Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lilla Moon  (läst 211978 gånger)

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
SV: Lilla Moon
« Svar #680 skrivet: 17 nov-08 kl 22:43 »
Jag är rädd för ljusstakar av trä.. :o

Äsch då.. inte så farligt.. bara elda på..
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #681 skrivet: 17 nov-08 kl 22:51 »
En morgon vaknade  jag som   vanligt, gick upp och satt  på toaletten när jag hörde hur det sprakade fint i vardagsrummet.. Funderade någon sekund vad det kunde  vara för ljud... ???

Och sen kvick som aldrig förr rusade jag dit! Vi hade ju tänt ljus dagen innan!! :-X

Tack o lov bamsestora kyrkljus och tack o lov för våra tidiga vanor :o Det blev  lite lätta brändskador.. men var och en kan ju föreställa sig  hur  det kunde ha slutat... :'(
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #682 skrivet: 17 nov-08 kl 22:59 »
En morgon vaknade  jag som   vanligt, gick upp och satt  på toaletten när jag hörde hur det sprakade fint i vardagsrummet.. Funderade någon sekund vad det kunde  vara för ljud... ???

Och sen kvick som aldrig förr rusade jag dit! Vi hade ju tänt ljus dagen innan!! :-X

Tack o lov bamsestora kyrkljus och tack o lov för våra tidiga vanor :o Det blev  lite lätta brändskador.. men var och en kan ju föreställa sig  hur  det kunde ha slutat... :'(

Eld är en fantastisk sak, gjort hela vår moderna värld möjlig.. men respekt skall man ha för den. Här i huset brinner det både i spisar, på spisen, i ljus, på ljus, ja överallt.. men ser alltid till att allt är släckt inför natten  ;D, då sover Palle bäst.
Min mamma sa alltid då jag var liten, inte leka med elden.. då pinkar du i sängen..  ::) men.. min säng är torr..  ;D
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #683 skrivet: 17 nov-08 kl 23:07 »
Det trodde jag med att vi gjorde.. Men man ska inte tro så mycket...

Somnade  på soffan och irrade sen iväg o la oss..och ingen av oss hade en tanke på några ljus...
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #684 skrivet: 17 nov-08 kl 23:43 »
Elden är en bra dräng men om han blir husbonde är det farligt.

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #685 skrivet: 18 nov-08 kl 20:41 »
Kvällen är ung, Palle trött..

Imorse var skyfallet eländigt.. sagt det förr och säger det igen, förstår att folk tar livet av sig i detta eländiga land.. regn, regn och regn.. sen lägger man till lite mer regn..  :-\

Men idag vart det lite drivveds lampetter att fästa på metall, magneter på..  samt ett mindre skåp är på limning..

Men ikväll tog jag mod till mig och skapade mossbollar jag tänkt på.. skoj när man väl kom igång.. gör 2 varianter.. någelunda samma storlek.. en med bara natursnöre och en med sidenband..

Attes matte

• Jämtland
« Svar #686 skrivet: 18 nov-08 kl 23:40 »
Men Palle, du kan väl inte klaga på hela Sverige för att det regnar i Götet på hösten...  ;)  ;D Det är väl ändå nåt man får ta med i beräkningen när man bosätter sig på västkusten, eller...?  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #687 skrivet: 19 nov-08 kl 07:40 »
Men Palle, du kan väl inte klaga på hela Sverige för att det regnar i Götet på hösten...  ;)  ;D Det är väl ändå nåt man får ta med i beräkningen när man bosätter sig på västkusten, eller...?  ;)

/Sara

Toka! Jo det kan man.. trött på detta eviga regnandet! Känns som att sommarn var 2 veckor lång.. resten har det vart grått o regnat.. suck! Klaga kan jag visst det ;) Speciellt när det börjar komma in vatten i källarn.. UNDERIFRÅN.. dvs.. har regnat så mkt nu så det är så högt grundvatten så ja.. vart skall det då ta vägen.. JA.. in i Palles källare.. genom betongen.. Zzzzzz.... Jaja.. det reder sig nog..  ::)

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #688 skrivet: 19 nov-08 kl 08:30 »
Speciellt när det börjar komma in vatten i källarn.. UNDERIFRÅN.. dvs.. har regnat så mkt nu så det är så högt grundvatten så ja.. vart skall det då ta vägen.. JA.. in i Palles källare.. genom betongen.. Zzzzzz.... Jaja.. det reder sig nog..  ::)

:D Inomhuspool till ankorna... :P
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #689 skrivet: 19 nov-08 kl 08:51 »

Och fotbad te Palles fotar  ;D .. nåja.. det är ingen fara som vi brukar säga..
Idag blir det lite källarpyssel igen, spisarna tända.. brinner gott nu.. sen ut och plocka mer mossa, leta upp bättre "siden band".. dom jag hade igår är för smala..
Nåja.. Ha en bra dag allihopa..

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #690 skrivet: 20 nov-08 kl 17:51 »
PUH! Idag tog jag timeout för marknadspyssel.. Plockade mossa dock medans jag letade katt.. Men hon kom sen..

Så brädfodrade och drevade fönstret på framsidan vid glasverandan.. nu är det klart iaf..  ;D

Sen fick taket sig en omgång tills vinkelslipen (den nya) gav upp.. axeln gick av tror jag.. maskinen går igång, men ingen skiva snurrar.. suck!!
Men fick en del gjort där uppe med.. nockplåt på plats, plåtarna runt solpanel lådan på plats, bara lite småplåtar runt lådan som skall dit samt runt skorstenen..

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #691 skrivet: 20 nov-08 kl 21:02 »

Det är ju ingen hejd på lyxen på Lilla Mon - egen dansbana, inomhuspool och man får välja om man vill ha hönor eller tuppar i sängen :o.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Stavern

• Norge
« Svar #692 skrivet: 21 nov-08 kl 10:58 »
Finnar på Costa Blanca?  ::)
Norrmän möjligen!  ;D

Hahaha...där sa du nåt ;)
Svensk kille i Norge... Bor på småbruk söder om Oslo. Bor tillsammans med mannen, Jack Russel tiken Vera, Isbarhöns, Skånsk Blomme och ett dvärg Kochin par

Stavern

• Norge
« Svar #693 skrivet: 21 nov-08 kl 11:08 »
hey...så tidigare bilder på att pallis har bundit buketter. Som tidigare florist så säger jag Duktig pojke!  ;)
...och kockums är kanonfint!!! Är det första jag alltid kikar efter på loppisar och auktioner =)

Rickard
Svensk kille i Norge... Bor på småbruk söder om Oslo. Bor tillsammans med mannen, Jack Russel tiken Vera, Isbarhöns, Skånsk Blomme och ett dvärg Kochin par

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #694 skrivet: 21 nov-08 kl 11:57 »
hey...så tidigare bilder på att pallis har bundit buketter. Som tidigare florist så säger jag Duktig pojke!  ;)
...och kockums är kanonfint!!! Är det första jag alltid kikar efter på loppisar och auktioner =)

Rickard

Well.. inte min starka sida men jaja.. men inte min grej riktigt att köpa saker från stan.. och hem o binda. gillar hellre att ta vad man haver.. men nu finns det ej så mkt "blommande" saker i trädgårn dock.. :(
Kör gärna i saker som folk tycker är skrot.. nån rostig taggtråd, nåt metalföremål etc.. details make the world go round..

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #695 skrivet: 21 nov-08 kl 13:53 »
Nu får det vara nog! Hela kroppen kall.. fotarna värker, händerna känner jag ej längre.. minus ute.. för kaffet frös.. suck! Men kakelugnarna gör sitt jobb inne  ;D.

Men nu är iaf lilla taket på utbyggnaden klart.. så NU! kan det bli vinter.. nu är Palle ingen plåtslagare och skall ej bli nån heller, blir ju snett och buckligt  ::).. så plåt tycker vi inte om.. går ej att banka på som med trä  :-[ . Men det är på plats och förhoppningsvis tätt.. Lådan för solpanelerna är klara... och plåtarna runt skorstenen ditsatta.. skall dock målas sen i sommar i samma svarta som skorstenen.

Men nu är frågan om solpanelerna.. fått mkt intressant info från Indien.. om en tillverkare där.. som är sugen på att kränga ett testexemplar te Götlaborg och ev. tillverka på licens här..  ;D . Palle kanske skall prova.. vi får se.. skall maila litet hehe..

Palle trött nu.. (lite skillnad sen sommarbilderna.. 10 kg tyngre och mkt mer kläder  :o)
« Senast ändrad: 21 nov-08 kl 13:55 av Palleman »

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #696 skrivet: 22 nov-08 kl 08:34 »
Morron.. ej god morron.. utan bara morron!

Satt fyr i spisarna.. sitter här i godan ro.. *poff* säger det och jag kastar blicken mot kakelugnen, då kom en fin liten rökplym från BAKOM kakelugnen och steg sakteliga upp mot taket.. , märkligt.. hört att det liksom "rasat grus" bakom ugnen förr men ej i nån stor utsträckning.. men idag.. som sagt.. *poff*.. antar att det blir att sätta om ugnen oxå.. suck!

Men först skall Palle.. ha JÄTTEKUL! Gräva ca 15 meter gräsmatta.. 1 meter ner i backen.. för mitt fina källvatten frös igår eftermiddag.. så måste ta uti med det idag.. så bye bye Lussebaket och bagelsbaket.. för Palle skall gräva..  :-\

Jaja.. vi får väl se om ni får en rapport.. om jag ej grävt min egen grav tills i eftermiddag..

SarLa

• Stundtals kreativ, känslomagnet.
    • Västergötland
« Svar #697 skrivet: 22 nov-08 kl 09:27 »
Åh .. Skickar en styrketanke...
Irrationellt tänkande, Stundtals kreativ konstnärssjäl. Koffeinist med svaga njurar o flackande blick

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #698 skrivet: 22 nov-08 kl 10:55 »
Åh .. Skickar en styrketanke...

Suck! Varför har man hus? Tänk.. bo i en lägenhet, varmt o skönt, vatten hela tiden, hur mkt som helst.. ganska billigt och utan bekymmer.. tänkte då jag stod i den där jäkla rännan jag grävt nu.. att bara få "va" en dag som denna.. kallt, soligt, snö på backen.. sitta inne.. mysa, läsa en bok eller nåt.. men nä.. då skall man gräva en fåra i frusen jord..

USCH!! Så orkeslös i händerna nu, men men.. in med lite piller bara så orkar man nåra timmar innen mörkret faller om når timmar.. Dags att handla isolering.. jädrar va isolering vi skall ha ner i backen nu..

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #699 skrivet: 22 nov-08 kl 15:22 »
Fy fan säger jag bara! Nu säger jag det.. JAG HATAR VINTERN! Denna råa kalla luft som är i Gbg, vattnet på händerna frös, jorden hann frysa innan den skulle tebaxs, bara runnit på ryggen av svett och dyligt.. Usch.
Fattig vart jag oxå på kuppen.. 1300 jäkla spenn för isolering.. men nu jädrar är backen fullproppad med frigolit.. och nu får miljösidan ligga, åt.. ja sidan.. det struntar jag i nu. Vägrar ha vatten som fryser igen! Speciellt när man måste gå upp kl.5 för att gräva....

Usch.. må denna period ta slut nu med alla motgångar...

Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser