Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Coccidios smittsamt?  (läst 2874 gånger)

Stora bocken Bruse

Coccidios smittsamt?
« skrivet: 22 jan-08 kl 16:23 »
Har precis köpt några höns och förgående ägare misstänkte Coccidios på en höna.. Har fått vet att skriva ut esbetre åt mig får hämta imorrn vid lunch..
Vet berättade att jag skulle mocka ur hönshuset efter behandlingen så ja får bort bakterierna.. borde gå ganska lätt då jag köpte som igår å dom inte hunnit skita så mycke..

Nu till själva frågan.. Smittar det vidare till andra djur? Vet inte vad det är mer än att det är en bakterie.. Har får, getter och hästar å funderar om de kan bli så dom också insjuknar eller om detta är en "hönssjukdom" som bara hönsen kan få?

Tacksam för svar..  :-\

Odin

Re:Coccidios smittsamt?
« Svar #1 skrivet: 22 jan-08 kl 16:36 »
Koksidiose er veldig smittsomt. Selgeren burde ikke solgt dyr om han mistenkte at h*n hadde koksidiose.
http://sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Fjaderfa/Parasiter/Koccidier/

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #2 skrivet: 22 jan-08 kl 16:37 »
Gotlandskaniner, genbank.

Stora bocken Bruse

« Svar #3 skrivet: 22 jan-08 kl 17:01 »
Nu har jag läst och om det är det dom har känner jag att jag gjorde bort mig lite som tog hem dom.. Grannen har höns och det sista jag vill är att hennes höns blir sjuka..

Rent praktiskt.. Hur ser jag till att det inte händer? Hur länge har jag "smittad" gård? Följer det med i kläder och skor om jag går och hälsar på henne (inte ut i hönshuset givetvis).. "Ramlar" det av såna bakterier från mig ute och så ligger dom där å ruvar tills det springer förbi en höna? Vad gör jag med min gödsel som jag skottar ur? Bränna?

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #4 skrivet: 22 jan-08 kl 17:08 »
Citera
Följer det med i kläder och skor om jag går och hälsar på henne (inte ut i hönshuset givetvis).. "Ramlar" det av såna bakterier från mig ute och så ligger dom där å ruvar tills det springer förbi en höna?

I texten jag länkade till står det ju så här:

Citera
Smittspridning
Nykläckta kycklingar är fria från koccidier. De smittas när de kommer i kontakt med oocystor på golv, inredning eller utrustning. Människor drar lätt in smittan under skorna. Det finns ofta bara några olika koccidiearter på en gård och dessa blir hönsen så småningom immuna mot.

När nya arter introduceras i miljön kan hönsen emellertid insjukna. Detta kan även ske hos vuxna höns, men det är relativt ovanligt. I hobbybesättningar kan inköpta, fullt friska, höns bära på för besättningen nya koccidiearter som smittar de andra hönsen. De nya hönsen kan även smittas av arter som redan finns på gården.

« Senast ändrad: 22 jan-08 kl 17:08 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

Stora bocken Bruse

« Svar #5 skrivet: 22 jan-08 kl 17:21 »
ja jo det är sant.. Hon har inga kycklingar utan bara höns som är över ett år gamla..
Om jag tolkat det rätt är det inte så allvarligt för dom om hennes äldre höns skulle komma i kontakt med dom koccidierna som jag ev har vid mig?? Det skulle mer el mindre göra dom immuna mot dom.. Eller?

klassas dom som friska höns när behandlingen är över?

kan jag kasta ut mocket på dyng högen och sprida med den sen eller är det otroligt dumt av mig?  :-\

Stora bocken Bruse

« Svar #6 skrivet: 22 jan-08 kl 17:23 »
Ska iaf åka å köpa fil till min lilla pulla nu få se om det kan hjälpa henne nå..
Har sett att det stått om det här.. Värt ett försök..

CatrinPlommon

• singdudeldej!
    • Uppland
    • www.catrinplommon.blogspot.com
« Svar #7 skrivet: 22 jan-08 kl 23:01 »
Har precis behandlat mina 7 kycklingar med Esbetre och A-fil nu i helgen och jag inbillar mig att dom är piggare redan  :D Vet inte riktigt om det går så fort....men bättre mår dom iallafall!
Och glad är jag, hoppas att det går vägen för dig också, lycka till! //simsalabim
4-barns mamma som älskar djur och livet på landet. Ägare till 3hundar, 3 katter, 2 kaniner,4 tuppar, 11 hönor, 3 leopardgeckos, akvariefiskar, vandrande pinnar och fodersyrsor...

Stora bocken Bruse

« Svar #8 skrivet: 23 jan-08 kl 11:41 »
När jag gick ut igår eftermiddag var jag absolut helt säker på att hon skulle dö för mig, hon har legat på samma ställe sen dom kom.. Tänkte att hon överlever inte natten..
Men jag testade att spruta i lite fil i munnen på henne å hon svalde.. Tog lite vatten å hon svalde det med.. Sen slöt hon ögonen å såg ut å vilja dö..

Eftersom dom nyss flyttat hit känns det dumt å springa å störa hela tiden så när jag var klar med dom andra djuren tänkte jag smyga lite på dom i fönstret..
Å ser lilla Märta vingla fram till fil skålen å tar en liten mun å sen går hon till vattnet å börjar dricka.. Å va glad jag blev.. Hon lever men de finns ingen gnista i henne riktig. ska precis åka in å hämta esbetre åt henne å hoppas verkligen hon klarar sig när hon fått det..

Har även fått reda på att min hysteri över smittan är överdriven så nu känns det lite lugnare.. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 2 användare
javill, Emil Söderberg

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser