Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lilla Moon  (läst 212240 gånger)

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
SV: Lilla Moon
« Svar #1360 skrivet: 05 maj-09 kl 01:01 »
Om det är utmattningsdepression som drabbat dig, så är det absolut rätt att ta det lugnt och bara vara i fas med naturen... ett tag. För att landa och läka till det värsta.

Sedan kan det verkligen vara värt att gå någon sorts behandling just för utmattningsdepression - typ den som Stressmottagningen på Karolinska bedriver. Oftast i grupp. Det lär finnas något i GBG men jag är osäker på vem /var. De flesta läkare är okunniga och rekommenderar bara vila och/eller antidepressiva och det är inte bäst beprövad behandling. Möjligtvis den billigaste! Ett alternativ är kognitiv beteendeterapi (KBT) som lär vara bra om man får tag i en bra terapeut som verkligen kan det här med utbrändhet. Det finns många som bara gått en kortkurs i KBT och det är nog inte tillräckligt.

Se det som att sätta stödpinnar på ett träd som bräckts, som tillåter att det växer tillbaka starkt och tåligt istället för att det växer tillbaka på egen hand utan stöd och riskerar att läka krokigt och med försvagningar... Det gäller att komma till roten av vad som gjort att du pushat dig så långt bortom din kropps förmåga. Förutom öppningsdeadline och det fantastiska arbetet ni gör som är säkert inspirerande i sig!

Du vill inte råka ut för det igen. Första gången jag gick i väggen var jag sjukskriven tre månader. Jag kom tillbaka i arbetet i ett tiotal år. Min andra sjukskrivning pågår fortfarande, inne på sjunde året. Det är inget kul kan jag säga.
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

AliceIUnderlandet

• Skåne
« Svar #1361 skrivet: 05 maj-09 kl 11:08 »
Jag har precis blivit medlem här och började med att läsa igenom hela den här tråden. Vilket arbete du gjort!
Jag är vansinnigt imponerad! :) Så tack Palleman för att du sprider inspiration med ditt byggande och otroliga begåvning!

Tråkigt att höra att du mår dåligt just nu. Men jag hoppas att du får chansen att vila upp dig och kan få lite ro.
Och den dagen ditt B&B öppnar ska jag packa min familj och väska och komma upp och bo. :)

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #1362 skrivet: 05 maj-09 kl 11:11 »
 :-\ Krya på dig och ta hand om dig. Eller, ännu bättre, låt andra ta hand om dig  :-*.
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #1363 skrivet: 05 maj-09 kl 12:29 »
Som sagts förut...Ta det varligt. Tag hand om dig. Det finns nog inga genvägar. Lugna gatan... Har man en gång varit där, så han ens stresströskel sänkts, så är det ett litet h---vete att få upp den igen...om det ens går.
Sköt dig !   ;)
/Kramar Maya
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #1364 skrivet: 05 maj-09 kl 12:55 »
Tack alla rara ni  ;D  ;)
Idag lagt av med dom narkotika klassade smärtstillande, gjorde mer skada än nytta.. magen bubblade hej vilt av dom.. nu försöker vi vara utan smärtstillande och om det ej går har man ju alltid Reliv i bakfickan ;)
Folk strömmar till, Johan är en klippa som kommer varje dag och ordnar med mat, disk eller bara sällskap.

Mannen kom igår kväll, han har oxå legat för hemska ryggsmärtor, hade med sig Max,s fiskburgare med västkustsallad, lökringar och frites.. Men även om jag älskade doften kunde jag ej ta mer än nåra tuggor förrän det sa stopp., Han sov här inatt, visst bökigt att sova ihop med nån numera då jag måste sova på rygg o ligga helt stilla pga magen men det är gott med sovsällskap..

Johan kommer tebaxs och skall laga hemgjort potatismos, vegoköttbullar, gräddsås o lingonsylt.. mums.. nåra tuggor kan det bli iaf..
Gick iväg igår och spärrade gymkortet... misstänker att jag ej kommer att komma dit på ett tag... och dumt att det står och kostar pengar.

Mor & far är förhoppningsvis på väg ner på torsdag, skönt..
Annars fortgår allt egentligen, lite piggare, lite mildare i magen, allt blir bättre.. om än väldigt sakta..
Nu ta ett stort glas saft...  :P måste upp lite i vikt..  :-[, 6 - 7 kg ner förra veckan så lika bra att försöka få i sig så mkt som möjligt..   :-\
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

toyota

« Svar #1365 skrivet: 05 maj-09 kl 15:46 »
Vad synd att det inte var den här helgen
meningen är att det blir den 23 maj
Fast det skulle ha varit kul att komma
ner nu. Forsätt att vila dig så rättar det nog tills sig.
Häls .......mamma o pappa

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #1366 skrivet: 05 maj-09 kl 18:22 »
Har du provat med blodkorv? Det brukar stoppa magen. Fick det rådet när sonen var sjuk och det hjälpte.

robbban

« Svar #1367 skrivet: 05 maj-09 kl 18:37 »
Krya på dig brorsan, även om jag ej kan hjälpa dig så har jag ju flera barn som kan komma ner å hjälpa dig om inte annat bara för att hålla dig sällskap
ska försöka ta mig ner själv så fort tvillingarna e ute å mår bra, så tills dess så får du va med dina kära vänner å mor å far å försöka vila å må bra

jag har aldrig vilat så  mycket som de här senaste veckorna ;) hahaha det e ju helt underbart så passa på å gör det samma, snart e friden slut å det e den ju för dig med så ta vara på den här tiden nu

vi hörs på telefon
hälsa de andra där nere å krya på dig

kram syrran å de 5 eller snart 7 andra här hemma  i tokstan :)

freiia_wa

« Svar #1368 skrivet: 05 maj-09 kl 21:00 »
Nu palleman måste du ta det lugnt!! Har följt dina sidor och allt vad du  byggt och tänkt:Hur orkar han"?
Så lyssna på din kropp och vila dig!

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #1369 skrivet: 09 maj-09 kl 19:14 »
Sådär ja.. exakt 14 dagar sen jag vart sjuk  :-\ och för första gången ser jag ljuset i tunneln, det känns som att det börjar vändas åt rätt håll.. magen fortfarande oberäknerlig men jag äter desto mer.. "stora sked portionerna" har blivit halva tallriksstora och känner mig mkt piggare.. vart uppe i hela 6 tim idag utan att behöva vila  ;D

Idag dog en kyckling, nåt skumt pågår där nere.. förbannelse på gården som verkar säga att det ej skall finnas nåra fjäderfän här.. och så nåt skoj.. kika här.. dom vill ut nu..
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

toyota

« Svar #1370 skrivet: 09 maj-09 kl 21:54 »
det var väl en fin blomma  du har fått
Det är nog paradiset i alla fall
tråkigt med pippi men det är sånt som händer
hoppas att allt fortsätter med dig och du blir bra
Så när jag kommer skall vi plantera ut det hoppas vi.
Häls......mamma o pappa

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #1371 skrivet: 12 maj-09 kl 08:04 »
Ny dag... och ljuset kommer närmre.. tack och lov! Det onda som huserat i magen är på G bort.. var väl på tiden.. 16 dar med hemsk mage. Den är inte ok än och jag litar inte på den ännu men jag är uppe o skuttar iaf... gör lite småpyssel än så länge.. skööönt.

Igår fick pycklisar komma ut på grönbete vilket var hemskt populärt.. dom rensade den lilla gröna ytan på smått och ätbart..

Dom andra som är lite i arresten som visat sjukdomstecken börjar tillfriskna, hoppas det går vägen.. dom är ju så rara.. älskar att bli kliade bakom huvve hehe...

Så nu finns det 2 tuppar av Faverolle om någon skulle vilja ha..  ::)

Stormhierta

« Svar #1372 skrivet: 12 maj-09 kl 10:07 »
Tips om magen krånglar (smärtar) är att ta 2 reliv + 1 alindrin (billigare ipren-variant). De samverkar och lindrar smärta på två olika sätt, så du får "dubbel effekt" av dem, samt att alindrin även är inflammationshämmande, vilket kan vara bra för magen i detta fall.

Krya på dig, varma kramar från Gävle!

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #1373 skrivet: 14 maj-09 kl 23:36 »
Så söta bebbar!!!!
Hur många tullor får du?

;)
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #1374 skrivet: 19 maj-09 kl 17:47 »
3 st.. plus dina nya ägg ;)

Nu ligger man ej och våndas i sängen längre utan det är full rulle...
Just nu sista liret inför tapetsering av detta sovrum, vitt randigt.. blir übersnyggt.. Foto inom kort.

For iväg och kikade konst till väggarna, stilrent och vill hylla Götlaborg litet.. för hur det såg ut här för 100 år sen.. med alla Atlantångare, fick tag i nåra tavlor, behöver fler.. *leta leta*...

Sen iväg till en fantastisk butik med lakan, sängkläder och diverse. Bad dom räkna ihop pris på allt jag behöver.. lakan, påslakan, extra örngott, gardiner, handdukar, badlakan, täcken och kuddar.. allt allergivänligt om möjligt ekologiskt.. fick känna och klämma på hotell kvalité.. fan skall gästerna sova skönare än en annan..  :-\ ruggit sköna bomull satin lakan..

Hem, jobba vidare så nu ser det ut så här iaf..
Nu ut och fodra djur, plocka in växter som är på avhärdning, elda, mata sig själv... busy busy..

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #1375 skrivet: 21 maj-09 kl 07:35 »
Sådär ja.. mkt knep o knåp, kant i kant passning. Och vi upptäckte ganska snart att väggarna som är orginal i huset, dvs dom som är lerklinade.. går ej att tapetsera med denna typ av tapet. Tapeten är något glansig och underlaget bra men ej tillräckligt bra för glansiga tapeter.. så det ser ej klokt ut, tack och lov vart det bara 2 små korta våder för att se resultatet.. så tyvärr... blir det att täcka orginalväggarna med gips för att få det slätt.

Men resten, oj va snyggt det blir, gräddvitt tak, überblanka lister golv, tak och den platsbyggda sänggaveln samt denna tapet.. najs.. Hotel Hilton, watch out!

Winnie

« Svar #1376 skrivet: 21 maj-09 kl 15:13 »
Vartifrån kommer tapeten med de franska liljorna??

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #1377 skrivet: 21 maj-09 kl 22:01 »
Vartifrån kommer tapeten med de franska liljorna??

Från Gripsholm, serien "Chateau".. ruggit fina..  ;D

peppz

• Västergötland
« Svar #1378 skrivet: 24 maj-09 kl 08:45 »
god damn it! Så snyggt det blir killen...

Du har ett riktigt bra öga för vad som passar ihop ;)
Kennel SweetCaileanz

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #1379 skrivet: 26 maj-09 kl 08:08 »
god damn it! Så snyggt det blir killen...

Du har ett riktigt bra öga för vad som passar ihop ;)

Hold ur horses.. ni skall få se vad bra det blir NU! Men ni får vänta lite längre, gjorde ju givetvis massor med nya beg. fynd på loppisen i Majorna i söndags, lampfästen, tavelramar, speglar och plock..

Nu börjar hemsidan ta form, bokningar börjar komma in.. , adressen (torpetmon.se) till hemsidan skall dock fixeras.. men krånglar just nu så nu får ni nöja er med denna.. (obs sidan under konstruktion) http://patrikeriksson.com/torpetmon/

Dela detta:

* Inloggade just nu

449 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser