är de riktigt bensinsnåla bilarna?
« Svar #84 skrivet: 04 dec-07 kl 23:36 »
Ett nytt Ringhals är en realistisk tanke.
Det lär bli ganska många nya kärnkraftverk byggda framöver, like it or not.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

kackelmann

  • Inlägg: 450
    • Skåne
Re:Var är de riktigt bensinsnåla bilarna?
« Svar #85 skrivet: 05 dec-07 kl 00:26 »
Hmm, är det nu det?

Idag går det inte att bygga nya kärnkraftsverk, det måste till en ändring av politiken för att det ska ske. Eftersom rapporten ovan inte nämner nya kärnkraftverk som framtidslösningar, så får jag anta att det inte är nära förestående heller med byggen.

Vad skulle opinionsmässigt och politiskt motivera nya byggen av kärnkraftverk? För min del ser jag kraftigt stigande priser på olja som trolig orsak, men den dagen det händer kan det gå väldigt fort upp med priserna, och ett kärnkraftverk tar ca 20 år att bygga från planering till drift. Det är fullt möjligt att om den akuta energibristen (oljeprishöjningen), som motiverar kärnkraftsutveckling, uppkommer så har vi redan anpassat oss till en lägre nivå av energiförbrukning och därmed kanske inte behöver bygga nytt. Det här är givetvis rena spekulationerna men jag tycker inte tankegångarna är omöjliga.

Är själv definitivt för kärnkraft, det är det renaste vi har idag, men det är dels det problemet med byggtiden samt tillgången och prisutvecklingen på råvaran (uran) som verkligen sätter käppar i hjulen.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Var är de riktigt bensinsnåla bilarna?
« Svar #86 skrivet: 05 dec-07 kl 00:33 »
Sverige är inte världens centrum.
Finland har ett snart färdigt kraftverk och ska troligen bygga ett till, som exempel.
Kärnkraft är det enda energislaget som kortsiktigt kan täcka behoven och samtidigt klara koldioxidmålet.
Vindkraft och annat kommer inte på långa vägar att räcka till.

Citera
Om alla påbörjade och projekterade kärnkraftsbyggen följer planerna kommer produktionskapaciteten att öka från 370 GW (miljarder watt) år 2006 till 447 GW år 2030. Om ”lovande och förmodade” reaktorbyggen blir verklighet landar kapaciteteten på 679 GW vilket är nära en fördubbling på 24 år.


Källa: http://dagensmiljo.idg.se/2.1845/1.129913
« Senast ändrad: 05 dec-07 kl 00:38 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

kackelmann

  • Inlägg: 450
    • Skåne
Re:Var är de riktigt bensinsnåla bilarna?
« Svar #87 skrivet: 05 dec-07 kl 01:20 »
Helt klart är inte Sverige världens centrum. Jorden är dock vårt centrum och så mycket mer kan inte inte räkna med.
Här är en bra sammanställning över världens urantillgångar,

http://www.lbst.de/publications/studies__e/2006/EWG-paper_1-06_Uranium-Resources-Nuclear-Energy_03DEC2006.pdf
Klipper in det mest relevanta:
Citera
If the present reactor capacity remains constant, the annual demand amounts to 67 kt/yr. If the annual production amounts to 45 kt and if 22 kt are taken from stocks, then stocks will be exhausted by 2015 (possible changes due to uranium enrichment and MOX fabrication are marginal). The continuing consumption of 67 kt/yr exceeds the reserves below 40 $/kgU by between 2030 and 2035. The inclusion of reasonably assured resources below 130 $/kgU would exhaust these resources by around 2050. Even the inclusion of the inferred resources below 130 $/kgU would lead to exhaustion of resources by around 2070.


Alltså med dagens förbrukning är resurserna helt borta år 2070 och då är även det dyraste och mest svårtillgängliga uranet medräknat.
Om vi år 2030 ska ha fördubblad kapacitet på kärnkraften globalt skulle det betyda att resurserna är slut redan 2055.

Som sagt, urantillgången sätter käppar i hjulet på produktionen.
« Senast ändrad: 05 dec-07 kl 01:22 av tompaah7503 »
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Var är de riktigt bensinsnåla bilarna?
« Svar #88 skrivet: 05 dec-07 kl 06:34 »
Utbyggd vindkraft motsvarande ett nytt Ringhals kan byggas mycket snabbare än ett kärnkraftverk.

sivan48

  • Inlägg: 516
    • Uppland
Re:Var är de riktigt bensinsnåla bilarna?
« Svar #89 skrivet: 05 dec-07 kl 07:38 »
Hade ingen aning om att det var så illa...
Att uranium OCKSÅ håller på att ta slut !
Då måste vi ju faktiskt hushålla med det oxå,eller hur?
Kommer ju att vara viktigt för t.ex röntgen och sånt,inte slösa precis som vi slösat med oljan.
Så då återstår ju de oändliga energikällorna:sol,vind och vatten.(Ted Gärdestad fattade nog en hel del...)

Om man dessutom ser Uppdrag gransknings utmärkta reportage,blir man mörkrädd när det gäller politikernas okunnighet...

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2232&lid=puff_986818&lpos=lasmer
« Senast ändrad: 05 dec-07 kl 07:48 av sivan48 »

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Var är de riktigt bensinsnåla bilarna?
« Svar #90 skrivet: 05 dec-07 kl 09:00 »
Det var en intressant länk det där tompaah, ska kika närmare på den senare.
Om det stämmer så blir det nog mer satsningar på breederreaktorer, det har varit tyst om dom rätt länge nu.
http://en.wikipedia.org/wiki/Breeder_reactor
Enda sättet att minska fossilbränsleanvändningen är nog att dessa tar slut, jag tror efterfrågan är så stor att man negligerar de långsiktiga riskerna så länge det inte svider för mycket i den egna plånboken.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

johole

  • Inlägg: 191
Re:Var är de riktigt bensinsnåla bilarna?
« Svar #91 skrivet: 05 dec-07 kl 15:15 »
Hej Sivan48.
Citera
Hade ingen aning om att det var så illa...
Att uranium OCKSÅ håller på att ta slut !
Då måste vi ju faktiskt hushålla med det oxå,eller hur?
Kommer ju att vara viktigt för t.ex röntgen och sånt,inte slösa precis som vi slösat med oljan.


Hur använder du uran til röntgen ?
I "kontrastmiddel", eller tenker du på å produsere røntgenstråler av uran ?

Røntgenstråler dannes i et røntgenrør som er en del av røntgenapparatet.  Strålingen er elektromagnetiske bølger akkurat som lys(fotoner/bølger).  Røntgenstrålene har imidlertid kortere bølgelengde enn lys, og kan ikke oppfattes av øyet.  Den korte bølgelengden gjør at røntgenstrålene trenger gjennom materialer.

http://en.wikipedia.org/wiki/X-ray_tube

kackelmann

  • Inlägg: 450
    • Skåne
Re:Var är de riktigt bensinsnåla bilarna?
« Svar #92 skrivet: 05 dec-07 kl 20:47 »
Det var en intressant länk det där tompaah, ska kika närmare på den senare.


Visst är det en schysst publikation. Faktiskt läsvärd i sin helhet!

Vilken trovärdighet har den då (en fråga man alltid bör ställa sig)? Energy Watch Group är kanske ingen oberoende organisation (och vilken organisation är då helt oberoende?), men de citerar data från NEA som är en organisation inom OECD, så man får väl ta deras siffror som hyffsat trovärdiga.

Det finns en annan ända av skalan också, givetvis, som presenteras av lobbygrupper inom kärnkraftsindustrin, som anger allt möjligt mellan 100 års och 18 miljoner års förbrukning av kärnbränslen som möjliga/troliga/bevisade tillgångar. Det som gör mig skeptisk till såna här rapporter är oftast att de brukar räkna alla möjliga fissiler även i obskyrt låga koncentrationer, som 2ppm, som möjliga resurser. Det låter bara inte helt troligt i mina öron att man börjar nånsin gräva upp ett ton jord för att få tag i ett gram uran.

Vilka rapporter och publikationer man väljer att tro på beror ju på hur trovärdiga de är och hur de passar ens filosofi. Skulle råda alla att själv läsa så mycket som möjligt och bilda en egen uppfattning.

Själv försöker jag ta det säkra före det osäkra i livet, och inte hoppas på vilda teknikoptimister. Den här illustrationen från rapporten ovan är särskilt rolig med tanke på framtidsspådomar om kärnkraftsexpansionen:


Det blev nu lite utanför ämnet "snåla bilar" men kanske tillräckligt nära för att inte anses helt off-topic?
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

 

PRIUS

  • Inlägg: 25
SV: Var är de riktigt bensinsnåla bilarna?
« Svar #93 skrivet: 22 feb-08 kl 23:32 »
Jag tycker att det saknas en del fakta om varför Toyota Prius har så låg bränsleförbrukning.
Med Priusens Atkinson-cykel får förbränningsmotorn en högre verkningsgrad men den är klenare vilket man kompenserar med elmotorn som har ett stort vridmoment.Sedan har Priusmotorn lägre inre friktion då de mekaniska delarna har kunnat göras klenare då gamla Prius endast har ett toppvarvtal på fyratusen varv per minut och den nya på fyratusefemhundra varv per minut.Vidare så har man tunnare vevstakar,vevaxel,kolvringar osv.Sedan lämnar en förbräningsmotor bästa verkningsgraden vid ett högre effektutag än det man normalt har vid jämn hastighet med sin bil,vilket man utnyttjar genom att hålla förbränningsmotorn vid ett varvtal och effektutag där den har den bästa verkningsgraden och då ladda batteriet för att sedan stänga av förbränningsmotorn och enbart köra på el från batteriet.Genom att växla mellan elmotor och förbränningsmotor uppnår man då en högre totalverkningsgrad.Acc drivs av en egen elmotor     

I USA har man 103 kärnkraftverk som producerar 20% av elen.Man har inte byggt några nya kärnkraftverk sedan Three Mile Island accident 1979.
Over the lifetime of a wind turbine, it will generate 17-39 times the amount of energy as was used to build it. Nuclear power plants produce only about 16 times the energy used to build them.
 The global nuclear power industry has grown at a rate of 1.7% over the last 10 years, compared to 29% for wind and 28% for solar.

70% av vinkraftverken ägs av privata intressen inte stat eller kommun.
Priset för el till slutkund är cirka 8 cent per kwt.Tidigare har man fått 1.5 cent i bidrag per kwt för vindkraftsel men det är nu borttaget.
1 cent är väl cirka 6,5 öre tror jag.
Vindkraftens kapacitet har ökat ca:50% på två år genom  snabb utbyggnad och anses ge många arbetstillfällen inom landet.
Se länken här.
http://www.repp.org/articles/static/1/binaries/WindLocator.pdf

Bonden som äger marken där vindkraftverken byggs får 3500 dollar per år och verk, och kan fortfarande använda marken för odling av gröda.Det är mer än motsvarande mark ger för odlandet eller betandet av marken ger.
Denna miljardindustri kunde ju varit en stor industriverksamhet i Sverige om industrin och våra politiker varit intresserade.


MAGLARP
Vindkraftverket var i drift från sommaren 1982 till den 24 maj 1993. Under denna tid producerades
totalt 36,7 GWh under 27 893 timmar i nätansluten drift. När det stoppades var Maglarp det
vindkraftverk som hade producerat mest el i världen.
Sedan ville privata intressenter köpa verket,men man valde att spränga det i bitar.

Vissa likheter med GM som pressade sina elbilar när intresset vart för stort från allmänheten.Omkring 16 procent av världens energikonsumtion utgjordes år 2005 av elektrisk energi. Mindre än 16 procent av elektriciteten alstrades medelst kärnkraft. Ungefär 2.5 procent av världens energi var således kärnkraftbaserad. (Då kärnkraftsförespråkarna anger siffran 7 procent, räknar de även in den spillvärme, vilken kyls bort utan att nyttiggöras.) Med dagens nivå på användningen uppges de utvinningsvärda uranreserverna räcka i c:a 60 år; detta framgår bl.a av rapporter från den oberoende tankesmedjan Energy Watch Group. (Endast reserver med tillräckligt hög uranhalt är av intresse; att världshaven innehåller stora mängder uran av ytterst låg koncentration saknar betydelse.) Om /all elektricitet/ vore kärnkraftsgenererad skulle således reserverna räcka något tiotal år; om /all energi/ alstrades av kärnkraft skulle de räcka i mindre än två år.

Idag finns ungefär 440 kärnkraftreaktorer i drift. (Många av dessa börjar f.ö. bli gamla; inom tjugo år beräknas över 300 av dem ha avvecklats.) Om /all energiproduktion/ vore kärnkraftsbaserad skulle det således behövas i storleksordningen 15 - 20 tusen reaktorer i världen. Hur många år skulle
det ta att planera och bygga dessa? Hur mycket skulle det kosta? I Finland byggs just nu en femte reaktor i Olkiluoto; kostnaden uppges till omkring 30 miljarder kronor men komplikationer har tillstött, så slutpriset blir förmodligen högre. Kostnaden för 15 - 20.000 reaktorer skulle då hamna på i storleksordningen 500.000 miljarder kronor …

AREVA T&D som bygger en reaktor i Finland till självkosnadspris ,ser dock bygget i Finland som ett pilotprojekt för framtida större beställningar av reaktorer.


In France, the extraction of uranium ore ended in 2001. The closure of French uranium mines can be explained by:
 depletion of the richest deposits,
 a very low ground concentration making economically profitable mining impossible.

Men dom är ju välkomna att bryta Uran i Sverige då vi frånsagt oss rätten att säga nej till uranbrytning i Sverige hos EU.




 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser