Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hängig och uppruggad höna.  (läst 2634 gånger)

netagreta

• Dalarna
    • Hedemorahönsen i Kullsberg
hängig och uppruggad höna.
« skrivet: 21 jan-08 kl 14:44 »
Hej!
Jag har en hängig och uppruggad höna.
Hon äter och går lite knackigt. Hon kommer inte upp på sittpinnarna. Kloaken är full av bajs.
Det har varit så några dagar men såg lite tendenser av hängighet för flera veckor sen.

Så idag ringde jag till veterinären och berättade.
Han svarade: VAD hade du sa du!?!
EN SJUK HÖNA! -Sa jag för andra gången.

Nä men man kan väl inte behandla en enstaka höna!
Möjligtvis en hel besättning.
Medicin köper man kilovis så det är bara yxan som gäller!

Ändå sa jag att man kanske kunde förmoda en ÄGGLEDARINFLAMMATION?!

Hur gör ni?!!?
Köper medicin på svarta marknaden... ???
Eller ska jag ringa annan veterinär i grannkommunen.. ???
Jag antar att jag får ta bort henne men vill fråga er åxå och inte ge upp på en gång.

Mvh/netagreta
Bor i en by med sambo och dotter född -03. Är intresserad av Svenska lantraser, natur och trädgård. Har haft Hedemorahöns sedan -95 med några års uppehåll pga flytt, och genbank sedan -05. På gården har vi en damm med Koikarpar och Guldfiskar. Dottern har en liten hamster och en kanin.

Mossie

• Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
Re:Min höna är sjuk!
« Svar #1 skrivet: 21 jan-08 kl 15:31 »
Ja, så där svarar många veterinärer >:( Vet inte var du bor men bor du i Sthlmstrakten så ring Roslagstulls veterinärmottagning. Där bryr dom sig och kan höns. Vi har varit där med två hönor( tyvärr så klarade sig dom inte) och maken till härligt mottagande får man leta efter. Troligtvis så hade hönorna antingen "äggstopp" eller äggledarinflamation, dom fick antibiotika men gick inte att rädda. En av dom hade samma symtom som din.Lycka till!
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 21 jan-08 kl 15:47 »
En så sjuk höna som du beskriver skulle jag ta bort, mest för hennes egen skull.
Men också för att minimera risken att smitta de andra med något otrevligt.

(Man kan tycka att veterinärerna beter sig underligt men de följer bara den rekomendation dom fått under sin utbildning.
Fjäderfä brukar vara så illa åtgångna "när man kan se att de är sjuka" att det redan då är försent att sätta in någon meningsfull behandling,)

/Grimla
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

amarantus

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 21 jan-08 kl 16:05 »
Med de symptomen (värpnöd) så är det absolut så att hönan visar sig sjuk när det har gått för långt och en avlivning är inte att tveka på anser jag.
Jag avlivade en höna förra veckan som såg lite hängig ut och när jag såg träcket runt kloaken så fanns inget mer att göra och även om det skulle läka ut med medicin så kommer det lätt tillbaka tyvärr :-\

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #4 skrivet: 21 jan-08 kl 20:49 »
Jag ser att du bor i STHLM.
Hör med djursjukhuset i Roslagtull.
Jag har för mig att dom är experter på fåglar.
Tror att det var dom som behandlade en sjuk tupp i TV serien "veterinärerna"

Tyvärr tror jag inte att utsikterna är så bra för din höna, men det skadar ju inte att höra med dom.
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

netagreta

• Dalarna
    • Hedemorahönsen i Kullsberg
« Svar #5 skrivet: 22 jan-08 kl 20:40 »
Tack för era svar.

Jag orkade inte se henne lida mer...
Hon satt bara på golvet nedanför dom andra på kvällen.
Hon har varit lite risig tidigare åxå om jag tänker efter, även återkommande benkvalster.
Så därför tog jag mod till mig och avlivade henne sent igår kväll (första gången för mig).

Man har ju ett ansvar känner jag..."Egentligen" så skulle jag inte ha vågat men men... :'(
Det kändes bättre efteråt än vad man skulle kunna tro.

Må du vara lycklig uppe i hönshimlen lilla du.
Vi ses någon gång...?!

/netagreta
Bor i en by med sambo och dotter född -03. Är intresserad av Svenska lantraser, natur och trädgård. Har haft Hedemorahöns sedan -95 med några års uppehåll pga flytt, och genbank sedan -05. På gården har vi en damm med Koikarpar och Guldfiskar. Dottern har en liten hamster och en kanin.

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #6 skrivet: 22 jan-08 kl 20:48 »
Vad duktig du var som tog det beslutet och dessutom gjorde det själv.
Det är alltid svårt att ta bort ett djur.
Du ska känna dig stolt över att du att du är en ansvarsfull djurägare. ;)

*kramar om*

Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Margit

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 22 jan-08 kl 20:48 »
Mycket starkt och ansvarsfullt gjort!! All heder åt dig, nu slipper hon lida mer och kan njuta för evigt det gröna gräset och sandbada under solen på en härlig plats någonstans  :-*

Styrkekram till dig

Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 2 användare
M Sadeghi, rehn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser