Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  halm som isolering???  (läst 18724 gånger)

Filip Skräplund

SV: halm som isolering???
« Svar #20 skrivet: 07 feb-08 kl 19:21 »
Ett problem med all lös isolering är att råttor och möss gillar att bo där.
Det gäller alltså att försvåra tillträdet.
Jag tror lerhusbyggen ger för mjuka väggar, en lätt match för gnagarna.
Cementbruk borde vara knepigare att ta sig igenom.
Ok, ett avsteg från naturenligheten, men längre hållbarhet kanske kompenserar en del?
Såg ett tv-program för några dagar sen på Kunskapskanalen - Build green, film från Kanada,
där fanns det med ett sånt halmisolerat hus med cementputs.
Programmet går förresten i repris imorgon fredag 8/2 kl 23.00
Tema: Ekologiskt byggande börjar kl 22.00 i samma kanal.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

ersam

• -
« Svar #21 skrivet: 07 feb-08 kl 21:55 »
Har nån hört talas om katter?  ??? ??? ???
Störst problemet hemma var fladdermöss bakom panelen. Mössen förvann av någon anledning...

Tror det är skit samma vilken isolering man kör. Finns det möjlighet att komma in så tar dom små gynnarna sig in där...

ES

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Re:halm som isolering???
« Svar #22 skrivet: 07 feb-08 kl 22:57 »
Något från ämnet, men nog borde bladvass kunna utnyttjas bättre som både isolering och taktäckning.
Det är en god gärning att ta tillvara vassen istället för att den bryts ner och förbrukar syre i igenväxande insjöar.
Dessutom saknar den alternativ användning.
Helt gratis i de flesta fall förutom arbetsinsatsen (man får förstås inte ta utan lov).
Vass är också smidigt att arbeta med i buntar, som man knyter direkt när man skördar den, vintertid på isen.
På tak håller vasstak bortåt 50 år, bara nocken måste sättas om med råghalm ~vart 5:e år.
Vass är nte lika lättantändligt som halm, men skillnaden är inte så stor.
Själva vasstrået innehåller slutna luft(?)fyllda celler, lite som frigolit > bra isolering,
halmen är bara ett ihåligt rör där luften är rörligare > sämre isolering.
Pga sin växtplats i vatten är vassen mer anpassad för fuktig omgivning (som tak) än halm.

Halmen behövs ofta som foder, strömedel, hackad och nerplöjd för mullbildning och i vissa fall för uppvärmning.
Halm kräver en massa maskiner och bränsle från sädeskorn till färdigt strå i balar.

PS Intressant byggnadsbestånd du har där Ulric, på de flesta gårdar har man antingen rivit eller sönderrenoverat såna äldre uthus. DS

Bladvassen är inte så bra som halm...     Halmens isolerande effekt beror till största delen att den är ihålig och luften som finns inne i håligheterna isolerar...   
Men jag skall inte såga din tanke helt då vassen  borde kunnas bli pressad till balar och då man i de flesta fall ska putseaväggarna så kan det fungera... 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

• -
« Svar #23 skrivet: 07 feb-08 kl 23:01 »
Har du billigt bränsle kanske det har mindre betydelse vilken isolering som finns i taket, men annars tror jag det på sikt är värt en extra kostnad för att isolera med exempelvis ecofiber istället för halm, det är betydligt effektivare och lättare.

Jo tanken finns där....   
Om man använder "billigt" bränsle så kommer ju kostaden för var grad att stiga i samma takt som värmen försvinner ut genom taket...   
Eldar du egenhuggen ved så kanske du måsste jobba dubbelt så mycket för att värma samma yta som grannen med bra takisolering
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

• -
« Svar #24 skrivet: 07 feb-08 kl 23:05 »
Visst möss och råttor trivs i halmen...   
Men den är pressad hyffsat hårt  så tar det längre tid för dessa varelser av detta slag äta upp huset..
Dessutom så har man ju på puts.. vilket ger ett visst skydd...
Men inte nödvändigtvis.

Filip Skräplund

« Svar #25 skrivet: 07 feb-08 kl 23:41 »
Jag hade inte tänkt mej att vassen skulle pressas, då blir det ju bara småspint av alltihop, och vasstråets struktur med lufttäta celler blir förstörd.
Man får såklart använda annan byggmetod än vid halmbalsisolering.
Enklast är kanske att fylla väggfack uppifrån med liggande vass, man bygger på väggen en bit och fyller upp till kanten, osv.
Alternativt kan man använda stående vasskärvar, placerade tätt ihop.
Tack vare det låga priset (bara arbetskostnad) så kan man ta till vassisoleringen ordentligt, kanske uppåt 1 meter i väggarna och ännu mer i taket.
Har man dessutom vassyttertak så blir det ännu varmare på vinden.
Jag skulle inte trivas i ett hus med gnagare i väggarna, i så fall vore det nog bäst om dom förstörde huset så snabbt som möjligt.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Pastorn

• -
« Svar #26 skrivet: 10 feb-08 kl 01:06 »
Har nån hört talas om katter?  ??? ??? ???

jotack, vi har sex stycken, duktiga musfångare dessutom, men vad hjälper det? huset är fullt av möss ändå, inne i väggarna, under golvet och i taken. undrar bara var de får sin mat ifrån ???

ersam

• -
« Svar #27 skrivet: 13 feb-08 kl 19:32 »
jotack, vi har sex stycken, duktiga musfångare dessutom, men vad hjälper det? huset är fullt av möss ändå, inne i väggarna, under golvet och i taken. undrar bara var de får sin mat ifrån ???

Du får låta bli att skämma bort dom! Eller som borgarna säger "hungriga arbetare arbetar bäst"...

Bor du i halmhus?

ES

vGg

« Svar #28 skrivet: 18 mar-08 kl 07:58 »
hej,

så börjar då första testprojektet (måste ju träna innan vi ger oss på jättevinden) - mindre träbyggnad... försöker hitta något lämpligt material till skydd mot drag (alltså mellan ytterpanel och halmen), men det enda byggvaruhusen kan erbjuda är visst någon slags inpregnerad "papp" :( Vill ju ha en som bara är gjord av papp helt enkelt - skulle vanlig täck/golvpapp kunna fungera, tro (ni vet sån som man använder när man målar om om man är en sån som spiller och stänker mycket  :) Vad är det för skillnad på sådan och så kallad förhydringspapp? Suger golvpappen åt sig mer fukt (alltså olämplig), för inte släpper den igenom mer drag, inte...?

sugen på att komma igång!

vGg

« Svar #29 skrivet: 23 mar-08 kl 07:27 »
ingen som vet...?  :'(

ersam

• -
« Svar #30 skrivet: 24 mar-08 kl 11:05 »
Be om provbitar. Sätt en hårtork emot och kolla hur bra den håller emot vinddraget.  :)

Ska du vara rättrogen så använd lera och gegga in som tätning. Förhydningspapp sägs ju andas så den torde ju kunna användas utan att det sabbar fuktvandring i väggen. Lite drag har väl ingen dött av...

ES

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #31 skrivet: 12 aug-08 kl 16:21 »
Jag skull nog hellre valt lecakulor, mindre risk för överraskningar.

Oj

Leca + kapillärbrytande? Jag vet ingen som provat enbart lecakulor under halmbalsgolv - vet ni? Då ska man nog bo väldigt torrt.

Ett problem med all lös isolering är att råttor och möss gillar att bo där.
Det gäller alltså att försvåra tillträdet.
Jag tror lerhusbyggen ger för mjuka väggar, en lätt match för gnagarna.

Enligt den norska arkitekten som ansvarat för de norska halmhusen så finns det i praktiken inget större problem med gnagare än i vanliga trähus. Vet inte om han menade nybyggda trähus eller gamla förfallna men troligen menade han "inget större problem över huvud taget" i det sammanhang han sade det.
« Senast ändrad: 12 aug-08 kl 16:26 av Chaan »

Filip Skräplund

« Svar #32 skrivet: 12 aug-08 kl 16:41 »
Oj

Leca + kapillärbrytande? Jag vet ingen som provat enbart lecakulor under halmbalsgolv - vet ni? Då ska man nog bo väldigt torrt.

Enligt den norska arkitekten som ansvarat för de norska halmhusen så finns det i praktiken inget större problem med gnagare än i vanliga trähus. Vet inte om han menade nybyggda trähus eller gamla förfallna men troligen menade han "inget större problem över huvud taget" i det sammanhang han sade det.

Jag menade förstås leca ingjuten i vattentät betong (läs ursprungsinlägget på sidan 1 för att förstå meningen).
Det var väl inte heller tänkt att halmbalarna skulle ligga direkt på jorden?

Jag har ingen praktisk erfarenhet av halmhus men en del av halm och gnagare.
Erinrar mej en dansk sida om halmhusbygge, där föreslogs krossat glas i väggunderlaget (vad det nu var) för att stoppa gnagare.
« Senast ändrad: 12 aug-08 kl 16:44 av Filip Skräplund »

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #33 skrivet: 13 aug-08 kl 04:50 »
Jag menade förstås leca ingjuten i vattentät betong (läs ursprungsinlägget på sidan 1 för att förstå meningen).

Sorry det var ganska förståeligt när jag läste om det. Anledningen att jag direkt associerade lecakulor som grund var att jag själv varit med och byggt liknande halmbalshuslösning i Danmark men då med blåmusselskal - man brukar göra så där.

Det var väl inte heller tänkt att halmbalarna skulle ligga direkt på jorden?

Nej var kom den idén ifrån?

Jag har ingen praktisk erfarenhet av halmhus men en del av halm och gnagare.
Erinrar mej en dansk sida om halmhusbygge, där föreslogs krossat glas i väggunderlaget (vad det nu var) för att stoppa gnagare.

Fast som sagt i just Danmark där de har blåmusselskal GRATIS - tror man inte att de stoppar gnagarna i sig med sina kanter så kan man väl som dansk slänga på krossade blåmusselskal? "Väggunderlaget" betyder förmodligen när de byggt en ränna av dubbla rader av betongstenar som isolerades med blåmusselskal i de fall jag sett.

Har själv tänkt på att man kan köra den danska varianten av grund under ett halmbalslager med glas- eller mycket hellre porslinskross eller någon annan vattentät kross om man råkar ha det billigt (=transportkostnad eventuellt) - danskarna kör ju med 30-50cm blåmusselskal ungefär och sedan direkt lergolvet på det eftersom de har ett varmare klimat - har själv varit med och gjort ett sådant lergolv - väldigt kul faktiskt. Annars tror jag mest på tvättad singel som kapillärbrytande om man vill bygga utan eller med så lite betong som möjligt.

Jag förstår din tanke om halm+gnagare men de tar sig inte in i halmbalarna (enligt dem som byggt en del)eftersom man ändå ska använda absolut hårdaste sorten, däremot skulle jag ta en funderare innan jag byggde med LERHALM - har själv varit med och reparerat svenska ganska nylagda lergolv (utan linolja) som blivit uppätna av råttor. Isolerar man med lerhalm ska man nog ha en extremt hård pressning den nedersta metern.

Som jag minns filmen var den norska arkitekten enbart halmBALSbyggare.
« Senast ändrad: 13 aug-08 kl 05:06 av Chaan »

stedevil

« Svar #34 skrivet: 08 aug-09 kl 21:28 »

Man väljer ju naturligtvis kapilärbrytande lecakulor (Leka K) om man funderar på en sådan lösning...

Yrmff

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 25 aug-09 kl 11:06 »
Att pressade halmbalar blir kanonbra hus det vet vi ju eller hur?  men!

Jag "snöade" på lös (liggande)halm som isolering ett tag (i regelverksstomme).

det jag kom fram till var att halmrören i sig är bra å att det är de öppna ändarna som är problemet. (ganska självklart ju).. men vass har ju mellanväggar hmm..

Följande då..

klippt halm ändförseglas.  med vad?  lera,gips,limåspånblandning... blir det då en markant förbättring erlle når man ung samma resultat som  med noggrann in och utvändig vindpappning?

kutterspån vs halm(lös) i isolervärde? så att man vet om det är lönt överhuvudtaget i väggar tunnare än 200mm?

mvh Heikki

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #36 skrivet: 25 aug-09 kl 11:24 »
Det är bara att ta i ordentligt med isoleringstjockleken, så slipper man finlira.
Halm är inte så himla dyrt, om man har lite känningar och hämtar direkt från åkern.
Ytterväggar tunnare än 200 mm, får man ens bygga nytt med så lite isolering idag?
Det räcker väl inte ens om det är mineralull eller cellplast, och naturmaterial brukar krävare tjockare lager än dessa.

Yrmff

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 25 aug-09 kl 12:54 »

Får å får, bör å bör , gör å gör  :-[ :-X

jag bor i vad som betecknas som fritidshus (torp) och enligt vad jag har förstått så blir allt så mycket lättera då med olika krav på standard..å friheten..

Bygger man helt nytt så förstår jag att man kan få problem..

mvh Heikki

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #38 skrivet: 25 aug-09 kl 13:07 »
Jag skulle då inte isolera ett torp med halm, tänkbart på vinden men det är för brandfarligt.
Det finns t ex isolerskivor av hampa, råttsäkra också.
Kostar en del, men tiden att tillverka isolering av ändtätade, klippta halmstrån kan då bytas ut mot mer produktivt jobb.  ;)

Yrmff

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 25 aug-09 kl 13:54 »
Jag skulle då inte isolera ett torp med halm, tänkbart på vinden men det är för brandfarligt.
Det finns t ex isolerskivor av hampa, råttsäkra också.
Kostar en del, men tiden att tillverka isolering av ändtätade, klippta halmstrån kan då bytas ut mot mer produktivt jobb.  ;)

Jupps konstaterade jag med så därför blev det kutterspån istället  ;D  men iden som sådan dyker upp ibland vettu ,när man läser trådar som "gränsar".

halmen får jag och i den nyfiknes  "villgöraalltsjälvkunskapstörstandes" namn (tid har jag gott om åxå) så hadde de vatt sköj..

å lerklinar man väggen så blir den ju brandsäker åxå..

mvh Heikki

Dela detta:

* Inloggade just nu

500 gäster, 3 användare
simon.arvestrand, beekeepern, Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser