Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lilla Moon  (läst 211984 gånger)

Skytten

• Skåne
SV: Lilla Moon
« Svar #1000 skrivet: 04 feb-09 kl 15:01 »
Har du lagt in en formell ansöka om ett eget avlopp?   I Naturvårdsverkets rekommendation till kommunerna är ju cirkulationsmodellen det man ska föredra. I mycket känsliga områden är torrtoa och kompostering det enda tillåtna, t.ex. i Tanum.

Efter man har lagt in en ansökan och fått den godkänd, har du fem år på dej att slutföra jobbet, och två år för att börja på det, vilket innebär att du köper en varmkompost om två år eller tar ett spadtag i marken, sedan har du tre år på dej att slutföra.

En sluten tank för ALLT avlopp  är inte vettigt, dessutom ska man inte i onödan blanda fraktioner, då blir allt som det sämsta.
Källsortering innebär att man soreterar vid källan, och det är långsiktigt bäst ur miljösynpunkt.

Har du inte areal nog till att sprida allt, eller det finns andra skäl, kan du försöka få kommunen att ta hand om det för spridning i parkerna, ta upp frågan offentligt, det är svårt för en kommunalpamp att säga offentligt att vi kör hellre med konstgödsel ;D.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

toyota

« Svar #1001 skrivet: 04 feb-09 kl 17:20 »
Kommer du ihåg vad jag sa till dig när du skulle på besiktning
med bilen, jag sa att det kommer att gå bra.Då kanske du förstår
vilken kraft jag har. Grattis till TOAN att den fungerar och det
är nog fler än jag som tycker det tror jag......
Må så gott /Maggan.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #1002 skrivet: 04 feb-09 kl 18:13 »
bred och lång.. toastolen vi snackar om nu ;)

Tror inte en sekund på att det var det du menade  :-X.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #1003 skrivet: 04 feb-09 kl 21:12 »
Har du lagt in en formell ansöka om ett eget avlopp?   I Naturvårdsverkets rekommendation till kommunerna är ju cirkulationsmodellen det man ska föredra. I mycket känsliga områden är torrtoa och kompostering det enda tillåtna, t.ex. i Tanum.
[/size]

Måste även tänka på... mina blivande Bed & Breakfast gäster.. hur ställer dom sig till en t.ex. mull eller torrtoa.. kan bli knepigt..
Fick lov att sprida urinen men nu spolar ju dessa toaletter endast 1,5 DL per urinspolning så den vätskan är ju försumbar.

Kommer du ihåg vad jag sa till dig när du skulle på besiktning
med bilen, jag sa att det kommer att gå bra.Då kanske du förstår
vilken kraft jag har. Grattis till TOAN att den fungerar och det
är nog fler än jag som tycker det tror jag......
Må så gott /Maggan.[/size]

Nu blir det rart.. inget mera tjat om toa, avlopp eller dusch.. står en skål i fönstret som alla kan lägga en 10 krona i per besök ;)

Tror inte en sekund på att det var det du menade  :-X.[/size]

Jag är tyst!

Men idag fick badrummet en gammal toarulleshållare som jag hittade på vinden, svinto, diskmedel så vart den som ny.

Sågade till socklar till badrumsskåpet..

Och nu är vi på nästa projekt.. hallen / trappen och alla korridorer uppepå.. (badrummet är till vänster på bilden..

Sen bror min som fånar sig..
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Skytten

• Skåne
« Svar #1004 skrivet: 04 feb-09 kl 22:52 »
Skaffa då en flygplanstoa, den använder vakum, och finns att tillgå.  Ska du ha ett dussin gäster varje natt, då blir ett slutet system nästan omöjligt, om du inte tar ett system likt det på rastplatsen i Halland.

Torrtoa finns som inte sommarstugemodeller, är lika luktfria och rena som ett WC, och det kommer att bli "inne".
Skiten försvinner tom utan att man behöver vända sig om och spola, de kan tom ha ett insynsskydd som öppnar sig när man sätter sig.

Urinseparering kan kanske bli litet problem, genom att pojkar ibland vägrar sitta.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #1005 skrivet: 04 feb-09 kl 23:12 »
Nu behöver du bara 900 betalande gäster för att toaletten ska vara betald ;).
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #1006 skrivet: 05 feb-09 kl 06:08 »
Skaffa då en flygplanstoa, den använder vakum, och finns att tillgå.  Ska du ha ett dussin gäster varje natt, då blir ett slutet system nästan omöjligt, om du inte tar ett system likt det på rastplatsen i Halland.

Torrtoa finns som inte sommarstugemodeller, är lika luktfria och rena som ett WC, och det kommer att bli "inne".
Skiten försvinner tom utan att man behöver vända sig om och spola, de kan tom ha ett insynsskydd som öppnar sig när man sätter sig.

Urinseparering kan kanske bli litet problem, genom att pojkar ibland vägrar sitta.

Yes.. vakum finns i tanken... enligt återförsäljaren jag köpte toan av så säljer dom detta med. Då kan jag använda denna toalett plus "vanliga billiga" som dock är snålspolande, man satte bara "aggregatet" på tanken så löste sig det själv.. men mest rädd för allt ljud som uppstår i huset.. vill ju ej att hela huset skall vakna av att nån spolar  ;D

Nu behöver du bara 900 betalande gäster för att toaletten ska vara betald ;).

x 4? ;) Blir ju 4 toaletter i huset.. mysigt... suck!
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #1007 skrivet: 05 feb-09 kl 09:52 »
Härligt att se att flitens lampa lyser på Lilla Mon!  :) Snyggt fönster i trappen!  :D
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Skytten

• Skåne
« Svar #1008 skrivet: 05 feb-09 kl 10:11 »
I Hörby finns en installation med vakumtoalett och automatik till maskkompost, priset är 38 000 för en toaanläggning, vid fler blir det mycket billigare styckepris.  Märk det är inte bara en sits, det är ett helt system.

Suset är inte så högt, och varar kortare än en vattentoa.  Det är inte en kompressor som går hela tiden, utan ett ögonblick efter man tryckt på knappen. 

Lägg tömningskostnaderna i kalkylen, så är detta fördelaktigt, och det har hög miljöstandrad.

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #1009 skrivet: 06 feb-09 kl 22:07 »
Nu är det iaf hög tid att planta faktiskt en hel del av grödorna som skall i backen i vår.. här är en del som är sått nu.. skall lika mkt till innan det är klart  :o

På bordet står det bland annat Virginiatobak, Blomman för dagen ( båda bra röka frön / plantor ;) ), tomater, lobelior, edelweise, gröna saker, blommiga saker..

Idag har iaf hallbygget gått vidare.. all el är dragen, ett jäkla pyssel men bra vart det, en vägg är isolerad och panel.. 2 glas rutor är beställda till matsalen ovan samt hall = 3 glas fönster i dom fönstrena.. smart.  ;D

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #1010 skrivet: 06 feb-09 kl 22:39 »
Jösses du kommer att ha en djungel där snart.  :o

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #1011 skrivet: 06 feb-09 kl 23:26 »

Skytten

• Skåne
« Svar #1012 skrivet: 06 feb-09 kl 23:28 »
Skylten till herrbastun?

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #1013 skrivet: 07 feb-09 kl 00:16 »
Skylten till herrbastun?
;D ;D ;D ;D
Palle blir det nån bastu på moon?
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #1014 skrivet: 07 feb-09 kl 07:40 »
;D ;D ;D ;D
Palle blir det nån bastu på moon?

Vi får väla se.. vet ej ännu.. kanske i det stora badrummet här nere.. ;)

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #1015 skrivet: 07 feb-09 kl 07:56 »
Vi får väla se.. vet ej ännu.. kanske i det stora badrummet här nere.. ;)

Ingen vedeldad utomhus? :)
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #1016 skrivet: 07 feb-09 kl 08:03 »
Ingen vedeldad utomhus? :)

En fundering finns på att ta halva vinden och göra takterass åt öster.. där solen finns på kvällera.. och har man tur med utsikt över hela Götlaborg.. kapa upp taket och bygga en altan där uppe.. där ev. ha bastu, badtunna och sköna stolar..
Inget somm kommer att synas från framsidan på huset som ser intakt ut.. men från baksidan en vräkig altan inbyggd under taket..

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #1017 skrivet: 07 feb-09 kl 08:05 »
Det låter jättemysigt ;D Om man tar in hos dej och badar både bastu och badtunna, ingår en snygg massör med mycket musklerdå? 8)
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #1018 skrivet: 07 feb-09 kl 08:36 »
Det låter jättemysigt ;D Om man tar in hos dej och badar både bastu och badtunna, ingår en snygg massör med mycket musklerdå? 8)

Kan ej massera.. får klantiga händer ;) Men har en god vän som vill massera.. han är en liten ynglig på 20 år med flinka händer.. duger det?

Nu suttit o ritat på växthuset.. fått andra planer i huvet.. så ungefär så här blir det..

Skytten

• Skåne
« Svar #1019 skrivet: 07 feb-09 kl 09:55 »
Med det stuket bör du inte kalla det växthus, det är ju tydligt ett orangeri.

Dela detta:

* Inloggade just nu

579 gäster, 2 användare
Lagge76, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser