Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lilla Moon  (läst 212090 gånger)

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
SV: Lilla Moon
« Svar #1060 skrivet: 13 feb-09 kl 18:05 »
Nyfiken som jag är så- vad är det för svart fyrkant framför fönstret?
Solfångare, varningsskylt för grusbunke?............

;)

Vilken fin bild det var nu längtar
vi ännu mer... Hoppas att du har det bra
och ha en bra alla hjärtans dag
Många kramar från Mamma o Pappa...

Snart är ni här.. då skall jag ha rummet varmt.. elda i kakelugnen, städat och fint.

Idag bakat bagels, tagit fram alla gamla lökar som skall planteras i en stor back, ställas ner i källarn.. mörkt tills i höst...
Nu hålla huset varmt, skall tydligen bli smällkallt inatt.. elda i ugnarna 3..

Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

toyota

« Svar #1061 skrivet: 13 feb-09 kl 18:21 »
Det var gulligt av dig....

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #1062 skrivet: 13 feb-09 kl 19:53 »
Fick tips.. cooolt...

I somras då vi la om taket.. kul att se.. Pappas släpkärra men ingen bil... hmm.. vart är vi?

Storebror ser oss!!
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #1063 skrivet: 14 feb-09 kl 00:43 »
Kan en solfångare verkligen se ut så? Nu börjar jag luta åt ett fågelhus. ::)

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #1064 skrivet: 14 feb-09 kl 07:27 »
Kan en solfångare verkligen se ut så? Nu börjar jag luta åt ett fågelhus. ::)

Såklart dom kan.. ;) Byggde bara en ställning i somras.. skall upp 3 st till sånna här moduler en dag i framtiden.. sen skall dom kopplas ihop till en solvändare.. så alla vrids samtidigt efter solen,, skickar all ström till en batteribank som både solcellerna och vindkraftet jobbar emot..
Sen från batteribanken till en omkopplare och in i huset.. och Mon får gratis el..  ;D

adhad

« Svar #1065 skrivet: 14 feb-09 kl 09:46 »

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #1066 skrivet: 15 feb-09 kl 17:29 »
Och snart är den tekniken effektivare och billigare

http://www.nyteknik.se/nyheter/innovation/forskning_utveckling/article510156.ece

Tack gubben, vi får ordna sånna i huset.. Palle fixar..

Idag tömt ena ankredet.. hon tvärvägrar ju att ruva.. äggen verkar ej förstörda heller så nu har man 20 st hemproducerad ankägg.. nån som är sugen på eco sockerkaka?

Skytten

• Skåne
« Svar #1067 skrivet: 15 feb-09 kl 17:44 »
Ruvar dom inte får du allt äta mycket sockerkaka, jag föreslår att du tar dem till frukostägg, sen efter några rundor på gymmet, så får du uppdatera din bild :)
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #1068 skrivet: 16 feb-09 kl 08:00 »
Ruvar dom inte får du allt äta mycket sockerkaka, jag föreslår att du tar dem till frukostägg, sen efter några rundor på gymmet, så får du uppdatera din bild :)

Gjorde "Scramled eggs" till nattmat med rostade nybakta bagels.. 5 ägg borta  ;D, more to go!
Nu tankat diverse pulver och piller, skall kila till gym strax.. gott, pumpa tuttar och vader.. härligt!

Hem, fodra djur, sig själv och elda.. sen dags att jobba hela dan..

Angående bild.. Palles kropp är ej redo att visas på bild ännu ;)

getalina

• Halland
« Svar #1069 skrivet: 16 feb-09 kl 12:04 »
Här får ni ögongodis  ;)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #1070 skrivet: 16 feb-09 kl 15:26 »
Denne är bättre  :P  :-[
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

getalina

• Halland
« Svar #1071 skrivet: 16 feb-09 kl 15:56 »
Inte så pjåkig.......... ;)

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #1072 skrivet: 16 feb-09 kl 19:14 »
Ankorna är ju för roliga  ;D
Vattnade dom vid lunch.. då var maten nästan slut.. och dom får ingen mat på dagarna.. endast efter 18.. för att lära dom matrutinerna och ordet "MAT" så dom förhoppningsvis kommer in på kvällarna nu då dom snart skall få gå ut. Semlebullar, foder och skal.. jädrar vad dom åt och "Lill ankan" hon gör alltid ljud då hon äter.. haha..

Appropå ovanstående bilder.. ni skall få se på ögongodis.. snart.. skall ordna en bild ;)

Hallen går sakta vidare.. idag kopplat in skymningsreläet som gör att hallen och trappa alltid är belyst dom mörka timmarna på dygnet (för gästernas skull). Givetvis används led spotlights (1 watts).. kostar nästan mer att ha dom avstängda än på ;)

Bild 1) Skall försänkas in i taket, ja ledspottarna då..

Bild 2) Köket in till vänster, innan köket blir det en slags "reception" för Bed & Breakfast gäster..

Bild 3) Mon har fått sin första och säkert ej sista jordfräs  ;D, Lite meck, lite färg är den som ny..

Imorrn fara och hämta äggkläckarn som väntar på affärn..

Luffsen

• -
« Svar #1073 skrivet: 16 feb-09 kl 19:24 »
Funderar lite på LED spotar... Dom utvecklar inte så mycket värme som de gamla vanliga sorterna gjorde?

Har ett hus där jag fick sänka taket 15 cm för att få montera infällda spottar, pga brandrisken. Behöver inte tänka på det alls med LED?
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #1074 skrivet: 16 feb-09 kl 19:27 »
Funderar lite på LED spotar... Dom utvecklar inte så mycket värme som de gamla vanliga sorterna gjorde?

Har ett hus där jag fick sänka taket 15 cm för att få montera infällda spottar, pga brandrisken. Behöver inte tänka på det alls med LED?
Om 1W utvecklar så mycket värme så skulle man ju kunna använda dem för att värma upp ett hus. Så det tror jag nog inte.

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #1075 skrivet: 16 feb-09 kl 19:29 »
Om 1W utvecklar så mycket värme så skulle man ju kunna använda dem för att värma upp ett hus. Så det tror jag nog inte.

Har mina sitter dikt an mot isolering.. dom är inte varma för 5 öre... dels en anledning jag använder dessa.. och sen snåla.. visst, skumt ljus i en del av sorterna men man får prova sig fram. Jula har bäst sorter..

Luffsen

• -
« Svar #1076 skrivet: 16 feb-09 kl 19:35 »
Oki...

Dom jag monterade in en gång i tiden, dom kom från BILTEMA dom, och har visst 12V och 40W som märkning... och dom värmer upp rätt bra.

En watt blir inte så mycket värme att det antänder trä iaf. Hur många volt ska dom ha för att lysa då?

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #1077 skrivet: 16 feb-09 kl 19:40 »
Här får ni ögongodis  ;)

Denne är bättre  :P  :-[

Nu ni käringar.. Ni skall jag bräda er.. DETTA är ögongodis, mungodis, kramgodis.. ja allt godis i världen.. fördelen är dock att man ej blir tjock av detta godis.. (tolka det som ni vill) ;)

Bilderna talar väl för sig själv..
Yngre, ung, fin, snyggare.. med skägg ;) Men samma fina insida..

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #1078 skrivet: 16 feb-09 kl 19:41 »
Oki...

Dom jag monterade in en gång i tiden, dom kom från BILTEMA dom, och har visst 12V och 40W som märkning... och dom värmer upp rätt bra.

En watt blir inte så mycket värme att det antänder trä iaf. Hur många volt ska dom ha för att lysa då?

Kör bara 230 voltare i huset.. enklast så..

Luffsen

• -
« Svar #1079 skrivet: 16 feb-09 kl 20:01 »
230 V? Går via transformator?

Totalrudis på det här med nya belysningar jag...

Dela detta:

* Inloggade just nu

451 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser