Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höna med påssjuka?  (läst 2006 gånger)

Zalma

• Våga ta ett hopp
Höna med påssjuka?
« skrivet: 28 dec-07 kl 18:55 »
Nej det är väl inte påssjuka men vad fasen är det??? Jag upptäkte detta ikväll när jag var ute i hönshuset. Hon har 2 st den ena som syns på bilden är den större och den andra som är på andra kinden är som en ärta. Dessutom är hon kleggig i näbben. Vad tror ni, är det huggkubben nästa eller :'(
Bor med maken och 3 pojkar på en liten gård med skogen runt knuten. Vi har 2 hundar, labbe och bearded collie, några blandras får, 2 minigrisar och en drös med höns : Hedemora, åsbo, svarthöns, brahma och dv kochin.

amarantus

• Gäst
Re:Höna med påssjuka? *Bild*
« Svar #1 skrivet: 28 dec-07 kl 19:19 »
Något med luftsäckarna ::) Stopp, inflammation ::) eftersom hon är kleggig så låter det stopp och det lutar åt avlivning alt behandling omgående om jag får råda :-\

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 28 dec-07 kl 20:12 »
Har du många höns använder du yxan och har du lite höns kanske du kan behandla henne. Jag hade tagit yxan.  :-\
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Zalma

• Våga ta ett hopp
« Svar #3 skrivet: 28 dec-07 kl 20:41 »
Jag har bara 2 av den här rasen, svarthöns, så det känns lite trist med avlivning men hellre det än att hon lider. Tror att det kan vara svårt att få tag på medicin nu när det är helg och allt, så *suck* det får nog bli en himlafärd imorgon.
Bor med maken och 3 pojkar på en liten gård med skogen runt knuten. Vi har 2 hundar, labbe och bearded collie, några blandras får, 2 minigrisar och en drös med höns : Hedemora, åsbo, svarthöns, brahma och dv kochin.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 30 dec-07 kl 17:30 »
Skicka in hönan till SVA så du får veta vad det var hon hade.

Men det ser ut som om det kan vara MG (Mycoplasmos) hon har.

"Sällar mig till kören"...  ;)
hur gick det Zalma skickade du hönan till SVA ?

/Grimla
« Senast ändrad: 07 jan-08 kl 19:45 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Pippilutt

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 05 jan-08 kl 17:22 »
Hur har det gått med din höna?

/Pippilutt
Att arbeta är kul - det har jag sett själv

Zalma

• Våga ta ett hopp
« Svar #6 skrivet: 07 jan-08 kl 19:32 »
Det har inte blivit någon nackning av svarta Sara, någon dag senare så var den lilla ärtan helt borta och den stora var till hälften borta den med. Hon är inte heller slemig i näbben längre och verkat piggat på sig. Så jag avvaktar och ser ett tag till och kommer det
tillbaka så blir det nackning.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 07 jan-08 kl 19:44 »
Om det är MG hon har så har du fått en kronisk smittbärare...
det smittar till äggen också...
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Bruja

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 07 jan-08 kl 20:33 »

Ser inte alls bra ut.... :-\

Vad är MG?

mvh
Carmen

Dela detta:

* Inloggade just nu

446 gäster, 1 användare
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser