Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lilla Moon  (läst 212093 gånger)

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: Lilla Moon
« Svar #1720 skrivet: 17 aug-09 kl 10:31 »
Redigt fin!  ;D

Idag är regnmolnen tunga över nejden (som vanligt), eldar och kikat nätet en stund. Nu dags att ta tag i dagens uppgifter. Nu åka te Byggmax och handla fönster till källaren, såga en kattlucka i köksdörrn, montera nya duschslangen i duschen, måla, fixa och pyssla.. men framför allt elda och hålla huset varmt innan vi tar räden på IKEA ikväll...

Btw.. för dom som ej förstått så är det väl så att Palle blir sambo eller redan blitt ;)  ::)

Grattiskramartill dej och Addis, se till och bli riktigt lyckliga nu :-*

PS brodern med fru blir nog framtida gäster på torpet :D
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #1721 skrivet: 17 aug-09 kl 10:52 »
Grattis till samboskapet (eller vad man nu kallar det)!  :)

Thanks.. är la skoj och lite skrämmande.. men ack så skönt och kul!

Grattiskramartill dej och Addis, se till och bli riktigt lyckliga nu :-*

PS brodern med fru blir nog framtida gäster på torpet :D

Vi skall försöka, vi får la slåss ibland men oftast sams...  ;D

Jasså? Dom är jättevälkomna, kul och glada prickar.

Nu hemkommen från Byggmax, givetvis glömde jag överstycket te karmen där.. suck! Nåja.. upp och måla nu..
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #1722 skrivet: 17 aug-09 kl 11:20 »
Hänger med i grattisyran! Grattis till samboskapet :) och lycka till!  :-*

JIMMAN

• BRUKSHÄSTEN I MITT HJÄRTA
    • www.stallargard.se
« Svar #1723 skrivet: 17 aug-09 kl 15:09 »
Härligt Palle=))))) ;)mvh c.

toyota

« Svar #1724 skrivet: 17 aug-09 kl 18:47 »
Grattis och lycka till er båda.
Har varit ute och cyklat passade även på
att plocka blåbär men säger nog som Amanda
man är nog lite jedd i allafall. måste lyssna
så att det inte kommer något djur jag tror att
jag dör då.
Må så gott i Göteborg nu för nu skiner väl solen jämt
Häls....Mamsen o Papsen....

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #1725 skrivet: 20 aug-09 kl 11:40 »
Palle - jag kom att tänka på en sak i natt (jag tänker väldigt mycket när jag sover) som du skrev i någon annan tråd, om att skaffa snålspolande tvättmaskiner. Det är ju toppen, men det kan bli problem med illaluktande tvätt, särskilt om du, vilket du förstås gör, även använder väldigt miljövänligt tvättmedel. Vi har haft det problemet i sommar...  :-\  Tänkte att det är inte så kul för gästerna (eller för någon) om lakanen luktar skunk efter ett tag. Vad man ska göra åt det är en annan fråga...

Höns, stickning och pelargoner

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #1726 skrivet: 20 aug-09 kl 12:54 »
Palle - jag kom att tänka på en sak i natt (jag tänker väldigt mycket när jag sover) som du skrev i någon annan tråd, om att skaffa snålspolande tvättmaskiner. Det är ju toppen, men det kan bli problem med illaluktande tvätt, särskilt om du, vilket du förstås gör, även använder väldigt miljövänligt tvättmedel. Vi har haft det problemet i sommar...  :-\  Tänkte att det är inte så kul för gästerna (eller för någon) om lakanen luktar skunk efter ett tag. Vad man ska göra åt det är en annan fråga...

Usch, säg inte sådär ;) Det får vi hoppas inte blir fallet.. nyss hemkommen från tvättstugan. Puh! Strykningen återstår dock..  :o
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

andtol

• Gäst
« Svar #1727 skrivet: 20 aug-09 kl 13:28 »
Orsaken till lukten är väl bakterier? Döda dem genom att tvätta tillräckligt varmt.

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #1728 skrivet: 20 aug-09 kl 13:50 »
Orsaken till lukten är väl bakterier? Döda dem genom att tvätta tillräckligt varmt.

Antar det...
Kör ju redan i snål vatten maskiner, kör ju dessutom med Ecover sköljmedel, doftar gott och blir redigt mjukt. Fått beröm för både lakan, handdukar och sängar..  :-[

Nu är sista lagret färg på bokstäverna på nya husskylten lagd, dags att skrapa den sista färgen på de små källarfönsterna som kanske får kliva i sina nya platser idag  ;D

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #1729 skrivet: 20 aug-09 kl 14:12 »

Har inte funkat hos oss. Har provat både det, ättika, vittvättmedel med taed... näpp, funkar inte.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #1730 skrivet: 20 aug-09 kl 14:50 »
Har inte funkat hos oss. Har provat både det, ättika, vittvättmedel med taed... näpp, funkar inte.

Kanske svårare när det är hårt vatten? För ni har väl ganska hårt vatten hos er?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #1731 skrivet: 20 aug-09 kl 17:35 »

Vi har samma problem. Trodde det skulle försvinna när vi fick ny tvättmaskin, men även om det blev bättre, försvann det inte helt. Han som installerade tvättmaskinen sa att man ska köra ett program på 95 grader minst en gång i månaden för att bli av med beläggningar som lätt blir och som gör att det luktar. Har inte provat, men kom just på att en extra sköljning kanske kan hjälpa?

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #1732 skrivet: 20 aug-09 kl 18:01 »
Kanske svårare när det är hårt vatten? För ni har väl ganska hårt vatten hos er?

Jo, stämmer, vi har hårt vatten. Kan det vara det som ställer till det?
Det hjälper en smula när man kör 90 grader och det där tvättmedlet med taed, men efter ett tag är problemet tillbaka igen.  :(

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #1733 skrivet: 20 aug-09 kl 18:06 »
Jo, stämmer, vi har hårt vatten. Kan det vara det som ställer till det?
Det hjälper en smula när man kör 90 grader och det där tvättmedlet med taed, men efter ett tag är problemet tillbaka igen.  :(

Vet inte men, minns att när vi bodde i Lund så fick man fläska på med trippla mängden tvättmedel för att det skulle bli rent över huvud taget och det var innan de "snälla" tvättmedlens tid. Vittvätt körde jag alltid på 90 grader då. Nu när vi har mjukt vatten så funkar det med 60 grader och liten ranson på tvättmedlet.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #1734 skrivet: 20 aug-09 kl 18:12 »
Argh! Dumma hårda vatten, jag vill inte trippla tvättmedlet!  >:( :-\

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #1735 skrivet: 20 aug-09 kl 18:52 »
En inte särskilt modig gissning är, att såna där miljövänliga tvättmedel har sämre tvättverkan än gamla tiders starkare grejer.
Antyds också nånting ditåt i länken nedan.
Finns förresten en liknande utveckling när det gäller utomhusfärger.
Klorin är väl nono förmodar jag, annars skulle det kunna ta kål på kvarvarande mikroorganismer i tyget.
Om det finns en bykgryta i närheten, så kan det funka att ge lakanen en ordentlig genomkokning i nära 100 grader.
Förr kokade dom i björklut, men hushållssoda/målarsoda borde ge samma effekt (?)
Funkar troligen bara med vita lakan.  ;)

Står lite tips här:

http://hemmet.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=c4886efd-5f77-4261-8af4-884baab6ec19

http://www.sporthoj.com/forum/archive/index.php/t-105209.html
« Senast ändrad: 20 aug-09 kl 18:54 av Foppas fot »

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #1736 skrivet: 20 aug-09 kl 22:41 »
Ett problem med många "energisnåla" tvättmaskiner är att om de har ett särskilt ekonomiläge, så innebär det att maskinen i själva verket värmer vattnet till en lägre temperatur än den man tror att man har ställt in på termostaten.

Jag håller helt och fullt med om att man måste köra med högre temperatur någon gång emellanåt, men åtminstone för mig räcker det med att köra en 60 ° tvätt i månaden för att det inte ska börja lukta illa. Jag brukar använda tvättmedel av märkena Neutral eller Änglamark, har mjukt vatten och brukar dosera tvättmedlet snålt utom när det finns med nya kläder som kan misstänkas färga av sig i tvätten.

Moderna tvättmedel är mycket mer effektiva vid låg temperatur än vad tvättmedlen var för 25-30 år sedan. På den tiden var det ju otänkbart att köra vardagstvätt av arbetskläder och underkläder i 40 ° , det blev helt enkelt inte rent. Men numera är det inga som helst problem att sänka temperaturen, inte heller i en gammal tvättmaskin som är optimerad för 70-talets tvättmedel.

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #1737 skrivet: 21 aug-09 kl 11:16 »
Nåja, vi får vänta och se när maskinerna dyker upp.. Bosch Logic och Bosch Ecologic..  ;D

Knåpat ihop en dörr till skafferiet som skall öppnas upp så småningom... i det kalla skafferiet skall kyl/frys placeras, samt annat smått o gott..

Och vi hälsade på "Anka Panka" häromdagen.. han verkar finna sig.. men sistens då var han helt ensam i den andra dammen, kanske utesluten.. ur den bruna andgruppen :(

Och nu är hela morgonens strykning avslutat, f´låt för röran i hyllorna men orkade verkligen inte  ;D, det skall snart bäddas gott ändå..  :P

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #1738 skrivet: 21 aug-09 kl 15:04 »
Windows done and in place! Skönt.. nu skall dom få droppbräda och foder på insidan..  ;D

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #1739 skrivet: 21 aug-09 kl 18:46 »
Tjusigt palle!
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dela detta:

* Inloggade just nu

455 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser