Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad göra med fallfärdig lada?  (läst 19654 gånger)

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
Vad göra med fallfärdig lada?
« skrivet: 05 mar-05 kl 23:15 »
Till vår gård hör en lada/lagård på ca 360 kvm, hög som attan och ganska sned. Den är dåligt byggd (1935) med sviktande tak med söndervittrade pannor (ej tegel), bitvis nedrasad grund och säkrad med vajer i berget på ena sidan för att stå kvar. Golvet på loftet är ganska uppruttet eftersom takpannorna vittrat och en del även saknas. Ena delen av byggnaden är skiftesverk och andra delen plankor.

Vi funderar på vad vi ska göra med den. Vissa dar känns det som om det skulle vara ok att kapa den på hälften, ta ner ena halvan, lägga plåttak på den andra, byta allt ruttet virke och vara nöjd med det. Kanske får den konstiga proportioner och frågan är om den inte kommer att kräva ständigt underhåll ändå.

Andra dar känns det bättre att ta ner hela och bygga ny, mindre och lägre lada av det gamla materialet men med nytt tak.

Vi behöver utrymme till våra kaniner, getter och hönor och till ved, snickarbod, växthus, hö, garage och sånt.

Mycket pengar har vi inte att lägga på detta projekt men vi inser att något måste göras för annars rasar den nog så småningom.

Hur tänker man och hur gör man? Nån som har erfarenhet?

Monika
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

manna

• -
Re:Vad göra med fallfärdig lada?
« Svar #1 skrivet: 06 mar-05 kl 09:49 »
Jag har noll erfarenhet av gigantiska lador, men spontant tycker jag att ditt förslag att återanvända materialet till en mindre, mer funktionsduglig byggnad låter som en klok idé. Bättre att göra något bra av det som är användbart än att stå och se på när allt rasar. En hög bråte bli man sällan glad över.
« Senast ändrad: 06 mar-05 kl 09:50 av manna »
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Attis

• -
« Svar #2 skrivet: 07 mar-05 kl 21:34 »
Lägg upp den här, fler som är intresserade. 8)
/Attis

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #3 skrivet: 07 mar-05 kl 21:39 »
Okey, jag ska försöka ta lite bilder i morgon (det är ljusare då  ;D)!
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.

Ebba

• Småland
« Svar #4 skrivet: 16 mar-05 kl 01:06 »
Hej,

jag är absolut ingen expert i denna fråga, men rent spontant eftersom jag sett er lada på avstånd har jag några tankar.

En uppenbar risk med att riva en stor del av ladan är att gårdsbilden blir annorlunda. Er gård kan bli mer "öppen"  eller "naken" om man ex tar bort halva ladan ut mot landsvägen. Till en början kommer det troligen att se lite stumpigt ut, men ögat vänjer sig säkert rätt snart. Kanske får ni bättre utsikt på köpet....kan hålla bättre koll på förbipassernde om sånt intresserar!!!

Hur kommer blåsten att ta sin vägar genom gården om ladan kapas, för ert hus och lada ligger ju på en höjd? Det är kanske oviktigt i sammanhanget men det kan säkert ge oväntade effekter.

Ladan är en sån viktig del av gårdsbilden, men jag kan samtidigt hålla med om att det är kostsamt och onödigt att försöka renovera på nåt som man bedömer som i princip rivningsfärdigt. På avstånd tycker jag inte att den ser SÅ dålig ut, men skenet kan ju bedra!

Men att riva alltsammans och bygga nåt annat av det virke som är OK låter onekligen lite väl arbetssamt. Är inte skiftesverksdelen av ladan i gott skick? Det brukar vara mer rejält virke. Spara den delen och fixa taket.

Är taket så dåligt att det måste läggas om helt? Duger det inte att komplettera saknade betongpannor? Måste ni kunna nyttja vinden på ladan som är lite murken?

Viktigast är nog att hindra att det tränger in mer fukt genom taket. Fukt/vatten är träets värsta fiende om det får hållas...kan bli mycket elände med det....

Spännande med bilden/bilderna som kommer.

/Ebba

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #5 skrivet: 17 mar-05 kl 17:29 »
...här kommer bild 1. Den visar sydvästsidan av ladan.
« Senast ändrad: 17 mar-05 kl 17:39 av kobbe »

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #6 skrivet: 17 mar-05 kl 17:30 »
bild2 visar ena gaveln där grundstenarna har börjat rasa. Hela övre delen av ladan lutar åt detta hållet och på andra gaveln är en vajer förankrad i berget för att hålla emot.
« Senast ändrad: 17 mar-05 kl 17:41 av kobbe »

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #7 skrivet: 17 mar-05 kl 17:32 »
bild3 visar nordostsidan. Härligt grön av alger... Man ser hur taket bågnar mellan takstolarna. Pannorna ligger direkt på läkten och innertak saknas.
« Senast ändrad: 17 mar-05 kl 17:43 av kobbe »

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #8 skrivet: 17 mar-05 kl 17:36 »
bild4 visar gaveln som är förankrad med vajer.
« Senast ändrad: 17 mar-05 kl 17:44 av kobbe »

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #9 skrivet: 17 mar-05 kl 17:47 »
bild 5 visar taket som det ser ut efter stormen Gudrun.

Attis

• -
« Svar #10 skrivet: 17 mar-05 kl 19:41 »
Antingen överdriver du en smula eller så visar bilderna inte ladans "rätta" jag.

Jag tycker den ser ut som en lada i största allmänhet, att taket sjunkit in lite hittar du på de flesta lador som har någon ålder. Takpannorna som blåst bort lägger du väl dit på en timme eller så :)
Om en grundsten flyttat sig är ju lite värre förstås.
Du kan försöka mäta på något sätt om stenen (och ladan) verkligen flyttar sig (tar några år :)). Det skulle ju kunna vara en gammal sättning, som stannat av.
/Attis

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #11 skrivet: 17 mar-05 kl 20:06 »
En helt normal lada på landet m.a.o.  :)

Lägg på pannorna och ersätt dom som saknas. Se till att vindskivor och nockbräda/tegel/plåt håller tätt, byt ut murket trä där det behövs, se över fönster och dörrar och måla ladan. Du ska se att den håller 70 år till, med kärlek och tillsyn.

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #12 skrivet: 17 mar-05 kl 20:48 »
Jag tror den är värre däran än den ser ut, tyvärr. Takpannorna har vittrat sönder och det läcker in vatten på många ställen. I stort sett hela loftgolvet är ruttet och även flera av "stolparna" invändigt som stöttar loftgolvet. Detta gör oxå att det inte är så lätt att lägga på takpannor, för det finns ingenting att gå på som håller. Och att kliva upp på taket utvändigt skulle bara en dåre göra..!

Jan M Hedlund

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 15 apr-05 kl 13:58 »
Själv skulle jag riva ner den och bygga mindre genom att återanvända det friska i den. det beror förstås på vad utrymmen ni behöver.

Mikael Perman

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 22 apr-05 kl 06:05 »

Hej.

kanske är detta en väg ut?

Fråga er själva vad ni är villiga att lägga ner i form av tid och pengar.

Fråga er själva vad ni klarar av, hur duktiga är ni på byggnadsarbete.

Fråga er själva vad ni är villiga att ta er tid att lära er.

Ta dit någon som kan bedömma det mer kunnigt än ni själva, bilder är en sak, men det är först när man verkligen ser en stolpe eller ett bjälklag som man kan bedömma HUR murket det är.

Mikael Perman.

Mikael Perman

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 26 apr-05 kl 10:47 »

Hej igen.

När jag läser igenom detta igen, så märker jag att jag inte svarat riktigt fullständigt.

Att riva ner en 360 kvm lada och bygga upp den igen, är ett helvetes stort arbete, mycket större än vad ni kan tänka er. Och lite känner jag så här, att om ni skulle kunna gå iland med detta, ja då skulle ni nog inte behöva fråga någon annan alls. Då skulle ni veta tillräckligt, för att kunna bedömma ladans skick. Och uppskatta arbetet.

Hur vet jag detta? Tja en av de mer sanslösa saker jag gjort i min ungdom (jag var i 25-årsåldern), var att köpa en nerplockat timmerhus i Skellefteå, och frakta det till en tomt utanför Vännäs, och sätta upp det där. Det var på ca 50 kvm, med sådan takhöjd att jag fick till ett vettigt loft med ståhöjd ganska brett. Och det tänker jag aldrig göra om i mitt liv igen. Jag hade ingen aning alls om hur mycket jobb det var, och vad det skulle kosta, och det kostade ca 3 gånger så mycket som jag gissade, och tog 3 gånger så lång tid.

När jag tittar på bilderna på er lada, så tycker inte heller jag att ladan verkar vara i så katastrofalt dåligt skick. Delar är säkert dåliga, javisst, men i vilken så gammal lada, finns det inte något dåligt? Men bilderna kan ju vara missvisande, förstås.

Så det allra smidigaste vore nog, om jag bara fick gissa, att reparera det som är dåligt. Det kommer nog att kosta långt mindre arbete och ansträngning. Man kan ju fälla in och byta viktiga bärande delar i själva stommen.

Men som sagt, ta någon mer kunnig dit, och låt dem se efter på plats istället.

Mikael Perman.

andersericsson

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 26 maj-05 kl 09:42 »
Någon föreslog rivning och någon påpekade då arbetsinsatsen för att riva en sådan stor lada. Jag är nödgad att hålla med den senaste författaren :-) Byt ut taket omedelbums så att torkningen kan sätta igång ordentligt. Plåt är väl enda alternativet för ett sådant stor tak. Kanske finns det begagnade plåttak att köpa? Rimligtvis kan det då finnas behov att byta ut (en himla massa) läkt också. Någon sa också att bärande element kan bytas ut eller fällas in. Det finns ju knappast brist på plats i ladan så det är nog den smartaste lösningen. Just att ladan är stagad med vajer är ju ett rätt stort aber. Kanske kan man på något sätt mäta om ladan verkligen rör på sig. En idé kan ju att flytta vajern till insidan av ladan genom att gjuta ned ett par betongblock i golvet på varsin långsida med vajrar längsmed fästa i kortsidans bjälklag. Kanske ett kul projekt. :D Om nu vajern behövs alls. :D

ason

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 03 aug-05 kl 10:26 »
Tack!
För alla svar och råd. Efter måånga funderingar så har vi beslutat oss för att behålla ladan som den är...stor alltså. Ni har så rätt att det är ett hlvtes jobb att riva halva ladan, mindre jobb att försöka underhålla det som är risigt.
Vi har byggt 2 "slädar" som vi har på takbjälkarna (hanbjälkar eller vad det nu heter) för att kunna komma åt att lägga på takpannor, har fått på de flesta takpannor förutom 3 st. som ligger i mitten av ladan, det är 10 meter till golv så nu en liten fråga:
hur gör man en enkel säkerhetsele som fungerar dels psykologiskt och fysiskt, tror nog att hanbjälkarna håller men fick höra av grannen att ingen gått på dem sen 1935...dumt att chansa när det är frit fall på 10 meter.
/lena

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #18 skrivet: 03 aug-05 kl 12:54 »
Kolla om ni inte kan använda en skylift till det. Brukar kunna kosta mindre än 500 spänn för en dag om det inte är jättelång transportsträcka och om ni tittar över gården i övrigt så hittar ni säkert flera jobb som ni kan ha glädje av en skylift till.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Skytten

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 20 sep-05 kl 22:38 »
Äldre betongpannor är inte vattentäta. Ladan kan säkert räddas om fukten stoppas.  Kanske  är pappen under redan dålig.
Det går att täta äldre betongpannor genom att doppa dem i 10%
vattenglaslösning.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser