Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lilla Moon  (läst 212043 gånger)

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
SV: Lilla Moon
« Svar #140 skrivet: 17 mar-08 kl 19:41 »
Har tar den nya delen av hallen form..
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #141 skrivet: 17 mar-08 kl 19:42 »
Och vy mot ytterdörrarna som skall få sig en omgång i helgen med sandpapper, spackel och diverse smisk.. o lite färg förstås..

Hoppas på att hinna måla väggarna..  :-[
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

linnlusa

• Gäst
« Svar #142 skrivet: 17 mar-08 kl 20:02 »
Du är så duktig Palleman, det är en fröjd att skåda ditt arbete ! Och en källa till inspiration  ;D

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #143 skrivet: 17 mar-08 kl 20:19 »
Hoppas på att hinna måla väggarna..  :-[

Ska du shellacka först? Eller kör du dyrvarianten med färg som det inte behöver shellackas under? Själv har jag shellackat en del i hall 2 hallar och ett före detta skafferi som numera hyser en källartrappa. Snacka om pillgöra.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #144 skrivet: 17 mar-08 kl 21:27 »
*bugar & niger*

Ingen "shellack" här inte.. utan hemskt dyr färg.. hoppas det funkar.. Annars blir jag galen.. haha.

Men.. nu om nån som springer förbi o ser detta så söker jag gamla hederliga backelit / porslin el saker.. uttag, brytare och kontakter till taklampor o dylikt.. nån som har liggande? Nu är alla mina slut.. och nej.. vill ej ha dom nya..  ;D

Våmhuskullan

• -
« Svar #145 skrivet: 18 mar-08 kl 08:23 »
ang gamla kontakter..jag hade de flesta kvar i huset här, men ibland går de ju sönder...då tog jag utifrån uthusen..där strömmen är borta men alla kontakter sitter kvar ;D...så fick jag ha fina inne  ;D...ja någon ful en sitter väl inne också om jag ska erkänna. av praktiska skäl.

Nypålandetsfru

• Gäst

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #147 skrivet: 18 mar-08 kl 10:30 »
När vi hade elektriker ute som drog om elen till verandan så avslutade han med att slå sönder porslinsströmbrytaren som satt där för att lättare kunna skruva ner den.  :o  Undrar om han var beredd på illvrålet jag gav ifrån mig. Visserligen var den grönmålad men, det gick ju att fixa så att den blev som ny.  >:( Man kan bli trött för mindre.

SarLa

• Stundtals kreativ, känslomagnet.
    • Västergötland
« Svar #148 skrivet: 18 mar-08 kl 19:37 »
Kan det här vara något?

http://www.gysinge.nu/frames.aspx?sectionId=820

Så snyggt
annars Palleman återbruket? varit där o kikat ?
Irrationellt tänkande, Stundtals kreativ konstnärssjäl. Koffeinist med svaga njurar o flackande blick

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #149 skrivet: 18 mar-08 kl 20:47 »
Så snyggt
annars Palleman återbruket? varit där o kikat ?

Yes.. dom hade MASSOR!! Men dom fick ej sälja sa han.. han ville sälja men fick ej.. då det ej är godkänt att sätta in i nyinstallationer sa han.. vaf-n..
Skall säga åt han att kan han "ge bort" dom då.. ?

Nu börjar ju insidan ta form.. men snart dags att börja ute och mina kära följeslagare.. Behöver lite råd..

Vad skall man ha för slags staket? Enda tanken jag har är "white picket fence".. med fina böljande grindar till?
Vad tror ni?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #150 skrivet: 18 mar-08 kl 20:57 »
Säg till honom att det inte gäller nyinstallation utan ersättningsinstallation!  :D Du ersätter gammalt trasigt med gammalt fungerande kanske?

Din staketidé låter bra. Kolla in i villaområden med hus byggda samtidigt som ditt så kan du säkert hitta grindar och staket som du kan kopiera.

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #151 skrivet: 18 mar-08 kl 21:00 »
Säg till honom att det inte gäller nyinstallation utan ersättningsinstallation!  :D Du ersätter gammalt trasigt med gammalt fungerande kanske?

Din staketidé låter bra. Kolla in i villaområden med hus byggda samtidigt som ditt så kan du säkert hitta grindar och staket som du kan kopiera.

Tack.. skall jag hänvisa honom..

Hmm, är ju enda huset i området på flera kilometer.. mitt i stan men enda huset.. dumt i detta läge.. Ser ett staket framför mig som ser ut som på "Lotta på Bråkmakargatan"? Fast vitt..  runt hela tomten på framsidan o landet..

SarLa

• Stundtals kreativ, känslomagnet.
    • Västergötland
« Svar #152 skrivet: 18 mar-08 kl 22:40 »
behöver du hjälp med att köpa ut kontakter  *haha*
 ::) ;D

staket .. lätt o välja
antingen ett som sticker ut .. eller ett som smälter in  ::)

Irrationellt tänkande, Stundtals kreativ konstnärssjäl. Koffeinist med svaga njurar o flackande blick

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #153 skrivet: 18 mar-08 kl 23:00 »
behöver du hjälp med att köpa ut kontakter  *haha*
 ::) ;D

staket .. lätt o välja
antingen ett som sticker ut .. eller ett som smälter in  ::)

;D nu fick du till det.. Duttig flicka  ;D haha..
Ja.. jag behöver nån stor och stark som kan köpa ut kontakter te mig, någon?  :-[

Ett som sticker till.. eller sticker ut? Taggtråd? Dvs när nyfikna k-rringarna som går förbi försöker sno skott från mina buskar eller sno mina blivande babies i landet?

fastfrusen

• -
« Svar #154 skrivet: 19 mar-08 kl 00:13 »
wow vilket jobb! Blir alldeles inspirerad :-) Vilka färger!! Snyggt värre!
*ska somna och drömma söta drömmar om fina hus*
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Acleja

• Blekinge
« Svar #155 skrivet: 19 mar-08 kl 20:37 »
Hej Palleman – Vilket härligt hus du hittat och vilken fart du har! Jag undrar, ni har nämnt färg i tidigare inlägg. Jag har använt vansinnigt dyr linoljefärg men kvistarna kommer fram i alla fall.  Det vore roligt att veta vilken färg du använder.

Filip Skräplund

« Svar #156 skrivet: 19 mar-08 kl 20:42 »
Testa med shellack på kvistarna före målning.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #157 skrivet: 19 mar-08 kl 20:47 »
Ny dag i slottet!!

Idag har det dragits el så mor & far får det varmt i husvagnen när dom kommer imorrn.
Spikhål spacklade en gång till.. idag hallmålning, eller ja om en stund..

Men först.. NU ÄR DET KRIG... mot musarna.. som förstörde alla babies.. o lekte grävskopa inatt efter mina fina frön.. f-n..

PS.. vad färgen heter.. skall kika.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #158 skrivet: 19 mar-08 kl 22:20 »
Hej Palleman – Vilket härligt hus du hittat och vilken fart du har! Jag undrar, ni har nämnt färg i tidigare inlägg. Jag har använt vansinnigt dyr linoljefärg men kvistarna kommer fram i alla fall.  Det vore roligt att veta vilken färg du använder.

Om du vill fortsätta med linoljefärg så är det som Skräplund säger, shellack som gäller. Då slipper du att kvistarna går igenom.

Penny

« Svar #159 skrivet: 20 mar-08 kl 07:47 »
Hej!

Vad ska du ha staketet till, dvs mera som inramning av trädgården, som insynsskydd, stänga ute trafikljud, hålla hundar inne på gården/harar,rådjur etc ute osv. Lönar sig att fundera på innan du väljer hurdant du ska ha.

På en del av tomten skulle kanske en tät häck kunna vara ett alternativ till staket. Gran som ger grönska på vintern eller syrén är tidstypiska. Fast du verkar inte ha problem med orken så du kanske inte bryr dig om att trästaket kräver underhåll i form av ommålning med jämna mellanrum  ;D

Boktips: Grindar, staket och plank, skriven av Hans Mårtensson. Här finns också lite byggbeskrivningar till portar.
Jag har också sett en som heter Staket, grindar, plank, portar, skriven av Ingald Andersson men den har jag bara bläddrat i.

Imponerad och inspirerad av ditt bygge, duktigt jobbat!

Dela detta:

* Inloggade just nu

426 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser