Det tog mig en stund att förstå att min tacka inte var kal på gumpen p g a ålder - utan att det var just pälslus! Bilderna som Lena A lagt ut på sin Wilma kunde varit tagna på min Tant Alma!
Jag uppmärksammade problemet efter att ha läst inläggen här. Tant Alma hade bara en liten, kal fläck då. Nu är fläcken ännu större och jag ser också att tre av de andra tackorna har tunnare och tovigare ull. Det är liksom kalt och runt kanterna ser det ut som en tunn, brunaktig hinna.
I förra veckan behandlade jag så alla tackorna med Flytix. Tycker nog att fläckarna blir större, speciellt på Tant Alma och hennes dotter Majken. Det kan ju också bero på att medlet kliar och bränner?!

De stryker sig mot allt de kommer åt och ser ut som om det kliar vansinnigt!!
Är det någon som vet hur lång tid det tar efter man behandlat innan man kan se att det stannat av?
Jag kollade innehållet på både Flytix och Flusa - såg ingen skillnad - men det kanske det är?
(Använder Flytix p g a de eländiga knotten på sommaren - men undrar egentligen om det gör så mycket nytta? Tycker mest synd om fåren som nästan skogstokigt gnider sig mot allt!

)
Finns det andra medel (både mot lus och knott) som inte kliar så på djuren?
...och var kommer denna eländiga ohyra (pälslusen) ifrån? Varför? Någon som vet?
Mamma Bä på Hjärtebo