Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lilla Moon  (läst 212029 gånger)

Troy McClure

• Västmanland
SV: Lilla Moon
« Svar #620 skrivet: 27 okt-08 kl 17:43 »

Den har jag också sett, från Örebro mot Arboga.

Det är en annan. I Örebro kommun. Lilla Mon finns visst överallt! Palleman finns överallt!!

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #621 skrivet: 27 okt-08 kl 17:46 »
Det är en annan. I Örebro kommun. Lilla Mon finns visst överallt! Palleman finns överallt!!

;D Underbart att jag etsar mig fast på era näthinnor! Kul att röra om i grytan så att säga.

Lite stolt över mig själv idag då jag bakade tändkablar i ugnen och fick fart på bilen igen (Tacka Torbjörn i Sundsvall för det, fantastisk på allt tekniskt), kikade lägenhet åt systra mi, var på Byggmax och fyllde förråden med virke igen.. slutt på allt.

Nu elda, elda elda.. och städa :(
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

toyota

« Svar #622 skrivet: 27 okt-08 kl 19:29 »
Ja just ja städa och gör fint du vet snart kommer mamsen och kollar läget

och då vill du väl att allt ska vara bra. Må så gott så ses vi om ett par dagar.....

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #623 skrivet: 29 okt-08 kl 11:40 »
Den torkar så sakteligen!!  ;D Bara 20 cm kvar till taket men måste fylla sand bakom alltihopa först innan jag murar det sista.. sen skall dörrarna häktas på.. och ja.. mer eller mindre klart.. och sen det roligaste.. städa..  ::)
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

Attes matte

• Jämtland
« Svar #624 skrivet: 29 okt-08 kl 12:39 »
Är det en värmefläkt som står framför...?
Man bör inte skynda på brinntiden på bruk och puts med värmefläktar eftersom det kan orsaka sprickor...

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #625 skrivet: 29 okt-08 kl 14:02 »
Är det en värmefläkt som står framför...?
Man bör inte skynda på brinntiden på bruk och puts med värmefläktar eftersom det kan orsaka sprickor...

/Sara

Nope.. men en avfuktare.. känns som om man bor i tropikerna när bruket, speciellt putsen brinner.. så nej tack.. då tar jag hellre en spricka och fyller igen den rackarn sen..
Men.. arbetet givck bättre än väntat med att fylla baksidan av ugnen.. gamla tegelpannor, sten, grus och till sist sand och sedan ett täcke av bruk uppe på allt.

Proveldade en liten brasa försiktigt och allt är tätt som snus.. går och efterjusterar fogar, speciellt uppepå vid röranslutningen in i skorstenen där det torkar fortare då man eldat. Men röret är knappast varmt.. ballt.. nu brinner det i det rummet iaf.. skönt.

Men.. var upp på skorstenen och insåg att ja.. sovrums kakelugnen och i matrummet.. dom delar på samma skorstenspipor.. 2 st. Får vi se vad herr sotare säger om det.. allt är dokumenterat bakom ugnen utifall sotarn är gnällig.

Skall installera en sugfläkt högst upp på spisen som suger ut varm skön luft ut i rummet..

Attes matte

• Jämtland
« Svar #626 skrivet: 29 okt-08 kl 17:26 »
Ah, ja en avfuktare är ju en helt annan sak.  ;)

Kanonfint blir det i alla fall! Jag är imponerad!

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

JIMMAN

• BRUKSHÄSTEN I MITT HJÄRTA
    • www.stallargard.se
« Svar #627 skrivet: 30 okt-08 kl 20:38 »

Den har jag också sett, från Örebro mot Arboga.

Har inte heller sett den skylten ??? ???Har åkt den vägen måååånga ggr ;) :) :D,,har hela släkten i Arboga,,,skall förresten dit på lördag,skall upp med en Ardenner-hingst som jag sålt till Bollnäs,tar släkten(mor-mor o moster med familjer) på väg hem :)....och du Palleman!!!vilket tjusigt arbete du har gjort med spisen ;) ;) ;)mvh carina.

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #628 skrivet: 31 okt-08 kl 21:30 »
Well.. nu är det bara finlir kvar.. den skall torka helt och sen putsas i där det behövs.. sen målas antar jag..  ;D

Kvällen te ära ordnade Palle kanel / morotsmuffins te mor & far samt systerson.. Nu är päronen i husvagnen och systerson sover in.. rädd för spökena.. (som om dom ej finns i huset?)

Vart kanske ej så "halloween" aktiga men lite festliga så.. *fniss*..

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #629 skrivet: 31 okt-08 kl 21:41 »
Läckert!!
Jag tror urmänniskan i oss kommer fram var gång vi eldar... Dina muffins ser helsmarriga ut. Denna kaka bjöd min dotter på i kväll. hon är kladdkakornas drottning :D
/Maya
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #630 skrivet: 01 nov-08 kl 13:19 »
Satt nu ikväll och kluddrade ner min idé jag haft i huvet ett tag.. om logotype för huset, Mon.. torpet Mon nu när det skall bli bed & breakfast..
Denna tanke men vill ha den mer 1910 - 1950 tals inspirerad... hur man nu gör det.. skall målas på en stor skylt på huset och ha och tryckas på papper etc..

Any tips`? ALla idéer är välkomna.. men med bilden i grundtanke.. färger, stilar. never mind.. huvudsaken är grundtanken..  ;D

Svårt det där med sånt här..  ;D

Palleman, kolla upp Helge Artelius och se om du kan få någon inspiration från hans bilder. Det har nyligen givits ut en bok som borde finnas på biblioteket:

Artelius - K Bergengren & A-M Jacobsson ISBN 978-91-85487-95-0
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #631 skrivet: 01 nov-08 kl 20:12 »

Palleman, kolla upp Helge Artelius och se om du kan få någon inspiration från hans bilder. Det har nyligen givits ut en bok som borde finnas på biblioteket:

Artelius - K Bergengren & A-M Jacobsson ISBN 978-91-85487-95-0

Ohh.. me liky.. skall jag kika upp..

Men nu seg.. vart uppe på taket.. isolerat glasveranda taket då det var NOLL isolering så Palle fick krypa in i det där trånga utrymmet och isolera.. inte konstigt att det ej vart varmt.  :o Nu är iaf kaminen installerad i glasverandan, taket håller värmen och katten kokar i sin fåtölj..  ;D

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #632 skrivet: 01 nov-08 kl 22:38 »
Ohh.. me liky.. skall jag kika upp..

Gör det, jag älskar de mjuka - liksom solblekta- färgerna i hans illustationer.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #633 skrivet: 02 nov-08 kl 12:56 »
Sådär ja.. idag la vi den sista handen på nya skorstenen.. Far tillverkade den undre hatten och översta sattes på plats.. och ryker fint över Mon.
Vinkat av mor & far samt systerson, pysslat ankor, satt klart stuprännorna på framsidan och rivit byggställningen där.  ;D

Nu vila en liten stund tills mellanmålet.. sen knalla te gymmet.. weeii..

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #634 skrivet: 05 nov-08 kl 20:57 »
Det har hänt en del sen mor, far och systerson var här.. kan ej glädjas nog att mor som sköter "marktjänsten", visst man får tjöta på´na efter kaffe men annars är det toppen. Systersonen som skötte ved inbärning och far som pysslade med mig..

Men några dagar har gått sedan dess.. och fått en del gjort.

- Byggt ett plank så man nu ej ser veden längre.. skönt.
- Inrett och isolerat under trappen på baksidan och byggt så dom kommande vaktlarna kan flytta in där.
- Takfoten har fått sig brädor och färg på sig..

Igår var jag till köpets mecka.. Gekås.. bara svängde förbi på väg nån annanstans.. och vet ni vad.. köpte EKOLOGISKA bomulls satin sängkläder, lakan.. ja allt.. u name it.. för en spottstyver.. toppen toppen. Skall dit imorrn igen.. och finns det kvar.. skall jag hamstra till kommande Bed & breakfasten.
Idag fyndade jag nya all around däck te bilen, dock begagnade, 800 bagis för praktiskt taget nya.. återvinning är ordet idag..

Nu trött efter en lååång jobbardag och gym.. dags att käka godis..  :-[

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #635 skrivet: 06 nov-08 kl 20:07 »
Puh! Nu kväller.. Ser fram emot vad mor & far tyckte om deras teaterföreställning eller vad man säger.. som dom fick i present.. http://www.sodrateatern.com/sv/Program-och-biljetter/Evenemang/Ennio-Marchetto/

Eldar och står i.. dörrar och fönster skall få några tätningslister ikväll.. blåser ju småjävlar ute.. och inne..  :o

Vart te Ullared igen.. och sprang in en sväng och handlade fler eco lakan..  ;D

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #636 skrivet: 07 nov-08 kl 11:10 »
LUNCHEN kallar...

Mor och Far verkade gilla föreställningen igår  ;D .

Nu vart ute och röjt på framsidan och baksidan, dags att kratta gruset. Håller huset varmt. Och snart te Trädgårdsföreningen och plocka upp 15 liguster som skall ner i jorden.

Men när jag gick i regnet och plockade mossa i skogen.. så kom jag nog på.. ni har nog ej fått en helbild på baksidan av huset..
Imorrn åker iaf resten av plåttaket på..  ;D

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #637 skrivet: 07 nov-08 kl 14:12 »
Regnet bara öser ner..  :( men fick hämtat dessa ståtliga exemplar av liguster.. gratis är gott!
Skuffen full av 3 vad det nu för sort, 1 blå hortensia och 1 klätterros som skall få husera på söderväggen..  ;D

Nu diska..

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #638 skrivet: 08 nov-08 kl 11:25 »
Rapport från dimmiga goa Götlaborg!

9 buskar är nere i backen! PUH! Svett nu.. 11 kvar.. , kafferast först och lite lunch.. sen fortsätta med resten.. sen plåttaksjobb..

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #639 skrivet: 11 nov-08 kl 21:44 »
Detta regn.,. finns det ingen ändå? Nu regnade så till o med frun i huset lyfte på huvet! Bara dånar.. och nu är det verkligen Gbg väder.. regnar från sidan.. blä.
Vart ner i källarn och försökt få ihop pyssel te hantverksmarknaden i Haga 1 advent.. vart nåra fruktlådor i trä.. som skall fyllas med halm i botten och svensk eco frukt  ;) , dum idé?
Ge mig mer ideer.. och inga smörknivar!!! stillestånd på ideer till marknaden..  ???

Dela detta:

* Inloggade just nu

429 gäster, 2 användare (1 dolda)
Znurre

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser