Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lilla Moon  (läst 212094 gånger)

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
SV: Lilla Moon
« Svar #880 skrivet: 21 jan-09 kl 13:01 »
Palleman, hur går det med den mobbade ankdamen nu när ankorna har blivit flera? Badar hon något?

Hehe.. hon, den svarta.. fick åka te Kossan, bor i hönsahuset.. trivs jättebra där.. eller hur?  ;)
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

skogstrolla

• Jämtland
« Svar #881 skrivet: 21 jan-09 kl 16:01 »
Hejja Palleman
kanontråd
Jo för att lära herrar att pinka utan spill målar man en fluga för dom att sikta på ;D
E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #882 skrivet: 21 jan-09 kl 17:15 »
Man kan ju faktiskt lära dem sitta!!!

Eller är det bara vi homofiler som kan sitta?
Verkar inte bättre, har försökt få min gube att förstå att det i längden är bättre för honom att sitta men nähäpp..det e bara flickor som sitter  ::)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #883 skrivet: 21 jan-09 kl 19:07 »
Här i familjen sitter pojkarna i alla fall på mornarna. Gissar på att de är för trötta för att stå upp då.  ::)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #884 skrivet: 21 jan-09 kl 19:54 »
Blir en plastfluga att klistra dit..  ;D coolt.. tack för idéen..

Idag vart en rushig dag.. for o ordnade för djuren så nu har vaktlarna fått vattenautomater och foder automater.. gud va keckt.. funkar skitbra,
Ankorna fått städat och nytt vatten i baljan sin.. och dom kunde ej vänta förrän baljan var full heller.. nej i och bada bara o plaska runt. Dom fick även vatten automat o foderautomat.. dom såg skeptiska ut te en början men sen kom dom ju på att då kan man kladda obegränsat med vattnet.. SUCK!  ::)

Sen tvätta bilen, så "kattgräs" till katta, o vaktlar.. Vaktlarna fick spenat igår.. jösses vilket liv det vart.. alla slogs om bladen.  ;D

Sen drogs det mera avloppsrör.. Usch, blir dyrt och besvärligt.. allt för att skita inomhus.. sånt arbete och vilka pengar sen då.. för att endast skita.. näe... dass är en fridfull plats.. oavsett om det drar rätt igenom det..  ;D
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

Attes matte

• Jämtland
« Svar #885 skrivet: 21 jan-09 kl 20:19 »
Verkar inte bättre, har försökt få min gube att förstå att det i längden är bättre för honom att sitta men nähäpp..det e bara flickor som sitter  ::)

Säg åt honom att det inte är nyttigt för ryggen att lyfta tungt...  Så det är bäst att han sitter...  ;D  ;D

Det är nåt min kära far alltid kör med... "Min läkare har sagt att jag inte får lyfta tungt, så jag sitter när jag pinkar."  ::)  ;)  ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Luffsen

• -
« Svar #886 skrivet: 21 jan-09 kl 20:43 »
"Bara flickor som sitter?"

Men...? :o Nee... kan det väl inte vara... eller?

*kollar, andas ut*

Luffsen ÄR pojke...  :D sitter ner för bekvämlighetens skull...

Håller med dig Palleman, det ÄR dyrt att skita inomhus, på centralen i Stockholm tar dom 10 kronor för det nöjet.

Inte känns det så kul att satsa uppemot 20 000 på en avloppsanläggning heller, särskilt inte när den här dyra investeringen ska grävas ner, och helst inte ens märkas så länge den finns..
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #887 skrivet: 22 jan-09 kl 14:40 »
Verkligen.. helt sjukt.. att folk kan vara så bekväma.. förstår ej.. totalt meningslöst.

Men får fortsätta, trots jag är kritisk.. så idag är alla avlopp färdiga, vattenrör upp till övervåningen är klart, gasröret te spisen är klart.. bara golvvärme rören som fattas nu.. sen så är alla rördragningar klara.. ack så skönt..

Här har vi ormboet..

Men stod o funderade.. på fasaden.. skrapade en del.. dels vad fasaden är målad med för färg, linolja? Ser ju krackelerad ut så därför min misstanke, den är hård ytan men lossnar lätt från väggen..
Sen syns det en ljusblå färg under, orginalfärgen på huset eller en grundfärg?

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #888 skrivet: 22 jan-09 kl 14:53 »
Här har du lite inspiration till eventuella lusthus och annat roligt. Vilket häftigt hus. Undrar just hur deras skithus ser ut.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Casa_batllo
« Senast ändrad: 22 jan-09 kl 14:55 av getalina »

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #889 skrivet: 22 jan-09 kl 15:12 »
Tycker nog det ser ut som det kan vara linoljefärg. Den ljusblå färgen är nog en färg som huset haft tidigare men, jag tycker det ser ut som det är en mörkare färg under den ljusblå eller är det bara inbillning?

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #890 skrivet: 22 jan-09 kl 15:36 »
Jepp ser ut som oljebaserad färg, grattis, nu har du lite att skrapa också ;)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #891 skrivet: 22 jan-09 kl 16:24 »
Här har du lite inspiration till eventuella lusthus och annat roligt. Vilket häftigt hus. Undrar just hur deras skithus ser ut.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Casa_batllo

ahh Gaudi, dom husen spanade vi på i Barcelona..

Tycker nog det ser ut som det kan vara linoljefärg. Den ljusblå färgen är nog en färg som huset haft tidigare men, jag tycker det ser ut som det är en mörkare färg under den ljusblå eller är det bara inbillning?

Nope, dom mörka ställena.. kan ej säga  vad det är.. ser ej ut som träet, det är grått.. , såg nåra panelbrädor var röda i somras dock då jag byggde om takfoten, men det såg ut som att det var brädor som man satt på huset i efterhand.

Så då är ju fråga, skall huset åter få sin glans med ljusblå linoljefärg? Eller vara lite trist senapsgult...?

Jepp ser ut som oljebaserad färg, grattis, nu har du lite att skrapa också ;)

Skrapa.. du/ni kommer väl på målarfesten ;)

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #892 skrivet: 22 jan-09 kl 16:35 »

Skrapa.. du/ni kommer väl på målarfesten ;)
Satan,det hade jag ju glömt  ;D

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #893 skrivet: 22 jan-09 kl 16:50 »

Nope, dom mörka ställena.. kan ej säga  vad det är.. ser ej ut som träet, det är grått.. , såg nåra panelbrädor var röda i somras dock då jag byggde om takfoten, men det såg ut som att det var brädor som man satt på huset i efterhand.

Så då är ju fråga, skall huset åter få sin glans med ljusblå linoljefärg? Eller vara lite trist senapsgult...?

Palleman, när är huset ifrån? Ljusblått är inte en färg som man målade sina hus med förr så det är därför jag lurar på om det inte är en annan färg under.

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #894 skrivet: 22 jan-09 kl 16:54 »
Palleman, när är huset ifrån? Ljusblått är inte en färg som man målade sina hus med förr så det är därför jag lurar på om det inte är en annan färg under.

Vet ej exakt men säg 1909... och här i Gbg finns ju massor med ljusblåa fina gamla hus?
*förvirrad*  ???

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #895 skrivet: 22 jan-09 kl 17:17 »
Vet ej exakt men säg 1909... och här i Gbg finns ju massor med ljusblåa fina gamla hus?
*förvirrad*  ???

Det ska vara ifall det varit vanligt lokalt men, ljusblått och blått kom annars lite senare som fasadfärg. Vi har ett par områden i kommunen från sekelskiftet som ska vara "korrekt" färgsatta och där finns inget som går i blått. Här står lite om fasadfärger, www.lansmuseum.a.se/byggnadsvard/byggfarg.cfm?in_idnr=51 Det är visserligen Stockholms läns museum. Kanske finns det något liknande i Gbg?

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #896 skrivet: 22 jan-09 kl 17:20 »
Varför just 1909? Står det i några papper? 1909 var ett uppsamlingsår hos lantmäteriet då man skrev in byggnadsår 1909 om man inte kände till korrekt byggnadsår. Därför finns det många fasigheter som påstås vara uppförda 1909 men i själva verket är äldre. Värt att kolla upp om Du är intresserad.....

Följer Din renovering med spänning! Duktigt! Lycka till framöver!

Luskat runt litet och om jag fått allt riktigt "uppe i stallet", (alla hästar är ej alltid där) ;) men så brann första huset ner på den grund som idag är källaren, ett mkt mindre hus.. halva storleken runt 1906 - 1907.. 1909 är den siffra jag hört från ena sonen som bodde i huset här som liten som dök upp i somras (han skulle dyka upp i sommar oxå sa han, hoppas jag) så kan jag fråga mera.

Huset fick på 60 talet en övervåning, vilket ej fanns tidigare.. kan man se spår av på golvet på övervåningen att trappa och dyligt legat annorlunda. Samt dom har använt fönster "som man verkar ha hittat"..

Så skall luska mera.. lantmäteriet kan ej hjälpa säger dom, länsstyrelsen?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #897 skrivet: 22 jan-09 kl 17:38 »

Huset fick på 60 talet en övervåning, vilket ej fanns tidigare.. kan man se spår av på golvet på övervåningen att trappa och dyligt legat annorlunda. Samt dom har använt fönster "som man verkar ha hittat"..

Kan den ljusblå fasadfärgen vara från 60-talet kanske?

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #898 skrivet: 22 jan-09 kl 17:56 »
Kan den ljusblå fasadfärgen vara från 60-talet kanske?

Can be... vet ej.. frågan är då vilken färg man skall använda.. "låt säga att det är rött under" den blåa, sen blått och sedan gult.. Jag röstar för blått.. skulle bli en färgklick här i skogen, men gult är fint det med..
Men vill ju göra huset så orginal som möjligt..  :-\

toyota

« Svar #899 skrivet: 22 jan-09 kl 19:21 »
Blått är kanske inte så tokigt med vinrött runt fönstren
Fast gult är ju fint också det kommer att bli många funderingar
om jag känner dig rätt så vet du nu vad du vill ha för färg.
Må så gott från Taxinge.......

Dela detta:

* Inloggade just nu

456 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser