Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lilla Moon  (läst 212025 gånger)

Luffsen

• -
SV: Lilla Moon
« Svar #1100 skrivet: 21 feb-09 kl 14:29 »
Har du vatten mellan pump och brunn, då sitter det nog nåt mellan pump och huset... nåt som gör att du inte får ur all luft ur pumpen... men det låter konstigt tycker jag, om du trots allt får fram lite vatten i köket.  ???

När min pump uppträdde på det där viset, då berodde det på att brunnen var tom... fanns inget vatten att pumpa fram liksom. Men det behövs inte mycket luft i pumpen för att den ska göra så som din gjort... startar och sen går den tills... tills vidare.  :)

På den igen bara, försök lufta igen...
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #1101 skrivet: 21 feb-09 kl 16:20 »
Har du vatten mellan pump och brunn, då sitter det nog nåt mellan pump och huset... nåt som gör att du inte får ur all luft ur pumpen... men det låter konstigt tycker jag, om du trots allt får fram lite vatten i köket.  ???

När min pump uppträdde på det där viset, då berodde det på att brunnen var tom... fanns inget vatten att pumpa fram liksom. Men det behövs inte mycket luft i pumpen för att den ska göra så som din gjort... startar och sen går den tills... tills vidare.  :)

På den igen bara, försök lufta igen...

Sådär ja.. nu vart o bytt pump.. den gamla strulade ändå.. ny pump och samma fel.. nu har vi haft minusgrader i snart 2 veckor så misstänker att backen är så pass kall så nu har vattnet frösit ändå.. jävla växthuseffekt!!!  :(
Enda jag kan göra nu är att sätta en värmefläkt, riktad på slangen ut till brunnen och be till gud att värmen flyttar sig ut i slangen..
Annars fara imorrn och köpa en sån där elkabel och föra in i slangen som man får slå på vid minusgrader..

Ja ni folk, gamla hus och moderna grejjer funkar inte alltid ihop.. en väldigt lång inkörningsperiod.

Men men, hinkat upp vatten ur brunnen, 2 hela petflaskor.. sen kommer jag ur ut källarn o ena petflaskan är borta.. hmm.. visst, då har fanskapet blåst NER i brunnen i snöblåsten..
Suck.. MEN har iaf ordnat kaffe..  ;)
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Norrsken...!

• (Norr)skenet kanske bedrar...?
« Svar #1102 skrivet: 21 feb-09 kl 16:26 »
Tur att du är en händig man, som dessutom verkar ha mer energi än de flesta! Hoppas problematiken med  pump, vatten och brunn löser sig...inom en snar framtid!

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #1103 skrivet: 21 feb-09 kl 16:31 »
Stackars Palleman. Roligare lördag kan man ju ha. Skickar många kramar till dig.  :-* :-*

Luffsen

• -
« Svar #1104 skrivet: 21 feb-09 kl 16:42 »
*suckar medlidsamt*

Jag vet hur det där känns Palleman...

Det tråkiga är nu, att den värmekabel du pratar om, den duger inte att tina upp en redan frusen ledning med, så länge den inte ligger på plats INUTI slangen.

Väl på plats är den det bästa som finns, om det fryser är det bara att sätta i kontakten till värmekabeln och sen sitta ner o vänta en stund...

Det finns en del rörkrökare som har upptiningsutrustning att ta till, men hur vanligt det är i GBG med såna, det vet du bättre än jag gör. Här i Västernorrland är det rätt glest mellan såna trots att behovet borde vara större här än hos dig.

En upptinare som funkar bra, består i praktiken bara av en vattenpump, en lång tunn slang med en kran närmast pumpen, och inget mer. Man stoppar ner insugsventilen till denna pump i en hink med LJUMMET vatten, stoppar in slangen i slangen och öppnar kranen litelitelite... en TUNN vattenstråle med ljummet vatten skär sen som en kniv i isen, och man matar bara på med den tunna slangen tills man möter flytande vatten igen.

I värsta fall får du tina upp ända fram till brunnen.

(Den tunna slangen bör kanske ha ett munstycke på sig också, så att man får en vass stråle som skär bra.)

SEN... när du fått bort isen i ledningen, DÅ sticker du in värmekabeln, och ansluter hela kolijoxet till elnätet.

Det är inte så kul när vatten fryser... men sånt händer.

Man får ÄNNU ondare i magen när vattnet tar slut i kranen, och man konstaterar att brunnen har sinat...

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #1105 skrivet: 21 feb-09 kl 16:57 »
*suckar medlidsamt*

Jag vet hur det där känns Palleman...

Det tråkiga är nu, att den värmekabel du pratar om, den duger inte att tina upp en redan frusen ledning med, så länge den inte ligger på plats INUTI slangen.

Väl på plats är den det bästa som finns, om det fryser är det bara att sätta i kontakten till värmekabeln och sen sitta ner o vänta en stund...

Det finns en del rörkrökare som har upptiningsutrustning att ta till, men hur vanligt det är i GBG med såna, det vet du bättre än jag gör. Här i Västernorrland är det rätt glest mellan såna trots att behovet borde vara större här än hos dig.

En upptinare som funkar bra, består i praktiken bara av en vattenpump, en lång tunn slang med en kran närmast pumpen, och inget mer. Man stoppar ner insugsventilen till denna pump i en hink med LJUMMET vatten, stoppar in slangen i slangen och öppnar kranen litelitelite... en TUNN vattenstråle med ljummet vatten skär sen som en kniv i isen, och man matar bara på med den tunna slangen tills man möter flytande vatten igen.

I värsta fall får du tina upp ända fram till brunnen.

(Den tunna slangen bör kanske ha ett munstycke på sig också, så att man får en vass stråle som skär bra.)

SEN... när du fått bort isen i ledningen, DÅ sticker du in värmekabeln, och ansluter hela kolijoxet till elnätet.

Det är inte så kul när vatten fryser... men sånt händer.

Man får ÄNNU ondare i magen när vattnet tar slut i kranen, och man konstaterar att brunnen har sinat...

Åhh tack för tipset.. nåt att fundera på.. hmm.

Sina ja.. det gjorde brunnen 2 ggr i somras men i sommar skall det förhindras.. dels skall den grävas djupare och sedan skall det finnas en nivåmätare (hemmapulad sådan), en röd lampa lyser vid låg nivå.. och innan brunnen är tom så slås pumpen av så den ej suger luft..
Då vet alla, när röd lampa lyser.. då är det att snåla på vatten som gäller..

Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

toyota

« Svar #1106 skrivet: 22 feb-09 kl 10:47 »
Hoppas att allt ordnar sig för dig
vi tänker på dig...
häls...mamma o pappa

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #1107 skrivet: 22 feb-09 kl 17:19 »
Nu jädrar flödar kranarna igen!! Mkt slit, många svordommar, mkt onödigt arbete för lite is.. det var ett "sinkhole" utanför knuten, dvs där allt vatten rann ner i marken på ett märkligt sätt.. DÄR hade det frusit.

Jaja.. men en värmekabel är inköpt.. körde i den fan.. värma nåra timmar.. sen lossnade det.. drog den ända ut till brunnen.. så nu flöder vattnet igen och kommer aldrig frysa igen.. ack så rart..

Nu iväg, äntligen te gymet..

Norrsken...!

• (Norr)skenet kanske bedrar...?
« Svar #1108 skrivet: 22 feb-09 kl 17:22 »
Perfekt! Då kan jag andas ut för den här gången... :D

Skytten

• Skåne
« Svar #1109 skrivet: 22 feb-09 kl 17:25 »
Skulle du kanske ha grävt ner rören lite djupare, att du då innte hunnit med ett gympass, hade inte påverkat din kropp alls. Gräva är bra!
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Luffsen

• -
« Svar #1110 skrivet: 22 feb-09 kl 23:41 »
Skulle du kanske ha grävt ner rören lite djupare, att du då innte hunnit med ett gympass, hade inte påverkat din kropp alls. Gräva är bra!

Hehehe... med det snödjup som var i Göteborg i morse, hade det nog påverkat Pallemans kropp en hel del...  ;D

Första gången nånsin jag sett PLOGKANTER i Göteborg INNE I STAN!! Säkert 30 cm höga på sina ställen...

Bilarna vid en stor båtterminal kastade sig med dödsförakt genom dom dessutom!

Så riktigt ruskigt ut...  :)

Åsså fick jag lära mig, att snöhögar på gatan i den här staden, dom gömmer på ANSENLIGA mängder vatten dom!

Blöt blev jag, men det var trots allt bara vatten. Samma sorts vatten som nu Palleman fått att flyta i sina ledningar igen.

Värmekabeln du satte införresten, åtta eller tio Watt? Självreglerande eller manuellt tillslag? *nyfiken bara*

Jag har testat en åttawattare, och den räckte INTE till att hålla fritt när det blev 28 minus... såsom tiowattaren klarade galant.

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #1111 skrivet: 23 feb-09 kl 07:54 »

Smart ass ;) Ligger en sten, berg nånting så att gräva djupare var uteslutet..

Hehehe... med det snödjup som var i Göteborg i morse, hade det nog påverkat Pallemans kropp en hel del...  ;D

Första gången nånsin jag sett PLOGKANTER i Göteborg INNE I STAN!! Säkert 30 cm höga på sina ställen...

Bilarna vid en stor båtterminal kastade sig med dödsförakt genom dom dessutom!

Så riktigt ruskigt ut...  :)

Åsså fick jag lära mig, att snöhögar på gatan i den här staden, dom gömmer på ANSENLIGA mängder vatten dom!

Blöt blev jag, men det var trots allt bara vatten. Samma sorts vatten som nu Palleman fått att flyta i sina ledningar igen.

Värmekabeln du satte införresten, åtta eller tio Watt? Självreglerande eller manuellt tillslag? *nyfiken bara*

Jag har testat en åttawattare, och den räckte INTE till att hålla fritt när det blev 28 minus... såsom tiowattaren klarade galant.

Ja, jag tänkte på samma sak.. SNÖKANTER inne i stan.. ovanligt men ack så meningslöst.. allt inne  stan är borta.. här på berget är en del snö kvar dock, till min förtret...

Hmm.. watt, skall kika när jag kommer ner i källarn om en stund.. men till och med 10 watt låter litet.
Idag installera klart belysningen i hallen uppepå, spackla mera och kanske börja måla panelen.. oj va mkt målning..

kennso

« Svar #1112 skrivet: 23 feb-09 kl 13:05 »
Ja det var ju spännande läsning om både det ena o andra.....lite bilder också....somliga passade bättre o somliga sämre.Jag kikar väl in i bland.Hälsa mor o far så gott....syster o bror också.Sköt om sej!!!! Kennso.

Luffsen

• -
« Svar #1113 skrivet: 23 feb-09 kl 13:21 »
Njaee... tio watt är rätt mycket det, eftersom avgiven effekt anges i  watt per meter kabel...

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #1114 skrivet: 23 feb-09 kl 13:52 »
Ja det var ju spännande läsning om både det ena o andra.....lite bilder också....somliga passade bättre o somliga sämre.Jag kikar väl in i bland.Hälsa mor o far så gott....syster o bror också.Sköt om sej!!!! Kennso.

Kensan! Va skoj att du hittat hit.. ! Familjen tar nog åt sig, dom är här och snokar dom oxå ;)

Njaee... tio watt är rätt mycket det, eftersom avgiven effekt anges i  watt per meter kabel...

Nuså.. 240 watt totalt.. dvs.. 9.6 watt per meter.. Nu är kabeln i ända till brunnen.. men nu är även brunnen försedd med en hink som får bo i brunnen utifall ;)

Just nu har det byggts en ny vindslucka och installerar vidare med led spotlightsen.. jäkla gissel att borra i ett "lerklinat" tak.. och TJOCKT takvirke.. men men, det skall väl gå hoppas jag.
Sen panela en vägg till, sen får det vara bra för idag, skall nämligen ta denna monsterdisk som vart nu när man var utan vatten.. sen kila in till stan och gå på "fancy" Sats, Kompassen och träna nåra timmar.. laga käk med min fejkman och sen lämna fejkmannen på jobbet och kila vidare till den andra mannen för en välbehövlig natts sömn inne i stan..  ::)

Winnie

« Svar #1115 skrivet: 23 feb-09 kl 16:16 »
laga käk med min fejkman och sen lämna fejkmannen på jobbet och kila vidare till den andra mannen för en välbehövlig natts sömn inne i stan..  ::)

Lite OT men hade du inte lagt män på hyllan? ;o)

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #1116 skrivet: 24 feb-09 kl 08:03 »
Lite OT men hade du inte lagt män på hyllan? ;o)

Man kan ej leva med dom, man kan ej leva utan dom..  ::)

Winnie

« Svar #1117 skrivet: 24 feb-09 kl 11:36 »
Man kan ej leva med dom, man kan ej leva utan dom..  ::)

Jag vet...tro mig!

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #1118 skrivet: 25 feb-09 kl 06:41 »
Jag vet...tro mig!

Så sant som det är sagt ;)

Igår slipades det, finjusterades panel och tak med slipning och spackel. Idag lacka med shellack.. dock finns ej shellack på burk längre, endast som flingor eller spray.. så vi får väl se hur det går idag.. hmm.. sen måla vidare på taket och sätta nytt tak i en annan del av hallen.. pyssel pyssel..

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #1119 skrivet: 25 feb-09 kl 18:48 »
Visst finns schellack på burk, men den kallas "kvistlack" numera.

Dela detta:

* Inloggade just nu

426 gäster, 2 användare (1 dolda)
Znurre

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser