Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lilla Moon  (läst 212079 gånger)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Lilla Moon
« Svar #1080 skrivet: 16 feb-09 kl 20:01 »
fördelen är dock att man ej blir tjock av detta godis.. (tolka det som ni vill) ;)

Nä..inte som karl kanske!  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #1081 skrivet: 16 feb-09 kl 20:19 »
Rena mister universum ju.......... :P

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #1082 skrivet: 16 feb-09 kl 20:20 »
230 V? Går via transformator?

Totalrudis på det här med nya belysningar jag...

Haha.. nej.. inga j-kla transformatorer som snor en massa onödig energi här inte.. bara raka ledningar.. fint som snus.. vägrar ha 12 volt.. kopplat om ute med så nu är det 230 volt.. däremot skall vindkraftverket och solcellerna ge huset 12 volt.. som omkopplas sedan..

Nä..inte som karl kanske!  ;D

Du förstod... haha..
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

getalina

• Halland
« Svar #1083 skrivet: 16 feb-09 kl 21:01 »
Nu har jag startat en ny tråd. Börjar lite blygsamt med en påklädd karl så man inte skrämmer någon.  ;)

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=59289.0

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #1084 skrivet: 17 feb-09 kl 09:47 »
Rena mister universum ju.......... :P

I know.. så rar så, visst.. han likväl som jag har dåliga bak, fram och sidor.. men men.. generellt är det Mr Universum.

Nu har jag startat en ny tråd. Börjar lite blygsamt med en påklädd karl så man inte skrämmer någon.  ;)

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=59289.0

Vi är dig tätt i hälarna.. ;)

Idag insåg jag att vattnet frusit.. ännu en gång denna vinter.. men nu denna gång INNE i källaren.. -15 inatt och ej vart så noga med att täta hål inne i källarn som leder in från grunden, skulle nog ha gjort det.. pex slangen och pumpen bara knastrar... men nu är värmefläkt på och allt tätat.. så bara vänta.

Men kan ej sluta drömma.. börjar ju så smått planera tvättstugan som skall inhusera i första rummet i källarn.. blir nåt i stil med detta..

Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

getalina

• Halland
« Svar #1085 skrivet: 17 feb-09 kl 19:51 »
Palleman när får vi se dina småttingar live?

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=59327.msg0;topicseen#new

Luffsen

• -
« Svar #1086 skrivet: 19 feb-09 kl 23:15 »
Vattnet frusit igen... mm...

En enkel lösning är att bygga in pumpen litegrann, i princip en större trälåda runt den, och i denna låda, tillsammans med pumpen, låta en frostvakt flytta in.
Då behöver du inte värma upp hela källaren, och klarar vattnet vid köldknäppar...
Lite isolering på vattenledningarna sen, så tror jag du kan andas ut ett tag till... tills moder natur hittar på nåt nytt litet hyss för dig.

Helt OT:
Ni HADE ju lite snö i Göteborg i morse förresten!!  ;D
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #1087 skrivet: 20 feb-09 kl 07:19 »
Palleman när får vi se dina småttingar live?

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=59327.msg0;topicseen#new

Hehe.. det blir nog aldrig, har ej fast internetlina in i huset.. kör via mobila nätet.. billigast och enklast så.. och så vitt jag vet så kan man ej sända webcam så bra via ett mobilt nät..  :-\

Vattnet frusit igen... mm...

En enkel lösning är att bygga in pumpen litegrann, i princip en större trälåda runt den, och i denna låda, tillsammans med pumpen, låta en frostvakt flytta in.
Då behöver du inte värma upp hela källaren, och klarar vattnet vid köldknäppar...
Lite isolering på vattenledningarna sen, så tror jag du kan andas ut ett tag till... tills moder natur hittar på nåt nytt litet hyss för dig.

Helt OT:
Ni HADE ju lite snö i Göteborg i morse förresten!!  ;D

Tror dock Palle skall låta pumpen flytta ut i ett eget hus bredvid brunnen.. trött på att höra den i källarn.. brummar ju så dant så.. det huset blir ju givetvis isolerat  ;D

Sen kommer ju hela källaren vara uppvärmd te nästa vinter, blir tvättstuga och pannrum där då.

Oh yes.. nu är det snö.. fy bubblan... vill ju ha vår, ingen jäkla snö.. hela stan kaosar.. Gbg,are kan ej köra bil i snön..

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #1088 skrivet: 20 feb-09 kl 08:23 »
De kan inte köra i snö i HBG heller.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #1089 skrivet: 20 feb-09 kl 09:18 »
De kan inte köra i snö i HBG heller.

Samam fenomen varje gång.. vitt på marken, vadan detta.. sen kraschar spårvagnar, bussar står still och bilar kanar.. suck!

Nu kommit från gym, upptäckte te tratt försedda kattens förtret att en av vaktelhönorna rymt o flög hej vilt i glasverandan.. gud.. innan man fick tag i den.. o katten fick gå o skämmas.. elda elda elda.. klappa katten som har tratt på huvvet.. opererades igår så hon ej skall fusklöpa mera..

Sen fick man en annan trevlig överaskning.. en finfin räkning som vart på drift sen i september.. från Miljökontoret.. 6250 kronor för att bevilja tillstånd för sluten tank till EN toalett... sjukt.. att ett papper och nåra komandon på en dator kan kosta så mkt.. Kostar mera om man skall ansluta flera toaletter.. det är verkligen skitsnack.. skall ansluta hur många jag vill.. och hör sen!

Skytten

• Skåne
« Svar #1090 skrivet: 20 feb-09 kl 10:06 »
Palleman du får sätta en automat på skithusdörren, för att finansiera tillståndet, ta till med en tia, en krona kräver ju över 6000 besök, och då är spolmekanismen utsliten, och det  blir nya utgifter.

Samam fenomen varje gång.. vitt på marken, vadan detta.. sen kraschar spårvagnar, bussar står still och bilar kanar.. suck!

Nu kommit från gym, upptäckte te tratt försedda kattens förtret att en av vaktelhönorna rymt o flög hej vilt i glasverandan.. gud.. innan man fick tag i den.. o katten fick gå o skämmas.. elda elda elda.. klappa katten som har tratt på huvvet.. opererades igår så hon ej skall fusklöpa mera..

Sen fick man en annan trevlig överaskning.. en finfin räkning som vart på drift sen i september.. från Miljökontoret.. 6250 kronor för att bevilja tillstånd för sluten tank till EN toalett... sjukt.. att ett papper och nåra komandon på en dator kan kosta så mkt.. Kostar mera om man skall ansluta flera toaletter.. det är verkligen skitsnack.. skall ansluta hur många jag vill.. och hör sen!
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #1091 skrivet: 20 feb-09 kl 23:01 »
Kul med ditt besök idag!!!!!!!!!!!
 :)
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #1092 skrivet: 21 feb-09 kl 07:12 »
Kul med ditt besök idag!!!!!!!!!!!

Tack, kul att se huset. Blir la görsnyggt! Och att du hjälpte till att skicka "herr tuppar" te himlen, nästa gång är det Palles tur.

Imorse, eller ja.. alldeles nyss vaknade man av att pumpen gick i källaren, märkligt tänkte jag.. jaja.. den slår av snart.. inte alls.. den gick o gick.. bara på med klädera och ner.. den stannar ej vid tryck.. suck.. jaja nåt strul igen.. får felsöka om en stund.. så trött på vattenproblem nu..

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #1093 skrivet: 21 feb-09 kl 07:38 »
Tack, kul att se huset. Blir la görsnyggt! Och att du hjälpte till att skicka "herr tuppar" te himlen, nästa gång är det Palles tur.

Imorse, eller ja.. alldeles nyss vaknade man av att pumpen gick i källaren, märkligt tänkte jag.. jaja.. den slår av snart.. inte alls.. den gick o gick.. bara på med klädera och ner.. den stannar ej vid tryck.. suck.. jaja nåt strul igen.. får felsöka om en stund.. så trött på vattenproblem nu..

Är det din tur att åka till himlen, menar du ??? ;)

Har du fått luft in i pumpen? I så fall måste du lufta den. Det brukar sitta en ventil någonstans, jag är inte så hemma på det där. Sambo rörmokaren sköter det :D
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #1094 skrivet: 21 feb-09 kl 07:49 »
Är det din tur att åka till himlen, menar du ??? ;)

Har du fått luft in i pumpen? I så fall måste du lufta den. Det brukar sitta en ventil någonstans, jag är inte så hemma på det där. Sambo rörmokaren sköter det :D

Haha nja.. inte än får vi väl hoppas  ;D ,men min tur att skicka dom te himlen nästa gång! Och alla mina kycklingälskande och ätande kamrater skall vara med.. så får dom se vart kyllingen kommer ifrån INNAN den är på tallriken.

Jepp.. verkar så.. den bara startade nu på morronen o sög, sög o sög.. suck! Nåt är strul.. sen skulle man koka kaffe på det lilla vattnet man lyckades tappa upp.. då var kaffet slut,, suck igen.. fick ihop iaf 3 koppar med någelunda kvalitet.-.. :-\

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #1095 skrivet: 21 feb-09 kl 07:58 »
Haha nja.. inte än får vi väl hoppas  ;D ,men min tur att skicka dom te himlen nästa gång! Och alla mina kycklingälskande och ätande kamrater skall vara med.. så får dom se vart kyllingen kommer ifrån INNAN den är på tallriken.

Jepp.. verkar så.. den bara startade nu på morronen o sög, sög o sög.. suck! Nåt är strul.. sen skulle man koka kaffe på det lilla vattnet man lyckades tappa upp.. då var kaffet slut,, suck igen.. fick ihop iaf 3 koppar med någelunda kvalitet.-.. :-\

Nä, det hoppas inte jag heller, kunde bara inte låta bli, sorry :-*

Groucho Marx

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #1096 skrivet: 21 feb-09 kl 08:18 »

Är det man säger go morgon?
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #1097 skrivet: 21 feb-09 kl 08:21 »
Är det man säger go morgon?

Tydligen.. :( Suck.. vart ner o grejjat men får ej upp nåt tryck.. ej fruset heller.. men nåt jävla skit är det iaf.. trött jag blir.. fryser gör man oxå..

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #1098 skrivet: 21 feb-09 kl 08:24 »
När sambon vaknat ska jag prata med honom, om inte någon annan på alternativ hinner före. Tror att man kan hälla vatten i pumpen också så man får upp trycket, men när Micke berättar om sådana saker går det mesta ut genom andra örat ;D
                                                                                                                         Groucho Marx

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #1099 skrivet: 21 feb-09 kl 09:25 »
När sambon vaknat ska jag prata med honom, om inte någon annan på alternativ hinner före. Tror att man kan hälla vatten i pumpen också så man får upp trycket, men när Micke berättar om sådana saker går det mesta ut genom andra örat ;D

Hehe jepp.. hällt vatten i pluggen men det är fullt med vatten, sen lossat slangen från brunnen o fyllt.. oxå fullt med vatten, anar ispropp igen.. men vad f-n.. ej vart så kallt inatt.. och allt är ju isolerat nu.. frös det ej vid -17 borde det ej frysa vid -3, suck.. men värme igång där nere igen.. elbolaget blir ju glada iaf..  :-\

Dela detta:

* Inloggade just nu

435 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.

* Nya annonser