Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lilla Moon  (läst 212001 gånger)

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
SV: Lilla Moon
« Svar #700 skrivet: 22 nov-08 kl 15:26 »
FIck ingång filöverföringen oxå..

Nu kan ni ju se det fodrade fönstret och hua.. den hemska grävningen.
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Våmhuskullan

• -
« Svar #701 skrivet: 22 nov-08 kl 18:26 »
Jodå, det förekommer (eller har förekommit) i Sverige också. Ganska vanligt i trånga lägenhetskök från 30-40-50-talet, men man ser aldrig den lösningen i kök där det finns gott om bänkyta att bre ut sig på med diskställ.
jodå detta har funnit en del häromkring iallafall och det är väldigt praktiskt och disk på tork som inte behöver synas då det är bakom en skåpdörr! Och det fanns inte bara i trånga kök utan i vanliga hus m rymliga kök.

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #702 skrivet: 23 nov-08 kl 21:57 »
Usch, Palleman, vad jag lider med dej pga allt grävande. Jag vet inte hur stenigt det är där uppe i Götet, men här räcker det att stoppa spaden i jorden så tar det stopp. Inte för inte heter bygden Röshult :)

Jag såg i en bok ett tips om hur man kan återanvända baginboxlådor av trä (visste inte det fanns, ens en gång) De gjorde snapsskåp av det, men man kan nog göra mycket mer bara man får fatt i sådana. Jag tänkte direkt att det där är ett Pallemanpyssel ;D
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #703 skrivet: 23 nov-08 kl 22:13 »
Usch, Palleman, vad jag lider med dej pga allt grävande. Jag vet inte hur stenigt det är där uppe i Götet, men här räcker det att stoppa spaden i jorden så tar det stopp. Inte för inte heter bygden Röshult :)

Jag såg i en bok ett tips om hur man kan återanvända baginboxlådor av trä (visste inte det fanns, ens en gång) De gjorde snapsskåp av det, men man kan nog göra mycket mer bara man får fatt i sådana. Jag tänkte direkt att det där är ett Pallemanpyssel ;D

Tack o lov är det sandjord  ;D, vattnet har ej frusit än.. och här på berget är det -.7 nu.. så jag kanske lyckats  :o :o

Ohh ja.. det kan man göra mye rart av.. imorrn skall det fixas mer drivvedspyssel till marknaden. Idag består bara att skriva budget te banken imorrn och hålla huset varmt o gott..
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

Luffsen

• -
« Svar #704 skrivet: 24 nov-08 kl 00:15 »
Palleman gillar inte värmekabel? Att ha i vattenledning menar jag? Ingen frysrisk då. Tvingades ha vattenledning liggande OVAN mark i Västerbottens inland en hel vinter, men tack vare värmekabeln frös det inte en enda gång.
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #705 skrivet: 24 nov-08 kl 07:52 »
Palleman gillar inte värmekabel? Att ha i vattenledning menar jag? Ingen frysrisk då. Tvingades ha vattenledning liggande OVAN mark i Västerbottens inland en hel vinter, men tack vare värmekabeln frös det inte en enda gång.

Nope... vi skall vara så energisnåla som muligt i detta slott  ;D, men fryser det igen blir jag tvingad.. så då blir det en kabel inuti vattenledningen..

Uj va jag frusit inatt.. bläk.. inte ens nya täcket och filt hjälpte.. fick man sota för att man ej eldade i kakelugnen igår kväll.. jäkla vinter..

Pastorn

• -
« Svar #706 skrivet: 24 nov-08 kl 09:20 »
hur djupt ligger vattnet egentligen?

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #707 skrivet: 24 nov-08 kl 09:23 »
hur djupt ligger vattnet egentligen?

Just nu ligger det 40 cm ner.. kommer ej längre ner i backen. Lera, berg och högt grundvatten är fin kombination. Men Gbg har ju inga temperaturer att tala om egentligen på vintern.. tackar vi för..  ;D

Luffsen

• -
« Svar #708 skrivet: 24 nov-08 kl 14:10 »
40 cm?  :o

Oj... min ledning ligger 150 cm ner den... och ändå så frös den första vintern. Men det handlar om Västerbottens inland förstås...

Men nog känns det varmare i Västerbotten än det kan göra vid Stena terminalen i GBG allt... fem minus i GBG och lite vind, då önskar man sig hem till 25 minus och vindstilla...  :)

Värmekabeln jag har drar 10 W/m när den är aktiv till 100%. Den är termostatstyrd på nåt vis, så den är inte aktiv mer än den behöver. Kan alltså ligga och småputtra på 3 W om det vill sig så... eller stänga av sig helt.
« Senast ändrad: 24 nov-08 kl 14:17 av Luffsen »

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #709 skrivet: 24 nov-08 kl 19:30 »
40 cm?  :o

Oj... min ledning ligger 150 cm ner den... och ändå så frös den första vintern. Men det handlar om Västerbottens inland förstås...

Men nog känns det varmare i Västerbotten än det kan göra vid Stena terminalen i GBG allt... fem minus i GBG och lite vind, då önskar man sig hem till 25 minus och vindstilla...  :)

Värmekabeln jag har drar 10 W/m när den är aktiv till 100%. Den är termostatstyrd på nåt vis, så den är inte aktiv mer än den behöver. Kan alltså ligga och småputtra på 3 W om det vill sig så... eller stänga av sig helt.

Mhmm.. jag vet.. idag var det -1 och det var riktigt kallt.. blåste, fuktigt och riktigt vidrigt. Man blir kall ända in i märgen.. och ännu.. har ej vattnet frösit..  ;D

Luffsen

• -
« Svar #710 skrivet: 24 nov-08 kl 22:51 »
Jag tror, att den egna märgen fryser snabbare än ditt vatten kommer att göra.

Om du öppnar en kran helt lite, en stråle inte grövre än en tändstickas tjocklek räcker... låter du det stå och rinna, så är det GANSKA säkert att det inte fryser för dig...
Åtminstone inte förrän någon av misstag råkar STÄNGA kranen då förstås...

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #711 skrivet: 25 nov-08 kl 07:35 »
Jag tror, att den egna märgen fryser snabbare än ditt vatten kommer att göra.

Om du öppnar en kran helt lite, en stråle inte grövre än en tändstickas tjocklek räcker... låter du det stå och rinna, så är det GANSKA säkert att det inte fryser för dig...
Åtminstone inte förrän någon av misstag råkar STÄNGA kranen då förstås...

Det är ett smart sätt, fick vi använda flitigt i det 1,a huset.. hehe. Men fryser det, finns det en fundering på värmekabel inuti slangen.. så fryser det.. så kör man igång den bara....

Kallt.. kallt ute och inne.. suck..

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #712 skrivet: 25 nov-08 kl 08:40 »
Tänka sig att du var så händig. Hade jag ingen aning om. Nu har jag kollat igenom dina bilder på hus o resor o ankor. Helt fantastiskt.

Min farbror byggde sitt hus själv från grunden men det var väl för 60 år sedan så då fans varken digitalkameror eller internet.

Att laga ett så gammalt o röddet  böle måste vara i stil med wasaloppet för enbenta.  ;D

Bovanägare

• Gäst
« Svar #713 skrivet: 25 nov-08 kl 08:43 »
Har värmekabel i vattenledningen ut till hönshuset. Blir det kallt och den frusit så är det bara att knäppa på den så smälter det bums....underbart!

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #714 skrivet: 25 nov-08 kl 12:23 »
Suttit och filat på ett logotype förslag te Mons Bed & breakfast, med lite inspiration från diverse företags logotyper.. Vad tycker ni?

Luffsen

• -
« Svar #715 skrivet: 25 nov-08 kl 13:02 »
Är det tänkt att alla tre fyrkanterna ska ingå i loggan?

Jag tror att den där loggan kan få igenkännandefaktor. Känns bra i magen när man ser den.

Upprepning i layouten liksom... snyggt. Den klarar dessutom att förminskas utan att tappa stilen.

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #716 skrivet: 25 nov-08 kl 13:53 »
Är det tänkt att alla tre fyrkanterna ska ingå i loggan?

Jag tror att den där loggan kan få igenkännandefaktor. Känns bra i magen när man ser den.

Upprepning i layouten liksom... snyggt. Den klarar dessutom att förminskas utan att tappa stilen.

Vet ej.. haha.. vet ej om fyrkanten skall va där.. mest för att man kan "trycka upp ettiketter", funkar utan den med..

Nu vart upp i backen i hämtat nypon och satt på ljuskransen.. den är dock ej så torr / brun som det ser ut på bilden  ;D, så grön o frodig så.. jäkla dålig kamera bara..

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #717 skrivet: 25 nov-08 kl 17:21 »
Sådär ja.. gymmat och haft mig, ryggen trött nu..  ;D

Men funderat, loggan känns ok.. men ändra texten te grön.. är ju en grön gård för bövelen..

Och så här nånting kommer det stå på skyltarna som skall tillverkas och sättas upp snarast. Kommer förses med egen belysning (som belyser skylten direkt) i form av solcells lampor.

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #718 skrivet: 25 nov-08 kl 18:05 »
Kanonfint Palleman! Glöm inte att rättstava skylten bara innan den går i produktion. :D

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #719 skrivet: 25 nov-08 kl 21:56 »
Kanonfint Palleman! Glöm inte att rättstava skylten bara innan den går i produktion. :D

Promis !!  ;D ;D

Kul länk.. kika missen..

Dela detta:

* Inloggade just nu

418 gäster, 2 användare (1 dolda)
Znurre

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser