Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Parasiter? på slakttupp  (läst 1826 gånger)

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
Parasiter? på slakttupp
« skrivet: 16 jan-08 kl 23:03 »
Hej allihopa!

Jag just dessa dagar slaktat mina första tuppar.. en konstig känsla men bra smak ;-)

Sista tuppen jag slaktade ikväll hade några ljusa avlånga parasiter, förmodligen runt kloaken. Mhmm.. har ju läst att höns kan ha parasiter men nu kryper de på slaktkroppen = Maten och det kliar på mitt huvudet om jag bara tänker på det.

Frågan:
Hur blir jag av med sådant kryp, både i hönshus, på djuren (de andra tupparna hade inget sådant.. är det möjligt?) och.. nu på maten?

Frustrerad,

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Margit

• Gäst
Re:Parasiter på slakttupp
« Svar #1 skrivet: 16 jan-08 kl 23:48 »
Förmodligen hönslus...blä  :P jag hittade sådana ljusbruna avlånga c:a 1,5 mm långa parasiter på min ruvhöna...jag hittade heller inte några löss på de andra hönorna men behandlade dem ändå.

Droppa Frontline (för katt) i nacke och ovanför gumpen på de levande hönorna och alla eventuella löss dör inom några timmar.

Lössen lever endast på värddjuret.
Om du ska plocka tuppen så antar jag att du doppar den i hett vatten, då om inte förr så dör lössen...men visst är det äckligt  *ryser*

Lycka till!

P.S Frontline är dyrt men otroligt enkelt och effektivt, det kanske finns något billigare medel?

sallyomolly

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 jan-08 kl 23:57 »
Frontline är nog ganska starkt, skulle inte vilja äta de äggen efter de hönorna.

Kolla på högberga de hade nåt spray man kunde beställa.

http://u3060.shellkonto.se/ny/produkt.php?ID=21&under=92

Januschka

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 17 jan-08 kl 00:02 »
Margit,

vad underbart! Alltid bra att veta vad som händer!

ok.. så jag blir kvitt lössen med medikament.. finns det skydd mot nya angrepp? Varifrån kommer lössen resp. varför trivs de?

Plockning:
Utan vatten, brar plockade direkt efter avlivning.. sedan såg jag :-( .. Skölde med kallt vatten med de kröp kvar  brrrrrrrrrrrrrrrr

Januschka

Margit

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 jan-08 kl 00:35 »
Margit,

vad underbart! Alltid bra att veta vad som händer!

ok.. så jag blir kvitt lössen med medikament.. finns det skydd mot nya angrepp? Varifrån kommer lössen resp. varför trivs de?

Plockning:
Utan vatten, brar plockade direkt efter avlivning.. sedan såg jag :-( .. Skölde med kallt vatten med de kröp kvar  brrrrrrrrrrrrrrrr

Januschka

Om jag har förstått det hela rätt så är hönor duktiga på att hålla efter ohyra (löss) själva, de putsar sig och sandbadar och håller på det viset nere antalet lus under en period...blir de sjuka/svaga eller som i mitt fall lägger sig och ruvar så får lössen en chans att avancera i antal...burr.

Lössen kan ha kommit med något nyinköpt djur? Hur länge har du haft dina höns? de kan ju ha haft lusen från början utan att du märkt något.
Det som ändå är skönt att veta är att lusen inte klarar sig utanför värddjuret och att de inte vill bo på människor  ;D

Som SallyoMolly skriver så ska man nog ha en viss karenstid på äggen, men det vet jag inget om.

Jag hade antingen flått tuppen eller doppat kroppen snabbt i hett vatten...för säkerhets skull.

Lycka till!

Januschka

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 17 jan-08 kl 14:50 »
Hej igen Margit.

Hönorna föredrar i stort sett samma två reden så nog finns det chans för lus där med. Men som sagt, denna tupp var den enda slakttuppen som hade parasiter (så mycket jag såg).

Jag har haft grannens höns här för ett tag sedan, kanske hde de något med sig.. i så fall är det nog smart att meddelar de... själv har jag fått mina höns under sommaren efter hönshuset blev klart. Ljus och luftig och kalkat.
De slaktade tupparna är mina första egna (ur kycklingar), som sagt.

Ska testa vid nästa tillfälle hur det går med doppningen.. låter som ganska mycket kladd på golvet ;-)

Tack för hjälpen, även till sallyomolly!

Januschka

johe71

« Svar #6 skrivet: 17 jan-08 kl 15:02 »
Som SallyoMolly skriver så ska man nog ha en viss karenstid på äggen, men det vet jag inget om.

eftersom det inte är godkänt för användning på livsmedlesproducerance djur så finns inga officiella siffror om hur karenstid man ska ha....

jag har hittat ett inlägg på Kackeltorget där någon skriver "3 veckor enligt tillverkaren...." om karenstiden på frontline, dock ingen mer referens till vart de hittat den informationen

I FASS.se för djurläkemedel finns följande text i avdelningen om karenstider ”För preparat, som inte har en fastställd karenstid för djurslaget eller behandlingssättet i fråga, tillämpas en karenstid på 28 dygn vid slakt och 7 dygn vid tillvaratagande av mjölk och ägg för livsmedelsändamål.”

så det kanske är en bra riktlinje...

Dela detta:

* Inloggade just nu

508 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser