Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lilla Moon  (läst 212063 gånger)

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
SV: Lilla Moon
« Svar #660 skrivet: 13 nov-08 kl 17:09 »
Det vill jag gärna se! Har till och med luckor vår lilla stuga i samma modell som jag skulle vilja ha i vårt "nya" kök. Gissar på att den köksinredningen en gång bott i stora huset där köket byttes ut 1970. När du säger moderna stommar tänker du typ IKEA då?

Inte nödvändigtvis.. finns ju begagnat, betydligt gedignare.. Men tänker även "IKEA" då jag vet att det finns en hel del smarta finesser te dessa stommar..  som man kanske vill ha.. Kommer ej att synas att det är IKEA..

Men om du har luckor så passar dom säkert ej i nya stommar :(
Vad bygger man då nya stommar i för lämpligt material, ser kronorna springer iväg ;)

Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #661 skrivet: 13 nov-08 kl 17:19 »
Luckorna i lilla stugan räcker inte utan tänkte mer att det var den modellen jag ville ha, så att det passar på "nya" stommar i nya köket. Egentligen har vi ju redan bra stommar i det köket vi har. Apfula luckor dock. Det är ett U-kök. Men, hela köket behöver flyttas från ena änden till mitt emot eftersom vi vill ta upp en dörr som blivit igensatt. Den behöver tas upp så att kök och rummen ligger i fil igen.

Jo, IKEA har många kluriga finesser och så gillar jag deras dubbelho i porslin också. Har för mig att du har en porslinsho i ditt kök? Sedan hade jag tänkt bänkskivor i ek och så platsbyggt hörnskafferi. För att inte tala om att baxa tillbaka gamla vedspisen in i huset mura till den och så fixa en spiskåpa till den också. Känns emellanåtsom ett projekt som aldrig kommer att hända.  ::) :P
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #662 skrivet: 13 nov-08 kl 18:00 »
Luckorna i lilla stugan räcker inte utan tänkte mer att det var den modellen jag ville ha, så att det passar på "nya" stommar i nya köket. Egentligen har vi ju redan bra stommar i det köket vi har. Apfula luckor dock. Det är ett U-kök. Men, hela köket behöver flyttas från ena änden till mitt emot eftersom vi vill ta upp en dörr som blivit igensatt. Den behöver tas upp så att kök och rummen ligger i fil igen.

Jo, IKEA har många kluriga finesser och så gillar jag deras dubbelho i porslin också. Har för mig att du har en porslinsho i ditt kök? Sedan hade jag tänkt bänkskivor i ek och så platsbyggt hörnskafferi. För att inte tala om att baxa tillbaka gamla vedspisen in i huset mura till den och så fixa en spiskåpa till den också. Känns emellanåtsom ett projekt som aldrig kommer att hända.  ::) :P

Ahh.. då är jag med i bilden.. skall väl kunna gå att lösa.. lite vilja, nåra kronor och en del svordomar så brukar det funka ;)
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #663 skrivet: 13 nov-08 kl 20:03 »
Ang. diskställ.. I Finland har man inbyggd diskställ ovanför diskbänken. Utan nån skiva i botten alltså. Har aldrig sett i Sverige..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #664 skrivet: 13 nov-08 kl 20:36 »
Ang. diskställ.. I Finland har man inbyggd diskställ ovanför diskbänken. Utan nån skiva i botten alltså. Har aldrig sett i Sverige..

Jodå, det förekommer (eller har förekommit) i Sverige också. Ganska vanligt i trånga lägenhetskök från 30-40-50-talet, men man ser aldrig den lösningen i kök där det finns gott om bänkyta att bre ut sig på med diskställ.

Frances

• Västergötland
« Svar #665 skrivet: 13 nov-08 kl 20:47 »
Har faktist aldrig sett det i Sverige. Men i Finland hör det til, precis som en bastu i varenda hem :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #666 skrivet: 13 nov-08 kl 20:51 »
I ett hus i Spanien hade vi diskställ i skåpet ovanför diskhon. Det var helt integrerat med de övriga skåpen, men just detta saknade "golv", och istället för vanliga hyllplan var det hyllplan av diskställsmaterial, som ett grillgaller typ. Så vattnet droppade ner i diskhon. Smart och smidigt. Nackdelen var väl att man aldrig plockade in disken på sina rätta platser, utan allt togs från diskställsskåpet. 

Var det så du menade, Frances?

Frances

• Västergötland
« Svar #667 skrivet: 13 nov-08 kl 21:12 »
Just det :D Det hade bergis bott finnar där förut ;D

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #668 skrivet: 13 nov-08 kl 22:08 »
Just det :D Det hade bergis bott finnar där förut ;D
Finnar på Costa Blanca?  ::)
Norrmän möjligen!  ;D

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #669 skrivet: 14 nov-08 kl 06:41 »
Det var ett jäkla tjöt om diskställ.. ;)
Idag skall Palle ta fram sin kvinnliga sida  :-[ , binda blomsterbuketter, 2 st... Skall på 40 års fest och vill ha en bukett som står sig längre än alla andra och då får man klura litet på växtval.. skall ner på stan och botanisera sedan, samt gå ut i skogen och plocka saker..  ;D Bilder.. visst såklart.. ;)

Inatt har jag sovit i det nya tunga ulltäcket.. Nya Zeeländska bräkiga får.. tyckte jag bräkte hela natta.. men svalt, tungt och skönt var det iaf.. !!  ;D

Nu till gymmet, sen på stada..

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #670 skrivet: 14 nov-08 kl 08:18 »
Bråda tider för dig Palleman?............................
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #671 skrivet: 14 nov-08 kl 09:48 »
Bråda tider för dig Palleman?............................

Usch ja.. idag är det 40 års fest.. imorrn fest i Värnamo.. söndag lite ledig. iof.. får väl knep o knåpa saker i källarn då men annars lugnt.. haha..

Kan du komma och laga god lasagne te Palle så han hinner äta?

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #672 skrivet: 14 nov-08 kl 15:06 »
SÅdär ja.. vart på stan och botaniserat.. kände mig som flickorna i Sex & the city när jag gick där med famnarna fulla av blomster..

Sen hem och sätta ihop allt.. lite pyssel.. men så gick jag ut i skogen och plockade på mig annat smått o gott som åkte in i buketterna..

Och Kockums.. dom är bra dom..

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
« Svar #673 skrivet: 14 nov-08 kl 19:30 »
Hallå floristen.......................................

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #674 skrivet: 16 nov-08 kl 18:46 »
Nuså.. en dag med renlighet i själen!

Tvättning, städning, diskning, vedhämtning... mycket "ing" idag.. men nu rent och varmt hus.

Värnamo var vi igår, hela gänget..skoj med födelsedags kalas.. men vart så glad då jag såg detta när jag kom hem.. Julen är här!!

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
« Svar #675 skrivet: 16 nov-08 kl 23:03 »
Vilken underbar bild över Götet!!!!!!!!!

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #676 skrivet: 17 nov-08 kl 12:27 »
Vilken underbar bild över Götet!!!!!!!!!

I know.. är det Sveriges största "Julgran"?

Nu knåpat lite drivveds pyssel i källarn idag.. 2 ljusstakar på limning.. ingen blir likadan den andra.  ;D , metall, gammalt trä och lite taggtråd..  Fylla i lite med träpasta på vissa ställen senare. Knepigt att jobba i drivved.. den har sitt eget lilla liv liksom.

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #677 skrivet: 17 nov-08 kl 14:57 »
Nu får det vara slut med pyssel i källarn för idag.. kallt o ruggit därnere.. brrr

Men eftersom bandslipen behöver nytt slipband får allt slipande vänta, så gör klart alla saker grovt först.. sen finlir på allt men här en del av alsterna idag iaf...

Skall dock ha andra mindre blockljus i staken, vita..

Samt.. vart nöjd med denna drivvedskontruktion..

SarLa

• Stundtals kreativ, känslomagnet.
    • Västergötland
« Svar #678 skrivet: 17 nov-08 kl 21:40 »
grymt snyggt
Irrationellt tänkande, Stundtals kreativ konstnärssjäl. Koffeinist med svaga njurar o flackande blick

Frances

• Västergötland
« Svar #679 skrivet: 17 nov-08 kl 22:31 »
Jag är rädd för ljusstakar av trä.. :o

Dela detta:

* Inloggade just nu

426 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser