Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lilla Moon  (läst 211978 gånger)

Luffsen

• -
SV: Lilla Moon
« Svar #980 skrivet: 02 feb-09 kl 13:43 »
 ;D  PRRRRAAIISSSSSE the Lord!! Ha-le-luuuu---jah!! ;D

Skönt att det funkar som det ska nu då...  :)
« Senast ändrad: 02 feb-09 kl 21:36 av Luffsen »
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

toyota

« Svar #981 skrivet: 02 feb-09 kl 19:44 »
Det kändes väl skönt när allt fungerade som det skulle
tänk att du är så duktig det måste kännas helt underbart
när ni kunde få prova och känna vattnet rinna.
Grattis till detta må allt bli bra i fortsättningen....
häls....mor o far.....

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #982 skrivet: 02 feb-09 kl 20:50 »
Tack alla... ! Kändes redigt rart att stå under dom varma strålarna.. för första gången i husets historia!
Huset har ett badrum, tjihu!!!

Sen fick pippina lite grönt.. oj.. vad dom rev o slet efter en stunds nyfikenhet.. .. dom gula älskar grönt, tuppen och dom bruna driter rakt av i grönt bete.. weird.  ::)
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #983 skrivet: 03 feb-09 kl 08:00 »
Vilken lyx, odlar du ogräs till dom?  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #984 skrivet: 03 feb-09 kl 08:52 »
Vilken lyx, odlar du ogräs till dom?  ;D

Hehe.. jepp, dom äter ju mig ur huset annars.. dom skall få uteburar snart med utegårdar i 2 delar.. det ena odlar man, när uppvuxet så släpper man ut dom krigarna.. sen odlar man på nästa halva.. växlar så.

Men dom gula pippina är rena avfallskvarnarna.. all frukt o grönsaker som jag ej själv äter åker ner i deras bur.. efter en stund.. spårlöst borta..  :o, mystiskt..
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #985 skrivet: 03 feb-09 kl 21:21 »
Sådär ja.. efter en förbannat mkt meck.. fått såga i den nya toalettstolen för tillverkarens 42 cm CC skall vara 49 cm CC,,  :'(, såga i 9000:-, är la sköj..
Nåja.. fick den på plats, så var slangen te vattnet för kort.. böka med det en stund och sen så.. då funkade det.. hallelulja.. huset har sin förbaskade toa.. !!

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #986 skrivet: 03 feb-09 kl 21:22 »
Vad är det du sågat? I porslin?!

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #987 skrivet: 03 feb-09 kl 21:28 »
Vad är det du sågat? I porslin?!

Jepp... det var ett elände.. såga försiktigt så gick det.. fick karva bort en bit på baksidan där L röret går ner i avloppsröret för att få toastolen längre bak.

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #988 skrivet: 03 feb-09 kl 21:33 »
Hahaha! Shit, Palleman. Jag trodde inte på allvar att du sågat i porslin, bara att jag hade missförstått.

Man, you're crazy! 

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #989 skrivet: 03 feb-09 kl 21:36 »
Hahaha! Shit, Palleman. Jag trodde inte på allvar att du sågat i porslin, bara att jag hade missförstått.

Man, you're crazy! 

Jo jag vet.. var ju tvungen.. jäkla leverantörer.. dom skall nog få höra imorrn!!! Men 110 mm röret "for the big things" och 50 mm röret "for the yellow stuff" måste vara fixerade i golvet, vilket dom är och tätt runt.. så det gick ju ej att slita upp.. bara såga i toan.. suck!

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #990 skrivet: 03 feb-09 kl 23:09 »
Har du invigt den?
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #991 skrivet: 04 feb-09 kl 12:06 »
Har du invigt den?

såklart  ;),.. sen när broder invigde den så var jag i källarn.. o jädrar vad innehållet i rören får åka kana.., ner, runt, böjar, hit o dit.. ner igen, böj, ner.. böj och rätt tjoff ut i tanken..

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #992 skrivet: 04 feb-09 kl 12:10 »
9000 spänn för en skithusstol  :o Då får den fanimej vara både snålspolande och jävligt bekväm att sitta på!  :P
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #993 skrivet: 04 feb-09 kl 12:23 »
9000 spänn för en skithusstol  :o Då får den fanimej vara både snålspolande och jävligt bekväm att sitta på!  :P

Vad gör man inte för miljön ;) Sveriges enda eco toa sägs det haha..
1,5 dl på det gula.. min. 2 liter på det bruna.. det är snålt det ;)
Så rar att slå ner sin röva på.. bred och lång.. toastolen vi snackar om nu ;)

Kom nyss från poängsamlingen... även kallat Bilprovningen och även denna gång gick etanol Forden igenom utan anmärkning... fina fisken!

Luffsen

• -
« Svar #994 skrivet: 04 feb-09 kl 13:00 »
"Palleman och Forden - noll poäng, Palleman et le Ford - zero points!"

*applåder*  :D

Har du tank till avloppet? Inte markinfiltration? *nyfiken mest*

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #995 skrivet: 04 feb-09 kl 14:06 »
"Palleman och Forden - noll poäng, Palleman et le Ford - zero points!"

*applåder*  :D

Har du tank till avloppet? Inte markinfiltration? *nyfiken mest*

Såklart, den gamla trotjänarn får hänga med ett år till ;)
Men han sa att stötdämparna är dåliga.. kört på dålig väg? haha.. ja.. i Ukraina.. ja dåså.. då släpper jag igenom den idag då.. det är ursäkt nog.

Sluten tank te toan/to,orna.. Miljökontoret puckona vill att jag skall samla ALLT avloppsvatten, inkl. BDT i en sluten tank.. haha.. idioter.. "sa bara: Då får ni betala tömningarna själva, jag skickar räkningen till er"..

Luffsen

• -
« Svar #996 skrivet: 04 feb-09 kl 14:20 »
mm... det var det jag tänkte på. En tank fylls ganska fort, och det är ju inte gratis att tömma den heller...

Du kan släppa ut BDT i nån markbädd utan problem?

Men vad är det som gör att du inte har infiltrationssystem? Lokala bestämmelser i Göteborg?

Skytten

• Skåne
« Svar #997 skrivet: 04 feb-09 kl 14:22 »
Får du inte kompostera toaletternas avlopp, BDT-vatten blir ju en mycket stor volym, och det är inte särskillt mycket närsalter i det och inget annat speciellt farligt om man kör med miljövänliga grejor. Här får man vattna med BDT-vatten, gödsla med hygienerat urin och komposterad skit.

Urin  är ungefär en kubik/år person + spolvatten, BDT-vatten betydligt mer, ska du tömma varje vecka eller gräva upp hela tomten för att placera tank?

Jag kommer på sikt att ta vara på allt avlopp som gödsel, börjar redan i år med urin, sedan ska skiten komposteras, och om några år (då jag är förberedd) ska BDT-vattnet ocks "kretsloppas".

Det finns torrtoaletter, som har ett rör ner till en tank i källaren, där kompostering sker automatiskt av urin och fekalier, de är dimensionerade att behöva tömmas efter 40 år, om man inte behöver gödslen innan dess. De är helt luktfria, kostar en del, men knappast så mycket som en stoor nedgrävd tank, och de allt dyrare tömningsavgifterna. När som helst blir det ingen kommunal tömning och du får betala flera kronor kilot för miljöfarligt avfall.

Vägverket har en anläggning på en rastplats på motorvägen genom Halland.  Den betjänar flera toaletter.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #998 skrivet: 04 feb-09 kl 14:39 »
Just nu leds allt till den fina stenkistan nånstans i backen.. Miljökontoret rasar  ;D
Vill ju bygga en alternativ avloppslösning och skissar samt tänker på en sådan men vill ha tid på mig men Miljökontoret pressar på.. puckon. Det får ta den tid det tar!! Därmed basta!

Men är ju lite speciellt, äger ju ej marken.. kommunalt arrende, sen naturreservat runt tomten PLUS skyddsområde.. Så man har allt emot sig haha..

När man ansöker om nåt så skall det gå till Park & natur som förvaltar marken, sedan Fastighetskontoret, Miljökontoret och sist Länsstyrelsen.. ni ser förstår ju.. tar evigheter.. Bäst att dom ej vet nåt..

Luffsen

• -
« Svar #999 skrivet: 04 feb-09 kl 14:59 »
Jisses... många som är intresserade av hur Palleman uträttar sina behov... men jag håller med dig, ju mindre dom vet desto bättre är det.

En stenkista är ju underjordisk va? Och BDT luktar ju inte ens... så om JAG hade varit den som tog beslutet, då skulle jag godkänna anläggningen... men nu är ju verkligheten den, att jag är bara vanlig människa med bondförnuft, och saknar myndighetsmärket i mössan, så jag kan bara hoppas att det löser sig för dig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser