Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Apropå uppfödarlistan  (läst 2699 gånger)

sonja på slätten

• Halland
Apropå uppfödarlistan
« skrivet: 10 feb-08 kl 22:06 »
Jag har tittat lite på uppfödarlistan här och jag häpnar.Hur kan så många av er ha så otroligt många raser och färger? Hur kan ni ha plats och tid att sköta alla dessa grupper?
Själv har jag tre raser och känner att det är en för mycket.Man måste ju ha rätt många djur i olika kombinationer för att ha tillräcklig
genetisk bredd.Jag  har ändå lyckan att kunna ägna mycket tid åt mina djur,men något annat måste man ju hinna.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
SV: Apropå uppfödarlistan
« Svar #1 skrivet: 10 feb-08 kl 23:19 »
Vi har inga liv.......
Bara höns... :-[

// Manne
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 11 feb-08 kl 07:29 »
Har man stora utrymmen så blir det lättare.
Jag har inte  stort, så visst blir det jobbigt vintertid.
Man luras lätt att ha för många individer.
Oh !!!! vad många fina raser det finns. ;D
Många har det som sitt största intresse.
För det är bara sååååååååå kul
Hedemorahöns

Grevegården

• Rätt fångad räcker dagen ända fram
    • Skåne
    • Grevegården
« Svar #3 skrivet: 11 feb-08 kl 08:07 »
jag har tänkt på en sak
ni som har många olika raser, har ni dem alltid åtskilda.
ibland skriver någon att de inte delat sina höns än och därför inte har avelsägg.
vad händer om man delar på gruppen och sedan någon månad senare ska sätta ihop dem igen,
funkar det   jag tänker vad händer tupparna emmelan.
Uppfödare av maine coon katter, pelargonsamlare, hönsälskare, fårägare, hästägare

fjäderfän

« Svar #4 skrivet: 11 feb-08 kl 08:43 »
jo det går att sätta ihopp djuren efter att man tagit dom ägg man vill ha det blir lite bråk men det får man stå ut med men  när man väl släppt ihopp sina raser så kan man ta rena ägg i två veckor sen måste man skilja på dom i 3 veckor igen för att få fram rena ägg.

har man bara gått om plats så kan man ha mycket djur det tar inte så lång tid att fixa dom.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

sonja på slätten

• Halland
« Svar #5 skrivet: 11 feb-08 kl 09:37 »
Ta rena ägg  efter att man släppt ihop grupperna???
Hur vet du att hönan inte har blivit parad av fel tupp redan första dagen?
Ju färskare sperma desto bättre effekt,eller...?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #6 skrivet: 11 feb-08 kl 09:48 »
Det funkar inte att fortsätta plocka ägg efter att grupperna har satts ihop. Gick hela förra sommaren och väntade på att min Rouenanka skulle börja värpa men det kom inga ägg. Så när jag hade tagit de Sachsenägg jag skulle släppte jag ihop de 2 raserna. Efter ca 1 vecka la då äntligen Rouenankan 2 ägg som jag kläckte och det blev en älling. Den blev jättefin men ren Rouen var den inte. Jag skulle inte våga plocka ägg och sälja dem som rena om jag hade satt ihop grupper och plockat ägg därifrån.

Höns måste gå isär i minst 3 veckor för att man ska vara säker, ankor måste gå ännu längre upp till en månad. Gäss också skulle jag tro. skulle en höna smita ut till en annan tupp får man nog kallt räkna med att fel tupp hinner dit även om det bara är en kort stund. Gräset är ju som sagt grönare på andra sidan  ;)

Sen är det ju ganska svårt att veta vilken höna som lagt vilket ägg också om man har hönor som lägger liknande ägg.
« Senast ändrad: 11 feb-08 kl 11:15 av Nettis »

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #7 skrivet: 11 feb-08 kl 11:43 »
Citera
när man väl släppt ihopp sina raser så kan man ta rena ägg i två veckor
Det stämmer inte.
Gotlandskaniner, genbank.

fjäderfän

« Svar #8 skrivet: 11 feb-08 kl 11:47 »
det evad jag har hört och att det ska funka

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #9 skrivet: 11 feb-08 kl 12:12 »
Om du släpper ihop dina höns och en "annan" tupp parar sig med hönan du ska ta avelsägg ifrån hur vet du då vilken tupps spermier som har befruktat ägget?  ???
Hoppas att du inte säljer avelsägg som "renrasiga" efter att du släppt ihop djuren.
Det är inte kul att upptäcka att de "renrasiga" avelsägg man köpt inte alls var renrasiga när man står där med ett gäng korsningskycklingar.  :o  >:(
Gotlandskaniner, genbank.

anders 67

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 11 feb-08 kl 12:29 »
Det tar 36 timmar för ett ägg att bli befruktat och värpt,så länge kan du plocka renrasiga ägg.
Höns kan döremot värpa befruktade ägg i 14 dagar sen tuppen försvann,men det är en annan sak
Kalkoner kan lägga befruktade ägg i 7 veckor efter parning.
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

fjäderfän

« Svar #11 skrivet: 11 feb-08 kl 13:16 »
Det tar 36 timmar för ett ägg att bli befruktat och värpt,så länge kan du plocka renrasiga ägg.
Höns kan döremot värpa befruktade ägg i 14 dagar sen tuppen försvann,men det är en annan sak
Kalkoner kan lägga befruktade ägg i 7 veckor efter parning.

då va det väl så hon menade som du skrev nu men jag fatta fel.

Anna

• -
« Svar #12 skrivet: 11 feb-08 kl 13:22 »
Har man väldigt många raser så har man säkert istället små grupper av varje ras/färg. Jag vet uppfödare som bara har par, alltså en tupp till en höna som går för sej själva. På så sätt har man full koll på vilka som är föräldrar till vilka kycklingar och de tar inte så stor plats, alltså kan man ha fler grupper. Men jag personligen föredrar något större grupper. Höns är ju flockdjur så en tupp till helst tre hönor vill jag ha över vintern. På sommaren kan man ju alltid ha fler.
Jag brukar dela upp mina höns i grupper i jan-feb nå'n gång. Sedan får de gå så tills de flyttar ut. Det brukar inte vara några stora problem att flytta ihop dem ute. Där har det ju dessutom hela vår gård att röra sej på så då har alla utrymme att komma undan om det skulle behövas.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

sonja på slätten

• Halland
« Svar #13 skrivet: 12 feb-08 kl 09:17 »
Men om man har par eller små grupper blir ju snabbt alla jättenära släkt,så man blir beroende av att det finns andra som har bra material.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #14 skrivet: 12 feb-08 kl 09:47 »
Jag tror att många som avlar för att ställa ut sina djur kör mer eller mindre med linjeavel i mindre gupper om ca 1 tupp och 2-3 hönor. Sen försöker man ha flera såna grupper från lite olika linjer. Nån gång sen ibland så för man in ett nytt djur från nån av de andra grupperna.

För lika väl som man kopierar "dåliga" anlag vid linjeavel så kopierar man ju även de "bra" så att säga. Fjäderfä är ju inte så känsliga för inavel som många tror men det gäller ju att man vet vad man håller på med. Men de bästa avelsdjuren och utställningsdjuren kommer ju oftast fram i en grupp med närbesläktade djur, även om man kan få fram bra djur från helt obesläktade djur också. Men %-en ökar ju om djuren är släkt med varann för då har de ju en mer lik genuppsättning. Alla våra raser kommer ju från i början från starkt inavlade djur för att få fram de rätta egenskaperna.

Tindranu

• Småland
« Svar #15 skrivet: 12 feb-08 kl 11:33 »
Här har vi för första gången delat av i färggrupper.
Vi har bara dvärgkockin, men gjorde EN stor hönsgård till fyra små. Allt underlättas av att det från början varit tre olika bås vilket gör att vi har tre dörrar in.
Funkar ganska bra. Det har varit få missöden, en tupp som inte vill sova i sitt nya bås, han vill sova i taket på gallret typ.
Menmen...han får väl göra det då! Vi har dock fixat så han inte kan trilla in till nån annan fler gånger.
Hur det blir när vi sen släpper ihop alla igen vet vi inte riktigt, men vi hoppas att det ska kunna göras när det går att öppna ut, då har de ju verkligen stort utrymme både inne och ute.

Har varit i "färgrent" i ca 2 veckor nu...så snart har vi färgrent...!!
Mvh Tindranu
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

sonja på slätten

• Halland
« Svar #16 skrivet: 12 feb-08 kl 16:31 »
Just precis.Linjeavel varvat med utavel är vad jag tillämpar.Och det gäller att behålla alla sina linjer.
Så jag har c:a 4 grupper som jag tar avelsägg  på,vars ägg ska märkas men datum och härstamning,och en ellet två grupper som jag int
inte avlar på i i år. Av varje ras.  Jag avlar i år på två raser,det räcker för mig.Hur klarar man detta med tio ???

Jag antar att det är ssom Manne skrev...

Dela detta:

* Inloggade just nu

435 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser