Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lilla Moon  (läst 212086 gånger)

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
SV: Lilla Moon
« Svar #1140 skrivet: 10 mar-09 kl 15:09 »
Halaj!

Jamen, vad är panelen fäst i?

//T

I reglar givetvis ;) Men ritade upp linjen på golvet, sedan tog jag breda "plank" och ritade av.. sågade till dom och satte dom längs gående, funkade skitsmidigt..
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Tapio

• Västergötland
« Svar #1141 skrivet: 10 mar-09 kl 17:40 »
Halaj!

Jag tror att jag fattar.
Jag ser nackdelar:
Med en planka som utgångsmaterial kan inte ”chikanen”, eller S-böjen aldrig bli bredare än plankans bredd.
Med en limträskiva kan man förstås komma upp mycket i bredd.

Hållfastheten hos en sådan regel blir värdelös; träets ådring blir ju kapad.
Inte för att det spelar någon större roll kanske; de stående reglarna tar ju lasten,
Iaf. Om den är utbredd.

//T

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #1142 skrivet: 10 mar-09 kl 17:47 »
Lite stolt!  ;D Lyckades få orkidéerna i blom igen.. Polsk kvalitéblommor!

Ruggit trött, 75% av uppfarten är täckt av grus, vet ej hur många skottkärror som är utkörda.. Men nu får man köra till allt, sen får man lägga i där det behövs.. och sen spraya allt ogräs med ättika då dom visar sig!

Vägen skall även få en "allé" av hallonplantor, dom står i vägen i landet så dom skall få flytta till vägen, där dom skall kanta denna.. är det tänkt iaf.. om det blir så är en annan sak..
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

Tapio

• Västergötland
« Svar #1143 skrivet: 10 mar-09 kl 18:44 »
Ruggit trött, 75% av uppfarten är täckt av grus, vet ej hur många skottkärror som är utkörda.. Men nu får man köra till allt, sen får man lägga i där det behövs.. och sen spraya allt ogräs med ättika då dom visar sig!
Halaj!

Sätt gärna en pressenning av något slag innan det sista ytlagret grus på uppfarten.
Så slipper du en del av ogräsrensningen.

//T

P.S. Hallon är ogräs. Säger vissa. DS

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #1144 skrivet: 10 mar-09 kl 19:05 »
Halaj!

Sätt gärna en pressenning av något slag innan det sista ytlagret grus på uppfarten.
Så slipper du en del av ogräsrensningen.

//T

P.S. Hallon är ogräs. Säger vissa. DS

;) Hallon som är så bra! Visst, dom lär krypa ut i vägen, men inget en häcksax kan råda bot på.

Lyst äggen, 10 av 12 sprattlar det i.. spännande!!!

Tapio

• Västergötland
« Svar #1145 skrivet: 10 mar-09 kl 19:39 »
Halaj!

Precis. Inget en häcksax fixar.
Flytta hallon?
Glöm det. Du kommer inte att flytta dem, du kommer att reproducera dem.
Så i framtiden kommer du att ha hallon både i landen och vid uppfarten.
Fast du verkar ju gilla hallon så då kanske det inte gör något?

//T

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #1146 skrivet: 10 mar-09 kl 23:17 »
Heej!

Jag har följt din renovering med stort intresse under några veckor nu (det tog ju ett tag att läsa igenom allt) och jag blev sååå avundsjuk, så hade jag också velat göra, beskriva hela vägen med renoveringen av vårt hus, som i och för sig är långt i från klar, men ändå, vad kul att ha sen också! Jag har visserligen fotat mycket under tiden, men man glömmer ju så mycket också... Kanske gör en blogg i efterhand ändå... blir ju inspirerad!

Visst var det Örgryte någonstans? Vi åkte förbi där, åkte fel, när vi skulle från hästtävlingarna i Scandinavium den 20 februari och då tänkte jag det att det nog var där.

Och så till min egentligen fråga... vad är det för slags äggkläckare du har? Den ser ny och fin och fräsch ut, är det en covatutto och i så fall vilken modell? Hel- eller halvautomatik och vad tycker du om den?

Och så ville jag ju säga att jag tycker att hela ditt bygge är fantastiskt! Vackert och fint och fyndigt men framför allt -- vilken otrolig fart du har!!! Vi har hållt på sen 2004 och har knappt kommit så långt själva...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #1147 skrivet: 11 mar-09 kl 11:25 »
Lägger in en snabb bild på hur arbetet går..

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #1148 skrivet: 11 mar-09 kl 11:31 »
Heej!

Jag har följt din renovering med stort intresse under några veckor nu (det tog ju ett tag att läsa igenom allt) och jag blev sååå avundsjuk, så hade jag också velat göra, beskriva hela vägen med renoveringen av vårt hus, som i och för sig är långt i från klar, men ändå, vad kul att ha sen också! Jag har visserligen fotat mycket under tiden, men man glömmer ju så mycket också... Kanske gör en blogg i efterhand ändå... blir ju inspirerad!

Visst var det Örgryte någonstans? Vi åkte förbi där, åkte fel, när vi skulle från hästtävlingarna i Scandinavium den 20 februari och då tänkte jag det att det nog var där.

Och så till min egentligen fråga... vad är det för slags äggkläckare du har? Den ser ny och fin och fräsch ut, är det en covatutto och i så fall vilken modell? Hel- eller halvautomatik och vad tycker du om den?

Och så ville jag ju säga att jag tycker att hela ditt bygge är fantastiskt! Vackert och fint och fyndigt men framför allt -- vilken otrolig fart du har!!! Vi har hållt på sen 2004 och har knappt kommit så långt själva...

Yesbox, ovanför Örgryte ja.. en bit i skogen där.

Jajemen, en helig Covatutto (funny name), den minsta och halvautomastisk, man får ej vara lat i lifvet. Verka funka skitbra, men satt dit en elektronisk termometer för att hålla koll på tempen bättre.

Bara jobba med bygget, kul att skapa.. från hjärna, via händer, till verklighet!

BissanP

« Svar #1149 skrivet: 15 mar-09 kl 08:35 »
Sicken förändring!!
E d samma övervåning som jag och Anna var å spana in???  ;)

Jädrans va snyggt  d blir!!!
Hoppas läget är bra!?

Bissan

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #1150 skrivet: 17 mar-09 kl 16:01 »
Sicken förändring!!
E d samma övervåning som jag och Anna var å spana in???  ;)

Jädrans va snyggt  d blir!!!
Hoppas läget är bra!?

Bissan

It sure is!!
Nu ej gjort så mkt, målade en lucka igår och började sätta stukatur i taket igår men kom ej mer än 2,5 st.. då den elektriska grovtandade gersågen högg tag i listen och drog med handen som höll i denne... skall jag fortsätta?
Kan iaf säga att jag skriver just nu med EN hand  :) men jag hade tur... skjortan drogs med av tänderna och givetvis armen där klingan orsakade ett fint ca 2,5 cm djupt och 8 x 5 cm brett slamsigt krater.

Ordet aj fanns ej med i bilden utan enda tanken var.. "jahapp, så var det med mitt yrke.. nu måste jag bli bibliotikarie..  :-["
Men fick tag i bilnycklarna och kastade mig ut med armen pulsande av röd vätska, in i bilen.. hittade spändband som jag drog åt med mun o ena handen.. skrek åt bror att fixa vatten haha.. drack fan 2 glas på 3 sek.. sen kom ambulansen.. så opererats inatt, känseln tebaxs lite mer, gips på armen och givetvis fullpumpad med droger.. har slutat räknat alla sprutor numera..

Nåja.. jag lever ju iaf.. och nu skall skyddet på sågen lagas.. (det var trasigt förr)  ::)

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #1151 skrivet: 17 mar-09 kl 16:20 »
Usch, vilken olycka!!
Stackare. Inget kul det där inte!
Försök att ta det lugnt nu så du får vil upp dig. Det behöver du nog!
Krya på dig och var rädd om dig!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

fastfrusen

• -
« Svar #1152 skrivet: 17 mar-09 kl 16:37 »

men jag hade tur... skjortan drogs med av tänderna och givetvis armen där klingan orsakade ett fint ca 2,5 cm djupt och 8 x 5 cm brett slamsigt krater.

Nåja.. jag lever ju iaf.. och nu skall skyddet på sågen lagas.. (det var trasigt förr)  ::)

Plötsligt känns alla isjörnsrapporter runt byn inte så farliga längre... låter mycket farligare att renovera  ;)

Krya på dig!
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #1153 skrivet: 17 mar-09 kl 16:51 »
Men, Palleman  :o, du måste ju vara rädd om dig. Skönt att du mår hyfsat bra i alla fall och jag hoppas att du läker ihop som du ska. Krya på dig!
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #1154 skrivet: 17 mar-09 kl 17:29 »
 ;D

Måste ju dock erkänna att det är lite coolt med ett nytt ärr...  :-[

Så såg det ut, bild på begäran, övriga... blunda...

Och en mkt trött Palle

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #1155 skrivet: 17 mar-09 kl 17:34 »
*spysmiley*  :o Det där såg inte roligt ut! Förstår om du är trött. Var nästan så att jag fick gå och lägga mig bara av att se såret...
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #1156 skrivet: 17 mar-09 kl 17:39 »
*spysmiley*  :o Det där såg inte roligt ut! Förstår om du är trött. Var nästan så att jag fick gå och lägga mig bara av att se såret...

;) SÅklart.. lite smärta skall ni oxå få känna ;) hehe..
Nåja.. Torpet Mon blir nog klart i tid iaf.. får lära mig snickra med gipset bara.. Just nu är största problemet att jag ej kan ha jacka eller långärmad tröja.. har ej så stora kläder så dom räcker om gipset..  :-\

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #1157 skrivet: 17 mar-09 kl 17:55 »
En vacker sjal kanske... ;D
Bor på min lilla gård med min stora familj!

toyota

« Svar #1158 skrivet: 17 mar-09 kl 17:56 »
Hejsan vännen min nu måste du vara rädd om dig
nu kanske du kan använda dessa jackor som vi hade med
oss en gång. Du skyddet måste lagas och så ska du vila några dagar
man är alltid trött efter en op.
Många kramar från mamma och pappa.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #1159 skrivet: 17 mar-09 kl 20:23 »
Du...var lydig nu och lyssna på mamma!! ;)
//säger en annan mamma
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

445 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser