Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa äggkläckare?!  (läst 6219 gånger)

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
Köpa äggkläckare?!
« skrivet: 10 jan-08 kl 21:11 »
Jag funderar på att köpa mig en äggkläckare. Har kollat på Högbergas billigast(ca1600) eftersom det handlar om kläckning i liten skala.
Är det någon här som har erfarenhet av dennna?
Bra? Dålig? OK?
Har haft hönor i massa år, men bara ruvat fram med höna!
Någon om kanske vet en ännu bättre kläckare?

Bor på min lilla gård med min stora familj!

PerJons Hönsgård

• Hälsingland
    • PerJons Hönsgård
Re:Köpa äggkläckare?!
« Svar #1 skrivet: 12 jan-08 kl 10:04 »
Det är en jättebra kläckare. Lätt att sköta och att hålla ren. Jag rekommenderar att ni kompletterar med en vändarmotor, så sköts vändningen av äggen automatiskt.
Dvärg Wyandotter i Gul svartcolumbia, Silver svartrandigt, Guld svartrandigt. Mignoner i viltfärgat. Smaragd ankor. Svensk Gul Anka.
www.perjons.com

Lycka

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 12 jan-08 kl 11:28 »
Köp INTE en för liten äggkläckare minst för 54 ägg.
Det tror jag att de flesta håller med om.
Helautomatiskt är bekvämt.
Jag har en för 20 ägg men tänker köpa eller bygga en större.
Det är bättre att kläcka flera med en gång.
Hedemorahöns

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #3 skrivet: 12 jan-08 kl 18:04 »
Tack för råden.
Men ,Lycka, 54 ägg är nog lite väl mycket :o! Som sagt det handlar ju om liten skala. Däremot lägger jag nog till en slant så jag får en helautomtisk. Låter bekvämt och bra.

Charlotte

• -
« Svar #4 skrivet: 12 jan-08 kl 18:16 »
 Jag tyckte väldigt mycket om min Covatutto för 24 ägg. Men Högbergas riktigt lilla, är det fläkt i den? Jag vill helst ha kläckare med fläkt.
 Om man bara håller på i liten skala kan det kanske vara bra med en mindre för att i såna fall köpa en till liten om man vill kläcka mer. Ofta tycker jag det blir att man har ägg samlade i omgångar eller så vill man kläcka både höns och ankägg samtidigt, så det kan vara en fördel att kunna ha två kläckare igång.
                          Mvh
                      Charlotte
« Senast ändrad: 12 jan-08 kl 18:17 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

johe71

« Svar #5 skrivet: 12 jan-08 kl 18:25 »
Men Högbergas riktigt lilla

den minsta jag hittar i deras lista är just Covatutto 24 :) (halvautomatisk 1.650:- eller helautomatisk 2.244:-)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #6 skrivet: 12 jan-08 kl 18:29 »
Jag funderar på att köpa just en sån, Covatutto 24. Jag tänkte först på den utan vändarmotor, jag är ju ändå hemma på dagarna för det mesta, men tänk om man glömmer...

Hur vänder man förresten på äggen om man köper den som inte har automatisk vändning?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Charlotte

• -
« Svar #7 skrivet: 12 jan-08 kl 18:30 »
 Ja, jag kikade in och såg 24an :)
Förut fanns det också en jätteliten rund utan fläkt.
Den 24a jag använde var orange och mera "fyrkantig" än den som finns att köpa nu (min var förmodligen ganska gammal) men är den som finns nu lika bra som den kan jag verkligen rekommendera den.
                     Mvh
                  Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Charlotte

• -
« Svar #8 skrivet: 12 jan-08 kl 18:32 »
 Det är en pinne att dra i eller om det var vrida på? Den pinnen som man fäster en arm från vändarmotorn i om man har en helautomatisk.
                                Mvh
                            Charlotte

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #9 skrivet: 12 jan-08 kl 20:33 »
Granngården har oxå kläckare. Tar ca 21 ägg helautomatisk, bara att fylla på med vatten!! Kostnad ca. 2500:-
Anna
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

Bäck

• -
    • Sweet Working
« Svar #10 skrivet: 12 jan-08 kl 21:05 »
jag  har just köpt mig en sån covatutto 16.. sista dem hade.. hoppas den funkar, de återstår att se. Men när man går gymnasie blir man inte förmögen.. nu är den full med d-kochin ägg.. hoppas den funkar... ;D

bara för de så har jag 3 ruvningsvilliga hönor..  

/stina

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #11 skrivet: 12 jan-08 kl 21:07 »
Jo Högbergas covatutto helautomatiska, och den billigare, har fläkt.
Det blir nog den lite dyrare för ca 2200 kr istället.
Är nog bättre med en helautomatiska än att spara in på det.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 12 jan-08 kl 21:46 »
jag  har just köpt mig en sån covatutto 16.. sista dem hade.. hoppas den funkar, de återstår att se. Men när man går gymnasie blir man inte förmögen.. nu är den full med d-kochin ägg.. hoppas den funkar... ;D

Vi har en sådan, den funkar men det krävdes några försök innan vi fick till rätt miljö åt den. Inte kallt, inte varmt, inte blåsigt, ingen klåfingrig tvååring.

Den billigaste, bästa och mest automatiska kläckaren är utan tvekan en höna. Inte nog med att den har helautomatisk värmehållning och vändning av äggen under ruvningen, utan den tar dessutom hand om kycklingarna efter kläckningen och försvarar dem mot både kyla och tvååringar.

Bäck

• -
    • Sweet Working
« Svar #13 skrivet: 12 jan-08 kl 21:54 »
Vi har en sådan, den funkar men det krävdes några försök innan vi fick till rätt miljö åt den. Inte kallt, inte varmt, inte blåsigt, ingen klåfingrig tvååring.

Den billigaste, bästa och mest automatiska kläckaren är utan tvekan en höna. Inte nog med att den har helautomatisk värmehållning och vändning av äggen under ruvningen, utan den tar dessutom hand om kycklingarna efter kläckningen och försvarar dem mot både kyla och tvååringar.

Vi har den i vårt lilla "kök" ca 19-20 grader i rummet (ingen matlagning eller nått där) och termometern står på prick 100 F... Tror du de kan funka?  

Måste väl säga att en höna har 3 gröna ägg att ligga på, den som nytt blivit sur ska få ägg av grannen imorgon och den sista får nog trä ägg..

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #14 skrivet: 13 jan-08 kl 14:42 »
Jag har en covautto 16 och lyckas väl inget vidare. Nu hade jag i 12 ägg och då gick lampan sönder... det gjorde den förra året med. Visserligen har jag en väldigt nyfiken 1 åring...

Ska beställa nya lampor och ragga tag i lite nya ägg så får vi se.

Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Prosit

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 13 jan-08 kl 16:39 »

bara för de så har jag 3 ruvningsvilliga hönor..  

/stina

Då kan du ju flytta över de äggen från kläckaren till hönorna så får kycklingarna mammor som tar hand om dem! Det brukar funka!
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Prosit

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 13 jan-08 kl 16:42 »
Jag köpte min Cuvatutto på Blocket. En gammal modell men efter lite inkörning så funkar den utmärkt. Billigt och smidigt med blocket. Man kan skicka kläckare med bussgods över hela sverige!
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #17 skrivet: 13 jan-08 kl 16:57 »
Knepigt, jag sökte på blocket häromdagen och hittade bara ett par, en jättedyr och en för 2100 ägg... kanske sökte jag fel, vet inte, är inte riktigt sams med blocket...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #18 skrivet: 13 jan-08 kl 17:16 »
Den är troligen redan såld... jag mailade och skulle sen titta en gång till och då var annonsen borttagen...

äggtokig

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 13 jan-08 kl 17:32 »
Jajemän. Såld till mig, tack för tipset "prosit"  :-*

Dela detta:

* Inloggade just nu

650 gäster, 2 användare
långfot, Humleblomster

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser