Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lilla Moon  (läst 212027 gånger)

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Lilla Moon
« Svar #420 skrivet: 13 sep-08 kl 15:05 »
Palle!

Du borde väl vara expert på att slipa målarfärg vid det här laget. :o ;)

Kan du rek någon bra/lämplig maskin för att slipa ett äldre lockpaneltak?.
Detta med hänvisning till främst färgsläpp i panelskarvarna som inte ser så kul ut.

Mvh//

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #421 skrivet: 13 sep-08 kl 15:13 »
Jag säger... sliprondel och slipmusen.. och sedan vanligt sandpapper.. det kommer man långt med.. man behöver ej ha långnosiga konstiga slipmaskiner..

Köper mina maskiner på ÖB, Jula etc.. när dom pajar.. vilket dom gör så lämnar jag dom te en fantastisk kompis, Torbjörn i Sundsvall.. han om någon kan fixa allt.. efter en tid då vi ses igen så är dom oftast iordning igen..  ;D
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #422 skrivet: 13 sep-08 kl 15:22 »
Jaja.. jag är en ärlig människa så skall jag ha foton te hemsidan.. och jag bjuder ju gärna på mig själv (moralk-rringar undanbedes) så skall jag ha ett foto på vit bakgrund, byggkängor och hålla bygghjälmen för hrmm ja  :-[... XXX..  ;D
Samt ett foto på mig,, ego som jag är i hallen, i trappen upp.. så när man kommer in så ser man mig i svartvitt.. nude.. typ..  ::)

Det var väl det jag trodde ;)
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #423 skrivet: 13 sep-08 kl 15:26 »
Och givetvis vill vi i tråden bedömma hur pass bra bilderna blev Palle, men det förstod du nog   ;)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Lainde

• -
« Svar #424 skrivet: 13 sep-08 kl 16:39 »
Tack för svar Palle!.

Har provat "2 handsvarianten" av musen - alltså den större med "strykjärnsformat", papper och blev väl inte sådär jätteimponerad.
Orsaken kan dock ha varit för fin kornstorlek i kombo med fönsterluckor målade med oljefärg som i sin tur gjorde att pappret satte igen på 5 min.
Sliprondell - hmm?,,,, någon "Scotch Brite" skiva då?, eller "flapdisc"?.

Det gäller ju som sagt att i första hand komma åt vinklade skarvar, men även lite plana ytor.

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #425 skrivet: 13 sep-08 kl 19:20 »
Tack för svar Palle!.

Har provat "2 handsvarianten" av musen - alltså den större med "strykjärnsformat", papper och blev väl inte sådär jätteimponerad.
Orsaken kan dock ha varit för fin kornstorlek i kombo med fönsterluckor målade med oljefärg som i sin tur gjorde att pappret satte igen på 5 min.
Sliprondell - hmm?,,,, någon "Scotch Brite" skiva då?, eller "flapdisc"?.

Det gäller ju som sagt att i första hand komma åt vinklade skarvar, men även lite plana ytor.

Hallå igen..

Sliprondellen.. dvs en sån där rund sak.. med runda papper.. för kanter och plana ytor.. men köp en med lite motorstyrka.. och ej som jag.. en svag  :-[, den orkar inget då.
Och slipmusarna.. dom har man bara i hörn och skarpa innankanter.. värdelösa annars..
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

Lainde

• -
« Svar #426 skrivet: 13 sep-08 kl 19:36 »
Ok!.

Jag antar att du menar den oscillerande varianten med runda utbytbara papper då, när du skrev "sliprondellen"
Får nog lov att kompletterar upp parken med en "mus" oxå,,,,,,"Baraifall-att" :-X ;D

Tack iaf för tipsen - Palle.

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #427 skrivet: 13 sep-08 kl 19:52 »
Ok!.

Jag antar att du menar den oscillerande varianten med runda utbytbara papper då, när du skrev "sliprondellen"
Får nog lov att kompletterar upp parken med en "mus" oxå,,,,,,"Baraifall-att" :-X ;D

Tack iaf för tipsen - Palle.

Vassegod... sen om man slipar stora ytor.. som golv o liknande.. då bör man ha en bandslip..

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #428 skrivet: 13 sep-08 kl 21:31 »
Och givetvis vill vi i tråden bedömma hur pass bra bilderna blev Palle, men det förstod du nog   ;)

Det trodde jag var underförstått  ;)?
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #429 skrivet: 14 sep-08 kl 00:20 »
Det är alltid mycket lättare att slipa spackel än att slipa färg - spacklet är ju gjort för att vara lättslipat och inte sätta igen slippapper. Man spar mycket arbete på att spackla noga och slipa spacklet noga, så det blir så lite slipning av färg som möjligt.
Sen är det förstås alltid lättare att slipa bort gammal genomtorr färg än sådan som nätt och jämnt har hunnit torka.

Lainde

• -
« Svar #430 skrivet: 14 sep-08 kl 22:13 »
Det "dunderbreda" lockpaneltaket som avses sitter i en kyrkstuga daterad 1759.
Målningen är naturligtvis av senare årgång, och flera varv- men nog är den torr alltid. ;)
Hade tänkt att hålla nere bruket av moderna fillers/spackel, osv, och bara använda mig
av ursprungligt färg/mtrl.

Dvs sålångt det är möjligt,,,,

Tack iaf - Torbjörn.

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #431 skrivet: 14 sep-08 kl 23:38 »
Nu kliar ögonen av trötthet och färg.. huset varmt, ute burrigt kallt.. månen lyser klar.. katta kom när jag ropade och nu ser the walking closet ut så här.. imorrn åker golvlister upp, fin trimma detaljer och inreda garderoben.. najs

Attes matte

• Jämtland
« Svar #432 skrivet: 15 sep-08 kl 02:17 »
Walk-in, Palle... Walk-in... Inte walking.  ;D Inga vandrande garderober, dom ska stå alldeles stilla...  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Lainde

• -
« Svar #433 skrivet: 15 sep-08 kl 15:11 »
"Klä-kammare" heter det på vanlig "bonnasvenska" -  annars kommer det snart någon och anmärker att det kan vara ett "vandrande skithus".

Walkin-g Closet(t).,,,,,,, ;)

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #434 skrivet: 15 sep-08 kl 20:32 »
 :o Har inte varit inne på denna del av forumet innan... Palleman - jag är STUM och har nu läst hela tråden när jag istället skulle gjort en massa nytta :-[. Men efter att ha läst tråden så känns det som att jag renoverat hela ditt hus mentalt ;D så - jag ska sätta mig ner och smälta detta 8). Och skicka länk till min man som inte satt upp listerna på ovanvåningen efter 9 (nio) år.... :P.

:) Jag vill berätta att jag är djup imponerad av både dig, ditt arbete och av denna blogg. Och stort grattis till huset som ju är helt fantastiskt tack vare dig :-*!
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #435 skrivet: 15 sep-08 kl 22:29 »
:o Har inte varit inne på denna del av forumet innan... Palleman - jag är STUM och har nu läst hela tråden när jag istället skulle gjort en massa nytta :-[. Men efter att ha läst tråden så känns det som att jag renoverat hela ditt hus mentalt ;D så - jag ska sätta mig ner och smälta detta 8). Och skicka länk till min man som inte satt upp listerna på ovanvåningen efter 9 (nio) år.... :P.

:) Jag vill berätta att jag är djup imponerad av både dig, ditt arbete och av denna blogg. Och stort grattis till huset som ju är helt fantastiskt tack vare dig :-*!

Oj.. såg ut så här då jag läste det  ;D ... skitkul att höra.. Men ibland.. som jag skrivit förr undrar jag vad f-n man håller på med.. Idag var en dag där det mesta gick fel.. trött, sur och elak.. så bad alla hålla borta och försökte få nåt gjort. Men även det gick fel.. hoppas på en bättre dag imorrn.. Kika Återbruket i jakten på lamphållare i porslin samt Jula..  så jag kan koppla vidare och få ström till ut sidan från solcellen.. sååå mörkt ute på kvällera..

Luffsen

• -
« Svar #436 skrivet: 16 sep-08 kl 00:25 »
Palleman...

Jag tyckte att Martin Timell jobbade fort, men du är nog ett strå vassare ändå... eller två.  ;)
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #437 skrivet: 16 sep-08 kl 12:00 »
Palleman...

Jag tyckte att Martin Timell jobbade fort, men du är nog ett strå vassare ändå... eller två.  ;)

Martin, Ernst och han den där snygga i 4,an.. dom är ju bara på tv, kulisser.. här gör vi saker i verkliga livet.. fort eller ej.. och vass.. har dock en vass tunga  ;)

Nu på morronen har jaf vart och letat lamphållare i porslin.. finns ej.. vägrar köpa för 150 kr styck.. så gör egna.. lite silicon, en metall platta från återbruket och  en lamphållare från Biltema.. sen skall jag bara ha tag i E14 sockel lampa för 12 volt.. det reder sig..  ;D

Winnie

« Svar #438 skrivet: 16 sep-08 kl 15:16 »

Nu på morronen har jaf vart och letat lamphållare i porslin.. finns ej.. vägrar köpa för 150 kr styck.. så gör egna.. lite silicon, en metall platta från återbruket och  en lamphållare från Biltema.. sen skall jag bara ha tag i E14 sockel lampa för 12 volt.. det reder sig..  ;D

Elfa har E14 lampor för 12 V...men jag skulle råda dig att använda tex en BA 15s sockel istället, då kan du handla billiga lampor (med större utbud av styrka) billigt hos vilken affär som helst....

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #439 skrivet: 16 sep-08 kl 15:30 »
Folket!... struntade i Jula.. orkade ej.. och Återbruket hade inga porslins socklar.. så fick bli så här istället.. däremot hade dom nåt slags järnring, vet ej om det vart mellanlägg te ett dörrhandtag, trappgrejj eller sätta en klädstång i.. ingen aning men den fick en ny uppgift.. kika...

Snurrad tråd, tidenligt.. jäkla fibbel men vart bra tror jag..  åker te nån husvagnsfirma imorrn och köper fler E14.. 12 voltare..

Och sen fick det bli hängande.. tillfälliga skärmar.. ej hittat nåra jag vill ha än..

Tack för tipset... hur ser dom ut?

Dela detta:

* Inloggade just nu

428 gäster, 2 användare (1 dolda)
Znurre

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser