Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kläcka ägg-frågor  (läst 24408 gånger)

Chester

• Gäst
Kläcka ägg-frågor
« skrivet: 15 feb-08 kl 17:24 »
Förhoppningsvis hittar jag de sista sakerna som jag behöver till min hembyggda äggkläckare imorgon och funderar nu lite över äggen. Nu är det ju iskallt ute och jag har ingen värme i hönshuset. När jag plockar äggen så är de iskalla. Förstörda ur kläckningssynpunkt?
Eller kan man spara ägg i kylskåpet som man senare lägger in i kläckaren? De ska ligga minst 24 timmar i +10 grader innan man lägger in dem i kläckaren? Hur kalla tål äggen att bli under hur lång tid för att ändå kunna kläckas? snälla någon; förklara detta för mig, för jag kan inget om detta! :-[

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
SV: Kläcka ägg-frågor
« Svar #1 skrivet: 15 feb-08 kl 19:33 »
Citera
Eller kan man spara ägg i kylskåpet som man senare lägger in i kläckaren?
Om man förvarar äggen med den spetsiga änden nedåt och "lutar" på äggen sidledes i ca 45 graders lutning minst två gånger per dygn så kan du förvara äggen 10-14 dagar i kylskåp.
Jag brukar förvara dom i äggkartong och luta ena änden av kartongen mot något tex ett smörpaket och så byter jag sida (som vilar mot paketet) morgon och kväll så att äggen på detta sätt kommer att "luta" åt olika håll.
Citera
De ska ligga minst 24 timmar i +10 grader innan man lägger in dem i kläckaren?
Jag brukar låta äggen vila i rumstemperatur i ca ett halvt dygn innan jag lägger dom i kläckaren.
Men totalt ska äggen vila i 1-2 dygn efter transport.
Så först får de vila i kylskåp och den sista tiden i rumstemp.
Citera
Hur kalla tål äggen att bli under hur lång tid för att ändå kunna kläckas?
Tyvärr vet jag inget om detta.
« Senast ändrad: 15 feb-08 kl 19:40 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

Chester

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 15 feb-08 kl 19:53 »
fast jag transporterar dem ju bara från hönshuset till människohuset? Ska de vila 1-2 dygn ändå?

Sabelpoot

• Västergötland
    • Sabelpoot.se
« Svar #3 skrivet: 15 feb-08 kl 20:45 »
Om transporten inte är längre än så så behöver inte äggen vila  :)
Det som transportvilan syftar på är när man får ägg skickade till sig eller när man själv har varit och köpt ägg längre bort och de har skakats om som man behöver låta äggen stå stilla.

Att förvara kläckägg i kylskåp är inte att rekommendera. Det har gjorts undersökningar om detta där det visar att ägg som förvaras under 8 grader och över 22 har en högre dödlighet av embryot.
Äggen bör förvaras i temperaturer som ligger mellan 13-18 grader.

Lägg också gärna något över äggen under insamlandet för att förhindra att det kommer smuts och damm på dem.

Äggen bör inte förvaras i mer än 10 dagar, efter det minskar kläckbarheten. Bästa kläckresultatet får man från ägg som ej är över 7 dagar gamla.

Hoppas detta kan vara till hjälp.

//Linda

Lycka

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 16 feb-08 kl 08:16 »
Jag har förvarat mina kläckägg i kylskåpet,
och många med mig.
Hur blir det när som vi eldar med ved
här åker tempen upp och ner.
Vem har mellan 13 och 18 hemma?
Hos mig tror jag   att det blir för varmt.
Vet samtidigt en hönstant som samlar
sina ägg i en korg i köket .
Hon vänder dem inte heller,
de blir hög kläckbarhet även på hennes ägg.
Hade elavbrott flera timmar förra året
trots det kläcktes äggen men var senare.
Svar på att ägg kan vara kalla i flera timmar utan att bli förstörda.
« Senast ändrad: 16 feb-08 kl 09:25 av Lycka »
Hedemorahöns

Sabelpoot

• Västergötland
    • Sabelpoot.se
« Svar #5 skrivet: 16 feb-08 kl 08:59 »
Undersökningar om förvaringen av kläckägg i kylskåp eller ej är gjorda på forskningsnivå och jag har ingen anledning att tvivla på restultat likt dessa. Jag började också med att förvara mina ägg i kylskåp men då vi inte gör det längre får jag också ett bättre resultat på mina kläcknigar.

Det är klart att det fortfarande går att kläcka äggen men om de hade förvarats i en mer ultimat temperatur så hade kläckresultatet varit bättre. Dock är det ju inte bara en faktor som spelar in utan flera för att man skall få så högt kläckreslutat som möjligt. Det finns tom de som kläcker i en hink, med endast en glödlampa som värme och inget som reglerar temperaturen, och de kan ändå få fram kycklingar på detta sättet.

Jag har inte sagt att man har mellan 13-18 grader hemma, det är dock den ultimata temperaturen att förvara äggen i. Sen skrev jag också att äggen inte skall förvaras under 8 grader eller över 22 grader. Det kan ju vara så att man i huset eller garaget har ett rum med lägre temperatur som skulle fungera bättre än att tex ställa äggen i köket där temperaturen kan variera mer. Ett elvabrott i några timmar är i regel ingen fara då man får tänka på att hönsmamman ibland kan gå ifrån äggen en stund när hon blir skrämd, reslutatet blir då en liten försening.

Jag försökte bara komma med bra tips om hur man kan få en bättre kläckning, sen att alla gör på olika sätt går ju inte att komma i från.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 16 feb-08 kl 09:20 »
Det var inte menat som ett påhopp av dig Linda då ber jag om förlåtelse.

Jag reagerade på att man INTE skulle ha äggen i kylskåp,
Det trodde jag var det rätta.
Jag menade inte heller att ngn har 13 grader tyckte bara att
det är svårt att hitta ett rum som har under 18 grader .
Det åker alltid upp och ner då man eldar med ved
Vi har ingen regulator heller det är guban som reglerar.
Han eldar av tusan då han är frusen inte så eldig som jag : )
Jag får nog fortsätta att ha i kylskåp.
Här har det varit hög kläckbarhet men det är hönsens förtjänst
de är friska och sunda.
Hedemorahöns

Sabelpoot

• Västergötland
    • Sabelpoot.se
« Svar #7 skrivet: 16 feb-08 kl 09:41 »
Hej,

Det gör inget, jag ville bara förtydliga lite vad jag menade. Jag tror nog de flesta har fått lära sig att man skall förvara i kylskåp men det bör man alltså inte göra. Jag förvarade själv i kylskåp förr och trodde detta var rätt metod för det var ju vad jag fick lära mig en gång i tiden av kunnigt hönsfolk.

Känner igen det där med eldningen  :) Där vi bodde förut, hade vi 14 grader i köket på morgonen och man fick gå med mössa inomhus för att inte förfrysa. Som tur vad hade vi en vedspis i köket, det var tack vare den som vi stod ut.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 16 feb-08 kl 10:01 »
Jag menade inte heller att ngn har 13 grader tyckte bara att
det är svårt att hitta ett rum som har under 18 grader .

Hemma hos oss är det alltid mellan 13 och 18 grader på vintern. 13 på morgonen och 18 (i bästa fall) på kvällen.

Annars brukar man väl alltid ha något skafferi, svalskåp, källare, veranda eller annat utrymme som är lite svalare.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 16 feb-08 kl 10:44 »
ha ha
Här finns inget skafferi, svalskåp, källarlöst hus
ingen varanda heller.
Skafferi och veranda skulle jag vilja ha.
Vi har en fin jordkällare men för kallt för ägg. ;D
Hedemorahöns

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #10 skrivet: 16 feb-08 kl 10:45 »
Jag har alltid förvarat mina kläckägg i kylskåp och mina kläckresultat har alltid varit mycket bra.
Har oftast 8-9 kläckta av 10, det duger för mig.
Gotlandskaniner, genbank.

Melica

« Svar #11 skrivet: 16 feb-08 kl 23:35 »
Att förvara äggen i kylskåp försämrarnog bara kläckbarheten lite grand. Det verkar fungera ganska bra för de flesta.

Däremot tänker jag på Chesters fråga, om man tar iskalla ägg från hönshuset, fungerar det då? Sabelpoots svar att det blir högre dödlighet på embryona förklarar kanske varför jag misslyckadesmed en kläckning nu i vinter. Jag hade några ungtuppar som var kläckta ur gröna ägg. De var för stora och gick för hårt åt mina små hönor, så jag nackadedem.Men jag tyckte att det i alla fall borde bli någon nytta av att hönorna fått stå ut med dem, såjag samlade ägg några dagar just efter att jag tagit bort dem. Det var bara några grader i hönshuset och jag tog alla ägg jag hittade. Givetvis vägrade just de hönorna värpa i redena, utan äggen låg för detmesta på golvet och var iskalla. Det var ungefäråtta ägg som jag la i kläckaren. När jag lyste äggen blev jag förvånad över att det var liv i de flesta. Efter sista lysningen hade jag fyra ägg kvar, men inget av dem kläcktes.
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Chester

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 17 feb-08 kl 08:03 »
Jag gjorde klart min minikläckare förrgår så igår sprang jag och passade på mina höner. Jag lyckades få två rumpvarma ägg  ;) Nu har jag lagt dem i kläcken tillsammans med två ägg som jag förvarat i kylskåpet. Fler ägg fick inte plats  :-[ Så får vi väl se hur det går.

**Sofielund**

• Västergötland
    • ***Sofielund***
« Svar #13 skrivet: 17 feb-08 kl 08:36 »
Jag gjorde klart min minikläckare förrgår så igår sprang jag och passade på mina höner. Jag lyckades få två rumpvarma ägg  ;) Nu har jag lagt dem i kläcken tillsammans med två ägg som jag förvarat i kylskåpet. Fler ägg fick inte plats  :-[ Så får vi väl se hur det går.

oj bára 4 ägg i kläckaren :D det måste vara en liten liten kläckare du byggt ;D
hade varit lagaom för mig hihihihi du vill inte berätta hur du b ;Dggde den???

kramis ulle
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

Chester

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 17 feb-08 kl 09:00 »
Ähum.... :-[.....jag byggde inte.... Jag tog min färskpotatisskalare :-[ :P tihi! Det är ju en rund bytta med en skiva i som man kan snurra med en vev och så rivs skalet av potatisen. Jag tog dän veven, fyllde vatten under plattan, drog in en glödlampa på 15 W genom locket, petade i termomerersensorn och la i äggen. temperaturen är 37,5 grader, men jag vet inte hur det är med fuktigheten förr'än jag har köpt en hygrometer. Det finns visst på Jula fär 99 kr. Jag bifogar en bild på mitt "hemmabygge"

**Sofielund**

• Västergötland
    • ***Sofielund***
« Svar #15 skrivet: 17 feb-08 kl 09:51 »
Woow smart kläckare hihihihihi

hoppas det går bra. du får hålla oss uppdaterade
spännande jag vill oxå ha en kläckAare

ulle
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

Chester

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 17 feb-08 kl 09:53 »
Jag hoppas att den funkar bara! Återstår ju att se...

AnnikaE

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 17 feb-08 kl 09:58 »
Ähum.... :-[.....jag byggde inte.... Jag tog min färskpotatisskalare :-[ :P tihi! Det är ju en rund bytta med en skiva i som man kan snurra med en vev och så rivs skalet av potatisen. Jag tog dän veven, fyllde vatten under plattan, drog in en glödlampa på 15 W genom locket, petade i termomerersensorn och la i äggen. temperaturen är 37,5 grader, men jag vet inte hur det är med fuktigheten förr'än jag har köpt en hygrometer. Det finns visst på Jula fär 99 kr. Jag bifogar en bild på mitt "hemmabygge"

Ja det ska bli spännande och se om det funkar för dig./Annika.E
Trio med Ostfriesiska möwen höns ( Tysklant höns). 2 Katter . Har haft höns sen -04.

Månskensbonden

• Uppland
« Svar #18 skrivet: 17 feb-08 kl 09:58 »

Kul med lite eget tänkande, funkar säkert alldeles utmärkt! Det som du skulle kunna göra är att installera en mindre fläkt, finns att köpa på biltema för en billig peng. Den ger en jämn temperatur i hela "kläckaren". Fukten blir nog inga problem att höja, med tanke på att du har så få ägg, det finns gott om yta för tvättsvampar och dylikt.

Jag kläckte själv ett gäng i en simpel kläckare, "hinken" kallades bygget.. Fick tips av Simon på forumet, och visst funkade det! Totalt 12 ägg startade jag kläckningen med, 10 visade sig vara befruktade, 100% kläckte.  :-[

Kan bifoga en bild på bygget.

Min dröm är att ha en mysig liten gård tillsammans med min fästmö Sara där vi kan ha våran lilla vovve Theo(Jackrussell), hennes katter, mina ankor, höns, får, kaniner och kvigor.

Chester

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 17 feb-08 kl 10:07 »
Alla sätt är bra, utom dom dåliga! ;) Funkar inte denna, så får jag klura vidare. Jag har letat efter små fläktar så nu ska jag kolla på biltema nästa gång jag kommer in till stan!

Dela detta:

* Inloggade just nu

731 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser